marți, 26 mai 2009

Calcul deducere personala

OMFP 1016/2005 - Deducerea personala lunara calculator si algoritm
din -TaxEditor/Reglementari fiscale2 adnotări


ORDINUL nr. 1.016/2005 din 18 iulie 2005 privind aprobarea deducerilor personale lunare pentru contribuabilii care realizeaza venituri din salarii la functia de baza, începand cu luna iulie 2005, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si ale Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale
NOTA ACT:
Emitent: ministrul finantelor publice Publicat in MOf: nr. 668 din 27 iulie 2005
Functie activa: abrogare implicita a OMFP 19/2005 (ianuarie2005-iunie2005) Functie pasiva: -
Cuprins: 7 articole, 1 anexa
Sumar continut: Din luna iulie 2005, algoritmul de calcul si calculatorul desfasurator pentru determinarea deducerilor personale lunare care micsoreaza venitul impozabil din salarii sunt stabilite prin acest ordin. Deducerea personala este prevazuta in Codul Fiscal la art. 45 si art. 56.

TEXT ACT: - versiune initiala data 20-06-2008
Ordinul nr. 1016/2005 din 18 iulie 2005 privind aprobarea deducerilor personale lunare pentru contribuabilii care realizeaza venituri din salarii la functia de baza, începand cu luna iulie 2005, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si ale Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale

În temeiul art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare,
avand în vedere prevederile art. 5 alin. (5) din Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 56 alin. (2) si ale art. 45 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

ART. 1
Se aproba calculatorul pentru determinarea deducerilor personale lunare începand cu luna iulie 2005, stabilit potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) si ale art. 45 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile art. 5 alin. (5) din Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale, cu modificarile si completarile ulterioare.

ART. 2
Calculatorul desfasurator pentru determinarea deducerilor personale lunare începand cu luna iulie 2005, prevazut la art. 1, este cuprins în anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

ART. 3
La calculul deducerilor personale lunare degresive potrivit art. 1, în functie de venitul brut lunar din salarii si de numarul de persoane aflate în întretinerea contribuabilului, s-a utilizat urmatorul algoritm de calcul:






- lei (RON) -
Venit brut lunar din salarii (VBL) Deducerea personala lunara stabilita pentru un contribuabil în functie de numarul persoanelor aflate în întretinere

Fara persoane în întretinere Cu o persoane în întretinere Cu 2 persoane în întretinere Cu 3 persoane în întretinere Cu 4 sau mai multe persoane în întretinere
Pana la 1.000 250 350 450 550 650
De la 1.001 la 3.000 250 x [1-(VBL- 1.000)/2.000] 350 x [1-(VBL- 1.000)/2.000] 450 x [1-(VBL- 1.000)/2.000] 550 x [1-(VBL- 1.000)/2.000] 650 x [1-(VBL- 1.000)/2.000]
Peste 3.000 0 0 0 0 0














ART. 4
Pentru stabilirea deducerilor personale potrivit art. 3, venitul brut lunar din salarii se rotunjeste la nivel de leu, fara subdiviziuni, prin rotunjire la leu pentru fractiunile de peste 50 de bani inclusiv si prin neglijarea fractiunilor de pana la 50 de bani.

ART. 5
Sumele reprezentand deducerile personale potrivit art. 2 si 3 pentru venitul brut lunar din salarii cuprins între 1.001 si 3.000 lei sunt calculate prin rotunjire la 10 lei, în sensul ca fractiunile sub 10 lei se majoreaza la 10 lei.

ART. 6
Prin venituri din salarii realizate începand cu luna iulie 2005 se întelege orice suma primita sub forma de salarii începand cu data de 1 iulie 2005, cu exceptia platilor reprezentand lichidarea pe luna iunie 2005 sau venitul din salarii pentru luna iunie 2005 care se plateste o singura data pe luna în luna urmatoare si care sunt considerate venituri din salarii aferente lunii iunie 2005.

ART. 7
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ministrul finantelor publice, Ionel Popescu
Bucuresti, 18 iulie 2005.
Nr. 1.016.

Act cu anexe in .pdf
OMFP-1016-2005-deducerea-personala-lunara-calculator-Vinitiala.pdf

Articole/acte pe aceeasi tema:

ART. 56 Deducere personala

ANAF: Impozitarea premiului aferent anului anterior platii

ART. 57 Determinarea impozitului pe venitul din salarii

Codul Fiscal - TITLUL III Impozitul pe venit - cuprins pe articole

ART. 58^1 Deducerea sumelor pentru economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007

Articol publicat/actualizat pe 20 June 2008. Cuvinte cheie: deducerea personala, deduceri personale salariat, ordine MEF-ANAF, persoane aflate in intretinere, venit brut. Monitorizează toate comentariile la acest articol/act prin RSS 2.0 feed. Adaugă comentarii/adnotări la acest articol/act.

joi, 14 mai 2009

Limitarea cumulului de functii prin regulamentul intern

" Conform art. 35 din Codul muncii[1], orice salariat caruia legea nu-i interzice in mod expres, are dreptul de a cumula mai multe functii, in baza unor contracte individuale de munca, sub rezerva declararii fiecarui angajator a locului unde exercita functia pe care o considera de baza. Nimic nu interzice cumulul de functii si la acelasi angajator."

Nimic nu interzice cumulul de functii si la acelasi angajator.
Una dintre limitele cumulului de functii o reprezinta timpul; de exemplu, atunci cand norma de munca se exprima in timp la fiecare functie cumulata, nu se pot suprapune programele de lucru – iata deci o limita obiectiva.
Desigur, problema timpului poate fi privita si dintr-un alt unghi. Anume ca potrivit art. 127 din Codul muncii „norma de munca se exprima, in functie de caracteristicile procesului de productie sau de alte activitati ce se normeaza, sub forma de norme de timp, norme de productie, norme de personal, sfera de atributii sau sub alte forme corespunzatoare specificului fiecarei activitati”.
Deci timpul nu este singura unitate de masura a normei de munca, aceasta putandu-se exprima si in sarcini de lucru; daca un salariat isi indeplineste mult mai repede aceste sarcini fata de un altul (evident, in conditiile normarii legale a muncii, adica la fel), fara ca acest aspect sa afecteze sanatatea si randamentul sau si, in consecinta interesul angajatorului, atunci se poate spune ca limitele cumulului de functii sunt:
· limita umana si
· principiul bunei-credinte enuntat in art. 8 din Codul muncii.
Fata de modul de redactare al textelor legale, ar rezulta ca nu sunt posibile alte limite.
In realitate, nimic nu impiedica insa interventia angajatorului. Acesta are dreptul de a introduce in regulamentul intern2 obligatia de neconcurenta pe parcursul executarii contractului individual de munca, prin instituirea obligatiei de loialitate, onestitate si profesionalism fata de unitate, cu sensul interzicerii desfasurarii unei activitati de aceeasi natura la alte societati comerciale concurente – strict determinate – dintr-o anumita arie geografica de asemenea determinata concret.
O astfel de incalcare a obligatiei de fidelitate din regulamentul intern a fost acceptata de catre instanta ca o abatere disciplinara grava care justifica desfacerea contractului de munca pentru nerespectarea clauzei de neconcurenta3.
--------------------------------------------------------------------------------

1Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 05.02.2003), modificata si completata ulterior.
2A se vedea A. Cioriciu Stefanescu, Regulamentul intern – importanta, sanctiune, in Contractul individual de munca – ghid practic (suport de curs la Seminariile Avocatnet.ro, Editia 1, Bucuresti, 2008).
3 A se vedea A. Ticlea, Tratat de dreptul muncii, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2009, Editia a III-a, p. 528.

miercuri, 13 mai 2009

Ordinul MMFPS nr. 343/2009 - modificarea Normelor de aplicare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari soci

13 Mai 2009

Avocatnet.ro

Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 343/2009 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310, din 12 mai 2009.
Avand in vedere:
— Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala;
— Hotararea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul muncii, familiei si protectiei sociale emite urmatorul ordin:

Art. I. — Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La capitolul A „Contributia de asigurari sociale” sectiunea I „Dispozitii generale”, la punctul 2, dupa paragraful al cincilea se introduce un nou paragraf, paragraful sase, cu urmatorul cuprins:

„Incepand cu data de 25 martie 2009, data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala, pentru indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, acordata pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului in temeiul prevederilor art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorul si asiguratii sunt scutiti de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat. Scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale, pentru indemnizatia acordata asiguratilor, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, este de maximum 3 luni. Angajatorii care se regasesc in astfel de situatii vor depune lunar, cu respectarea prevederilor legale, declaratia nominala, in care vor inregistra asiguratii care se afla in situatia intreruperii temporare a activitatii, completata conform anexei nr. 1.4 la prezentele norme.”

2. Anexa nr. 1.4 la norme se inlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. II. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Marian Sarbu
Bucuresti, 14 aprilie 2009.
Nr. 343.

________

Nota Avocatnet.ro:

- Anexa Ordinului MMFPS nr. 343/2009 v-o prezentam integral, ca fisier atasat. (fisier ".jpeg")

MMFPS: Norme pentru scutirea de la plata CAS, in cazul somajului tehnic

MMFPS: Norme pentru scutirea de la plata CAS, in cazul somajului tehnic
13 Mai 2009

Avocatnet.ro

Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale (MMFPS) a elaborat normele pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 referitoare la scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale, pentru o perioada de trei luni, in cazul intreruperii temporare a activitatii angajatorului.
Prin Ordinul nr. 343/2009, MMFPS a modificat Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Ordinul MMFPS nr. 343/2009 a fost publicat marti, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 310.

Potrivit actului normativ, „incepand cu data de 25 martie 2009, data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala, pentru indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, acordata pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului in temeiul prevederilor art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorul si asiguratii sunt scutiti de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat."

Scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale, pentru indemnizatia acordata asiguratilor, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, este de maximum 3 luni. Angajatorii care se regasesc in astfel de situatii vor depune lunar, cu respectarea prevederilor legale, declaratia nominala, in care vor inregistra asiguratii care se afla in situatia intreruperii temporare a activitatii, potrivit modificarilor aduse prin Ordinul nr. 343/2009.

Ordinul MMFPS a fost emis pentru aplicarea prevederilor OUG nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala. OUG prevede scutirea de la plata contributiilor datorate atat de angajatori cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minim 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, pentru o perioada de pana la 3 luni. Aceasta masura nu va afecta, insa, calitatea de asigurati a salariatilor.

Potrivit OUG nr. 28/2009, scutirea se aplica in cazul urmatoarelor contributii: contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorate atat de angajatori, cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.

Totodata, indemnizatia de minim 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, de care beneficiaza salariatii pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, nu va fi inclusa in veniturile salariale si nu va fi impozabila, pentru o perioada de cel mult 3 luni in anul 2009.

Pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 76/2002 si de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se va utiliza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.

In aplicarea OUG nr. 28/2009, si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a modificat, prin Ordinul nr. 491/2009, Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Aplicarea scutirii de la plata CAS, in cazul somajului tehnic
" Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale (MMFPS) a elaborat normele pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 referitoare la scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale, pentru o perioada de trei luni, in cazul intreruperii temporare a activitatii angajatorului."

Prin Ordinul nr. 343/2009, MMFPS a modificat Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Ordinul MMFPS nr. 343/2009 a fost publicat marti, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 310.

Potrivit actului normativ, „incepand cu data de 25 martie 2009, data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala, pentru indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, acordata pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului in temeiul prevederilor art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorul si asiguratii sunt scutiti de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat."

Scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale, pentru indemnizatia acordata asiguratilor, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, este de maximum 3 luni. Angajatorii care se regasesc in astfel de situatii vor depune lunar, cu respectarea prevederilor legale, declaratia nominala, in care vor inregistra asiguratii care se afla in situatia intreruperii temporare a activitatii, potrivit modificarilor aduse prin Ordinul nr. 343/2009.

Ordinul MMFPS a fost emis pentru aplicarea prevederilor OUG nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala. OUG prevede scutirea de la plata contributiilor datorate atat de angajatori cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minim 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, pentru o perioada de pana la 3 luni. Aceasta masura nu va afecta, insa, calitatea de asigurati a salariatilor.

Potrivit OUG nr. 28/2009, scutirea se aplica in cazul urmatoarelor contributii: contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorate atat de angajatori, cat si de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.

Totodata, indemnizatia de minim 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, de care beneficiaza salariatii pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, nu va fi inclusa in veniturile salariale si nu va fi impozabila, pentru o perioada de cel mult 3 luni in anul 2009.

Pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 76/2002 si de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se va utiliza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.

In aplicarea OUG nr. 28/2009, si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a modificat, prin Ordinul nr. 491/2009, Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate

Ordinul CNAS nr. 491/2009 - modificarea normelor privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat - FNUASS

Ordinul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 491/2009 pentru modificarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 617/2007, a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 269, din 24 aprilie 2009.

Avand in vedere:
— Referatul de aprobare al Directiei generale relatii cu furnizorii, al Directiei juridic, contencios si acorduri internationale si al Directiei sisteme informatice nr. DGF449/SI531/JA771/2009;
— Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala, in temeiul dispozitiilor art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 972/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate emite urmatorul ordin:

Art. I. — La anexa nr. 2a) la normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 617/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 649 din 24 septembrie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, a doua nota de subsol va avea urmatorul cuprins:
„**) se va mentiona categoria de salariat: S — salariat, CM — concedii medicale in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile ulterioare, AM — accident de munca, CT — cenzori, membri in consiliul de administratie, alte categorii de persoane care realizeaza venituri asimilate salariilor, SOM — somer, CIC — concediu de crestere copil pana la varsta de 2 ani, DIS — persoana disponibilizata cu plati compensatorii acordate in baza unor acte normative, DCM— persoana disponibilizata cu plati compensatorii acordate in baza contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca, TAS — persoana beneficiara de ajutor social acordat in
baza Legii nr. 416/2001, privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, SCS — salariat care nu are domiciliu sau resedinta in Romania (numai pentru persoanele care intra in campul personal de aplicare al regulamentelor CEE nr. 1.408/71 si 574/72), SS — salariatii scutiti de plata contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala.”

Art. II. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
Irinel Popescu

Bucuresti, 6 aprilie 2009.
Nr. 491.

marți, 12 mai 2009

Senat: Indemnizatie pentru fiecare copil, in cazul sarcinilor multiple

Mamele vor primi indemnizatie de crestere pentru fiecare copil nascut in urma unei sarcini multiple, potrivit unei initiative legislative adoptate luni de Senat.

Senatorii au adoptat in unanimitate o propunere legislativa de modificare a Ordonantei de urgenta nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului. Astfel, potrivit reglementarilor adoptate de Senat, in cazul nasterilor survenite in urma sarcinilor multiple, se va acorda suplimentar suma de 600 lei, pentru fiecare copil incepand cu al doilea nascut.

De aceasta reglementare vor beneficia si mamele aflate deja in plata indemnizatiei de crestere a copilului.

Initiativa legislativa va fi trimisa pentru dezbatere si adoptare la Camera Deputatilor, in calitate de for decizional.

Guvernul a avizat favorabil initiativa legislativa, precizand faptul ca ”impactul financiar determinat de aplicarea acesteia asupra cheltuielilor bugetului de stat este in suma de minim 2.1 milioane lei lunar, respectiv 25,2 milioane lei anual, considerand cele 35000 nasteri mentionate in Expunerea de motive a Senatului, ca fiind nasteri gemelare.”

In prezent, persoanele care, in ultimul an anterior datei nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, precum si de o indemnizatie lunara in cuantum de 600 lei sau, optional, in cuantum de 85% din media veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4.000 le

Lege nr. 61 (r3) din 22/09/1993 privind alocaţia de stat pentru copii : Alocatia pentru copii - legislatie reglementare

Se instituie alocaţia de stat pentru copii ca formă de ocrotire a statului acordată tuturor copiilor, fără discriminare.

Ordinul MMFPS nr. 309/2009 - aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica Bani pentru formare profesionala

" Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 309/2009 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica "Bani pentru formare profesionala" a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 256, din 17 aprilie 2009."

Avand in vedere:
— Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European in conformitate cu obiectivul „Convergenta” in Romania;
— Regulamentul Comisiei Europene nr. 1998/2006 pentru aplicarea art. 87 si 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379 din 28 decembrie 2006;
— Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca;
— Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Hotararea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Ordonanta Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 249/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 249/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului economiei si finantelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile in cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”;
— Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”;
— Adresa nr. 907 din 3 martie 2009 privind Avizul Consiliului Concurentei referitor la Informarea privind schema de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica denumita „Bani pentru formare profesionala”, in baza art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul muncii, familiei si protectiei sociale emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Schema de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica „Bani pentru formare profesionala”, aferenta Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”, axa prioritara 2 „Corelarea invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii”, domeniul major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa” si domeniul major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC”, axa prioritara 3 „Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a intreprinderilor”, domeniul major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii”, cuprinsa in anexa.
Art. 2. — Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3. — Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin Directia generala Autoritatea de management pentru Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane”, va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

p. Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Alexandru Petru Fratean,
secretar de stat
Bucuresti, 26 martie 2009.
Nr. 309.

ANEXA
Schema de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica
„Bani pentru formare profesionala”


I. Dispozitii generale
Art. 1. — (1) Prezenta procedura instituie o schema transparenta de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica denumita „Bani pentru formare profesionala”, aferenta Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013” pentru:
a) axa prioritara 2 „Corelarea invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii”, domeniul major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa” si domeniul major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC”;
b) axa prioritara 3 „Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a intreprinderilor”, domeniul major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii”.
(2) Acordarea ajutoarelor pentru formare profesionala in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata comuna in aplicarea art. 87 si 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.
(3) Prezenta schema de ajutor de stat este exceptata de la obligatia de notificare catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
(4) Prezenta schema de ajutor de stat se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

II. Baza legala

Art. 2. — Prezenta schema de ajutor de stat este elaborata in conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
b) Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European in conformitate cu obiectivul „Convergenta” in Romania (POS DRU);
c) Hotararea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului economiei si finantelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile in cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”;
e) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”;
f) Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

III. Definitii

Art. 3. — In intelesul prezentei scheme de ajutor de stat, urmatorii termeni se definesc dupa cum urmeaza:
a) ajutor de stat — orice masura care indeplineste toate criteriile prevazute la art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene;
b) schema de ajutor — orice act pe baza caruia, fara sa fie nevoie de masuri de punere in aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale intreprinderilor definite in cadrul actului intr-un mod general si abstract, precum si orice act pe baza caruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor intreprinderi, pentru o perioada nedefinita de timp si/sau pentru o valoare nedefinita;
c) ajutoare individuale — ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat — Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale prin Autoritatea de management pentru Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane” (AMPOSDRU) sau prin organismele intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat — Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale prin AMPOSDRU;
f) intreprindere — orice entitate implicata intr-o activitate economica, indiferent de forma juridica a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent, asociatii familiale, parteneriate sau asociatii care desfasoara activitati economice, in conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004;
g) intreprinderi mici si mijlocii (IMM) — intreprinderile care indeplinesc criteriile prevazute in anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
h) intreprinderi mari — intreprinderile care nu indeplinesc criteriile prevazute in anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului — cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori inaintea deducerii impozitelor directe;
ajutoarele platite in mai multe transe se actualizeaza la valoarea lor in momentul acordarii ajutorului; rata dobanzii care urmeaza sa fie aplicata in scopul actualizarii este rata de referinta stabilita de Comisia Europeana pe baza unor criterii obiective si publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe internet, aplicabila la momentul acordarii ajutorului;
j) numar de angajati — numarul de unitati de munca pe an (UMA), respectiv numarul de persoane angajate cu norma intreaga pe parcursul unui an, activitatea cu norma redusa si munca sezoniera reprezentand fractiuni ale UMA;
k) formare generala — formare cu un continut care nu este aplicabil exclusiv sau preponderent postului actual ori viitor al angajatului in intreprindere, insa care ofera calificari ce pot fi transferate intr-o mare masura catre alte intreprinderi sau catre alte domenii de activitate. Formarea este considerata „generala” daca, de exemplu:
— este organizata in comun de intreprinderi independente diferite sau daca este disponibila pentru angajati ai unor intreprinderi diferite;
— este recunoscuta, certificata sau validata de autoritati ori organisme publice sau de alte organisme ori institutii carora un stat membru sau Comunitatea Europeana le-a acordat competentele necesare;
l) formare specifica — formare cu un continut aplicabil direct si principal postului actual sau viitor al angajatului in intreprindere si care ofera calificari ce nu pot fi transferate catre alte intreprinderi ori alte domenii de activitate sau care pot fi transferate numai intr-o masura limitata;
m) tanar absolvent — persoana fizica cu varsta cuprinsa intre 15 si 24 de ani, aflata intr-o relatie contractuala de munca cu un angajator, in primele 6 luni de la angajare la primul loc de munca cu contract individual de munca incheiat pe o perioada de minimum 24 de luni;
n) mentor — angajat al unei intreprinderi, cu o experienta de cel putin 2 ani in domeniul calificarii respective, care asista, indruma si evalueaza activitatea profesionala a tinerilor angajati, in vederea adaptarii acestora la cerintele primului loc de munca;
o) program de mentorat — program de asistare, indrumare si evaluare a activitatii profesionale a tinerilor absolventi, destinat adaptarii acestora la cerintele primului loc de munca, cu contract individual de munca incheiat pe o perioada de minimum 24 de luni;
p) personal angajat — personalul cu contract de munca la data inceperii cursului de formare profesionala;
q) lucrator defavorizat — orice persoana care:
— nu a avut un loc de munca regulat remunerat in ultimele 6 luni; sau
— nu a absolvit o forma de invatamant secundar ori nu detine o calificare profesionala (ISCED 3), sau — are varsta de peste 50 de ani; sau
— traieste singura, avand in intretinerea sa una ori mai multe persoane; sau
— lucreaza intr-un sector ori intr-o profesie in care dezechilibrul repartizarii posturilor intre barbati si femei este cu cel putin 25% mai mare decat media dezechilibrului repartizarii posturilor intre barbati si femei in toate sectoarele economice si care apartine grupului de gen minoritar; sau
— este membru al unei minoritati etnice dintr-un stat membru si care are nevoie sa isi dezvolte profilul lingvistic, formarea profesionala ori experienta de munca pentru a-si imbunatati sansele de a obtine un loc de munca stabil;
r) lucrator extrem de defavorizat — orice persoana care a fost in somaj cel putin 24 de luni;
s) lucrator cu handicap — orice persoana:
— recunoscuta ca fiind in situatie de invaliditate, conform legislatiei nationale; sau
— care sufera de o deficienta recunoscuta ca urmare a unui handicap fizic, mental sau psihologic;
t) produse agricole inseamna:
— produsele enumerate in anexa I la tratat, cu exceptia produselor pescaresti si de acvacultura reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura;
— produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 si 4504 (articole din pluta);
— produsele care imita sau inlocuiesc laptele si produsele lactate, mentionate in Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire a unei organizari comune a pietelor agricole si privind dispozitii specifice pentru anumite produse agricole (Regulamentul unic OPC);
u) prelucrarea produselor agricole — orice operatiune efectuata asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu exceptia activitatilor realizate in exploatatii agricole, necesare pentru pregatirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vanzare;
v) comercializarea produselor agricole — detinerea sau expunerea unui produs agricol in vederea vanzarii, a punerii in vanzare, a livrarii sau a oricarei alte forme de introducere pe piata, cu exceptia primei vanzari de catre un producator primar catre revanzatori ori prelucratori si a oricarei alte activitati de pregatire a produsului pentru aceasta prima vanzare; o vanzare efectuata de un producator primar catre consumatorii finali este considerata comercializare in cazul in care aceasta are loc in locatii distincte, rezervate in acest scop;
w) intreprindere aflata in dificultate, in cazul in care:
A. beneficiarul este o intreprindere mica sau mijlocie — intreprinderea care indeplineste urmatoarele conditii:
(i) in cazul societatilor cu raspundere limitata, mai mult de jumatate din capitalul social a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut in ultimele 12 luni;
sau
(ii) in cazul societatilor comerciale in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii, mai mult de jumatate din capitalul propriu asa cum reiese din contabilitatea societatii a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut in ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societatii comerciale in cauza, in cazul in care indeplineste criteriile prevazute de legislatia nationala pentru a face obiectul procedurilor colective de insolventa;
(iv) un IMM cu o vechime de mai putin de 3 ani nu se considera a fi in dificultate in aceasta perioada, in sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu exceptia cazului in care indeplineste conditiile de la pct. (iii);
B. beneficiarul este o intreprindere mare — intreprinderea care fie se regaseste in una din situatiile prevazute la lit. A. pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezinta simultan simptome obisnuite ale unei intreprinderi aflate in dificultate, cum ar fi: cresterea pierderilor, scaderea cifrei de afaceri, cresterea volumului stocurilor, supracapacitate, scaderea fluxului de numerar, indatorare crescuta, cresterea sarcinilor financiare si scaderea sau disparitia valorii activului net.

IV. Scopul si obiectivele schemei de ajutor de stat

Art. 4. — Scopul prezentei scheme de ajutor de stat este promovarea formarii profesionale generale si specifice.
Art. 5. — Principalele obiective ale prezentei scheme de ajutor de stat sunt:
a) imbunatatirea tranzitiei de la scoala la viata activa;
b) dezvoltarea capacitatii intreprinderilor de a sprijini cresterea nivelului de calificare a angajatilor;
c) cresterea nivelului de calificare a angajatilor;
d) cresterea nivelului de perfectionare, respectiv specializare a angajatilor;
e) imbunatatirea accesului si participarii la formare profesionala continua.

V. Domeniul de aplicare

Art. 6. — (1) In cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acorda sprijin financiar intreprinderilor ce activeaza in toate sectoarele economice, cu exceptia ajutoarelor care favorizeaza activitatile in domeniul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri:
a) atunci cand valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari ori comercializate de catre intreprinderile in cauza; sau
b) atunci cand acordarea ajutorului este conditionata de obligatia de a fi directionat, partial sau integral, catre producatorii primari.
(2) De asemenea, in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat nu se acorda ajutoare:
a) destinate activitatilor legate de exporturi, adica ajutoarelor direct legate de cantitatile exportate, de infiintarea si exploatarea unei retele de distributie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate.

VI. Conditii de eligibilitate pentru activitati, beneficiari si cereri de propuneri de proiecte

Art. 7. — (1) Activitatile eligibile in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat sunt activitatile ce vizeaza formarea profesionala generala si specifica.
(2) Activitatile eligibile cuprinse in cadrul domeniului major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa” sunt programele de mentorat care sprijina tinerii angajati in prima etapa a primului lor loc de munca important 1). In acest context, rolul mentorilor este de a facilita procesul de adaptare a tinerilor angajati la cerintele specifice locului de munca si postului ocupat.
(3) Activitatile eligibile cuprinse in cadrul domeniului major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC” sunt:
actualizarea strategiilor/planurilor de dezvoltare a resurselor umane si FPC a angajatilor la initiativa angajatorilor sau de catre acestia din urma.
(4) Activitatea eligibila cuprinsa in domeniul major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii” este formarea profesionala a angajatilor prin programe de perfectionare, respectiv specializare. Conform Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, perfectionarea, respectiv specializarea, reprezinta pregatirea profesionala care conduce la dezvoltarea sau completarea cunostintelor, deprinderilor ori competentelor profesionale ale unei persoane care detine deja o calificare, respectiv dezvoltarea competentelor in cadrul aceleiasi calificari, dobandirea de competente noi in aceeasi arie ocupationala sau
intr-o arie ocupationala noua, dobandirea de competente fundamentale/cheie ori competente tehnice noi, specifice mai multor ocupatii. Formarea profesionala se realizeaza prin programe de formare profesionala care cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica in vederea realizarii obiectivelor de formare de competente pentru un anumit domeniu. Programele de formare profesionala asigura dobandirea unor competente profesionale in conformitate cu standardele ocupationale, respectiv standardele de pregatire profesionala, recunoscute la nivel national. In cazul perfectionarii si specializarii furnizorul de formare profesionala autorizat va elibera certificat de absolvire.
Art. 8. — (1) Beneficiarii ajutorului de stat pentru formare profesionala sunt intreprinderile ai caror angajati participa la cursurile organizate in cadrul proiectelor de formare profesionala, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme de ajutor de stat.
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinzand informatii cu privire la incadrarea unei intreprinderi in categoria IMM-urilor, prevazut in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Poate beneficia de masurile de ajutor de stat prevazute in prezenta schema de ajutor de stat intreprinderea care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este o organizatie legal constituita in Romania si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
b) apartine categoriilor de beneficiari eligibili in conformitate cu Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU si cu Ghidul solicitantului;
c) solicitantul respecta prevederile comunitare si nationale privind informarea si publicitatea;
d) nu se afla in situatia de insolventa sau lichidare, afacerea sa nu este condusa de un administrator judiciar, nu are restrictii asupra activitatilor sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispozitia creditorilor;
e) nu inregistreaza datorii publice, nu are intarzieri la plata taxelor, obligatiilor si a altor contributii la bugetul de stat, bugetele speciale si bugetele locale, prevazute de legislatia in vigoare;
f) nu este intreprindere in dificultate, in conformitate cu definitia de la art. 3 lit. w);
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare in urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal si incompatibil cu piata comuna sau, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta;
h) reprezentantul legal al intreprinderii nu a fost supus unei condamnari cu valoare res judicata in ultimele 36 de luni de catre nicio instanta judecatoreasca, din motive profesionale sau de etica profesionala;
i) reprezentantul legal al intreprinderii nu a fost condamnat cu valoare res judicata pentru frauda, coruptie, implicare in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene;
j) reprezentantul legal al intreprinderii nu furnizeaza informatii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregatirea si implementarea proiectului si nu actioneaza ca intermediar pentru proiectul propus a fi finantat;
1) Primele 6 luni ale primului loc de munca pentru care persoana respectiva are incheiat un contract de munca de cel putin 24 de luni.
l) indeplineste si alte conditii specificate in cererea de propuneri de proiecte si in Ghidul solicitantului, fara a aduce atingere prevederilor legale in materie de ajutor de stat.
Art. 9. — Criteriile de eligibilitate ale cererii de finantare sunt urmatoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare si ale domeniului major de interventie;
b) grupul/grupurile-tinta si activitatile proiectului sunt in concordanta cu conditiile axei prioritare si ale domeniului major de interventie, precum si cu cele ale cererii de propuneri de proiecte;
c) bugetul proiectului respecta limitele prevazute de prezenta schema de ajutor de stat;
d) proiectul respecta perioada maxima de implementare si perioada de transmitere a cererilor de finantare;
e) proiectul este implementat in Romania.
Art. 10. — Indeplinirea conditiilor de eligibilitate de la art. 8 si 9 este verificata de catre administratorul schemei de ajutor de stat in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului si ale prezentei scheme de ajutor de stat.

VII. Selectia si evaluarea proiectelor

Art. 11. — Selectia si evaluarea proiectelor se efectueaza de catre administratorul schemei de ajutor de stat in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului.

VIII. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

Art. 12. — Ajutorul se acorda sub forma de finantari nerambursabile in una sau mai multe transe. Transele se actualizeaza la valoarea de la momentul acordarii ajutorului.
Art. 13. — (1) Valoarea minima a unei cereri de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat trebuie sa fie de 10.000 euro (echivalent in lei).
(2) Valoarea maxima a ajutorului acordat unei intreprinderi pentru un proiect de formare profesionala nu va depasi 2.000.000 euro (echivalent in lei)/2 (doi) ani consecutivi.
Art. 14. — (1) Intensitatea ajutoarelor nu va depasi:
a) 25% din cheltuielile eligibile pentru formare specifica;
b) 60% din cheltuielile eligibile pentru formare generala.
(2) Intensitatea ajutorului poate fi majorata, pana la o intensitate maxima de 80% din costurile eligibile, dupa cum urmeaza:
a) cu 10%, daca formarea profesionala este acordata lucratorilor cu handicap sau defavorizati;
b) cu 10%, daca ajutorul este acordat unei intreprinderi mijlocii, si 20%, daca ajutorul este acordat intreprinderilor mici.
(3) Intensitatea ajutoarelor acordate in sectorul transportului maritim poate ajunge la 100% din costurile eligibile, indiferent daca proiectul se refera la o formare specifica sau la una generala, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) beneficiarul formarii nu este membru activ al echipei, ci este supranumerar la bord; si
b) formarea are loc la bordul unor nave inscrise in registrele Comunitatii Europene.
(4) In cazurile in care proiectul de ajutor implica atat componente de formare generala, cat si componente de formare specifica, care nu pot fi separate pentru calcularea intensitatii ajutorului, precum si in cazurile in care caracterul specific sau general al proiectului de ajutor pentru formare nu poate fi stabilit, se aplica intensitatile ajutoarelor aplicabile formarii specifice.
Art. 15. — Contributia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al actionarilor, altii decat organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contributie proprie fondurile obtinute din masuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obtinute ca efect al unor astfel de masuri.

IX. Cheltuieli eligibile
Art. 16. — (1) Cheltuielile eligibile ale proiectului de formare pe baza carora se calculeaza intensitatea ajutorului de stat sunt urmatoarele:
a) costurile de personal ale formatorilor;
b) cheltuielile de deplasare ale formatorilor si participantilor la formare, inclusiv cheltuielile de cazare;
c) alte cheltuieli curente, precum cele pentru materiale si furnituri direct legate de proiect;
d) amortizarea instrumentelor si echipamentelor, in masura in care acestea sunt utilizate exclusiv pentru proiectul de formare in cauza;
e) costurile serviciilor de indrumare si consiliere privind proiectul de formare;
f) costurile de personal ale participantilor la proiectul de formare si costurile indirecte generale (costuri administrative, chirie, cheltuieli generale), pana la maximum totalului celorlalte costuri eligibile mentionate la lit. a)—e). In privinta costurilor de personal ale participantilor la formare, se iau in considerare numai orele in care participantii participa efectiv la formare, dupa deducerea eventualelor ore lucratoare.
(2) Cheltuielile eligibile trebuie dovedite prin documente justificative si trebuie sa fie transparente si grupate pentru fiecare categorie in parte.

X. Efectul stimulativ

Art. 17. — (1) Ajutoarele acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat trebuie sa aiba un efect stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor in baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ daca, inainte de a demara proiectul de formare pentru care solicita ajutor, beneficiarul depune o cerere de finantare.
(3) In cazul ajutoarelor acordate intreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de catre autoritatea care administreaza schema. In acest sens, aceasta verifica, inaintea acordarii ajutorului in cauza, in plus fata de indeplinirea conditiei prevazute la alin. (2), daca cererea de finantare si documentele insotitoare contin date suficiente, din care sa rezulte indeplinirea a cel putin unuia dintre urmatoarele criterii:
a) o crestere substantiala a dimensiunii proiectului/activitatii ca urmare a ajutorului;
b) o crestere substantiala a domeniului de aplicare a proiectului/activitatii ca urmare a ajutorului;
c) o crestere substantiala a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordarii ajutorului;
d) o crestere substantiala a ritmului de finalizare a proiectului/activitatii in cauza.

XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 18. — (1) Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat se pot cumula cu alte tipuri de ajutoare exceptate in temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, in masura in care aceste ajutoare vizeaza diferite costuri eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili daca plafonul maxim al ajutorului si intensitatile maxime ale acestuia sunt respectate, este luata in considerare valoarea totala a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subventionat, indiferent daca ajutorul respectiv este finantat din surse locale, regionale, nationale sau comunitare.
(3) Ajutorul acordat in conformitate cu prezenta schema de ajutor de stat nu va fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat in temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care indeplineste conditiile prevazute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1998/2006 ori cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleasi costuri eligibile — care se suprapun partial sau integral — in cazul in care un astfel de cumul ar conduce la depasirea intensitatii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor in conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat.

XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
Art. 19. — (1) Pentru a beneficia de ajutor in baza prezentei scheme de ajutor de stat, in conformitate cu Ghidul solicitantului, intreprinderile beneficiare trebuie sa inainteze o cerere de finantare administratorului schemei de ajutor de stat, inainte de a demara proiectul pentru care solicita finantarea.
(2) Cererea de finantare va fi insotita de documente care sa contina:
a) date economico-financiare prin care sa se demonstreze ca beneficiarul nu este intreprindere in dificultate conform definitiei de la art. 3 litera w), precum si o declaratie pe propria raspundere in acest sens;
b) declaratie scrisa pe propria raspundere insotita, daca este cazul, de documente corespunzatoare, in vederea verificarii indeplinirii conditiilor prevazute in art. 8 alin. (3) lit. f) din prezenta schema de ajutor de stat;
c) sectorul/sectoarele in care se acorda ajutorul in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat;
d) activitatile si costurile eligibile aferente proiectului pentru care se solicita ajutor de stat;
e) declaratie scrisa pe propria raspundere a beneficiarului in vederea certificarii efectului stimulativ, conform careia nu a demarat proiectul pentru care solicita ajutor;
f) pentru intreprinderile mari, informatii care sa demonstreze efectul stimulativ, conform cap. X din prezenta schema de ajutor de stat.
(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinzand informatii cu privire la calificarea unei intreprinderi ca IMM, prevazut in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Inainte de primirea ajutorului, intreprinderea beneficiara trebuie sa transmita administratorului schemei de ajutor de stat o declaratie pe propria raspundere cu privire la ajutoarele de stat si de minimis primite pentru aceleasi cheltuieli eligibile, in vederea verificarii de catre acesta a respectarii regulii privind cumulul ajutoarelor.
(5) In cazul in care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare specifica in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat si este selectat pentru finantare in urma procesului de evaluare si selectie, administratorul schemei de ajutor de stat ii comunica in scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat in baza schemei de ajutor de stat.
(6) Beneficiarul incheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un contract de finantare.
(7) In cazul in care beneficiarul nu este eligibil sa primeasca o alocare specifica in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, administratorul schemei de ajutor de stat ii comunica in scris acest lucru.
Art. 20. — (1) Procedura de implementare si derulare a schemei de ajutor de stat se desfasoara dupa cum urmeaza:
a) lansarea schemei de ajutor de stat si a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea si inregistrarea cererilor de finantare si a documentelor-suport;
c) verificarea administrativa (verificarea conformitatii cererilor de finantare si a documentelor-suport) — numai cererile de finantare care trec de aceasta etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
d) verificarea eligibilitatii solicitantului, partenerilor si proiectului (inclusiv efectul stimulativ) — numai cererile de finantare care trec de aceasta etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
e) selectia cererilor de finantare;
f) intocmirea si semnarea contractelor de finantare;
g) depunerea cererii de prefinantare insotite de documentele justificative;
h) acordarea prefinantarii, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare insotite de documentele justificative;
j) acordarea finantarii nerambursabile, dupa verificarea eligibilitatii cheltuielilor;
k) monitorizarea implementarii cererilor de finantare conform prevederilor contractului de finantare.
(2) AMPOSDRU/OIPOSDRU care administreaza schema de ajutor de stat verifica indeplinirea criteriilor de eligibilitate ale solicitantului, partenerilor si proiectelor, in conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat si ale Ghidului solicitantului.

XIII. Durata schemei de ajutor de stat

Art. 21. — Prezenta schema de ajutor de stat se aplica de la data lansarii pana la 31 decembrie 2010, in limita fondurilor alocate pentru aceasta.

XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat

Art. 22. — Sursa de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat este Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”, dupa cum urmeaza:
1. In cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa”, valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este 9.053.213 lei (echivalent a 2.446.814 euro), defalcata dupa cum urmeaza:






Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 87,86%, diferenta de 12,14% fiind din contributia publica nationala.

2. In cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC”, valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este 143.544.205 lei (echivalent a 38.795.731 euro), defalcata dupa cum urmeaza:






Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 97%, diferenta de 3% fiind din contributia publica nationala.

3. In cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii”, valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 55.500.000 lei (echivalent a 15.000.000 euro):





Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 85%, diferenta de 15% fiind din contributia publica nationala.

XV. Efecte si beneficii

Art. 23. — Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obtine urmatoarele efecte si beneficii:
a) cresterea numarului de tineri absolventi asistati in tranzitia de la scoala la viata activa;
b) cresterea numarului de cursanti certificati pentru actualizarea si imbunatatirea competentelor;
c) cresterea numarului de angajati participanti la cursuri de calificare/recalificare/specializare/perfectionare.
Art. 24. — Numarul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat pentru formare este:
1. 1.222 intreprinderi — in cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa”;
2. 2.025 intreprinderi — in cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC”;
3. 300 intreprinderi — in cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii”.

XVI. Reguli privind raportarea si monitorizarea ajutorului de stat

Art. 25. — Raportarea si monitorizarea ajutoarelor de stat acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat se va realiza in conformitate cu legislatia comunitara si cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 26. — Furnizorul de ajutor de stat pastreaza evidenta detaliata a ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durata de cel putin 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata in baza schemei de ajutor de stat. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor de exceptare impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv informatii despre statutul oricarei intreprinderi al carei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul sau de IMM, informatii privind efectul stimulativ al acordarii ajutorului si informatii care fac posibila stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.
Art. 27. — (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate in derulare, si de a dispune masurile care se impun in cazul incalcarii conditiilor impuse prin prezenta schema de ajutor de stat sau prin legislatia nationala ori comunitara aplicabila la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a transmite Consiliului Concurentei, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.
(3) In cazul in care exista indoieli serioase cu privire la datele transmise de catre furnizor, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.
(4) In cazul in care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative Consiliului Concurentei.
(5) Erorile constatate de furnizor si corectiile legale, anularile, recalcularile, recuperarile, rambursarile se raporteaza Consiliului Concurentei pana la data de 31 martie a anului urmator anului de raportare.
Art. 28. — Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, in termen de 20 de zile lucratoare sau in termenul fixat in cerere, toate informatiile pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
Art. 29. — Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligatia de a pune la dispozitia furnizorului de ajutor de stat, in formatul si in termenul solicitate de acesta, toate datele si informatiile necesare in vederea indeplinirii procedurilor de raportare si monitorizare ce cad in sarcina furnizorului conform art. 25—28.

XVII. Dispozitii finale

Art. 30. — Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurentei o fisa de informatii referitoare la prezenta schema de ajutor de stat, in forma prevazuta in anexa III la Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, in vederea transmiterii catre Comisia Europeana, in termen de 20 de zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste informatii vor fi publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat si Ghidul solicitantului se publica integral pe pagina de internet a furnizorului de ajutor de stat, http://www.fseromania.ro, precum si pe pagina de internet a administratorului prezentei scheme de ajutor de stat.

Concedii pentru formare profesionala. Drepturi de la care se poate deroga numai in favoarea salariatilor

12 Mai 2009
Autor: drd. Ana Cioriciu Stefanescu

" Intrebarea cititorului: "Am dreptul la concediu de studii daca sunt angajata in sectorul privat si patronii nu sunt de acord cu acest concediu?""

Print YM Articol interesant (3)


Raspuns:

Potrivit art. 190 din Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a asigura participarea la programe de formare profesionala pentru toti salariatii, cel putin o data la 2 ani, daca au cel putin 21 de salariati sau cel putin o data la 3 ani, daca au sub 21 de salariati. Cheltuielile cu participarea la programele de formare profesionala, se suporta de catre angajatori.

In cazul in care angajatorul nu si-a respectat obligatia de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesionala in conditiile de mai sus, acesta are dreptul la un concediu pentru formare profesionala, platit de angajator, de pana la 10 zile lucratoare sau de pana la 80 de ore, in conformitate cu art. 152 din acelasi cod.

Deci angajatorul este obligat sa va acorde acest drept, indiferent de tipul de formare ales de dumneavoastra. Se poate deroga doar in sensul acordarii a mai mult de 10 zile lucratoare de concediu de studii. In defavoarea dumneavoastra, din punct de vedere legal, nu se poate deroga.

Un alt concediu de formare profesionala de la care nu se poate deroga in defavoarea salariatilor este concediul fara plata de 30 de zile, acordat o singura data, pentru pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in invatamantul superior, in conformitate cu art. 61 alin. (2) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. De acest drept benefiaza toti salariatii din tara in temeiul art. 247 din Codul muncii.

Concediile pentru formarea profesionala – cu si fara plata – mentionate mai sus reprezinta, deci, drepturi de la care se poate deroga numai in favoarea dumneavoastra.

Noua lege a pensiilor

Un alt proiect al actualului guvern este legea unitara a pensiilor. Ieri a avut loc la Ministerul Muncii o prima intalnire la nivel de experti pentru stabilirea principiilor care vor sta la baza noii legi a pensiilor.

Potrivit consilierului pentru munca si protectie sociala al premierului Mihai Seitan, aceste principii vor fi stabilite pana pe data de 15 mai si vor fi aprobate in prima sedinta de guvern care va avea loc dupa aceasta data.

Mihai Seitan a precizat ca noua lege a pensiilor va fi realizata pe modelul Legii 19/2000, urmand "a fi construit un nou sistem de pensii unitar, care sa integreze in sistemul public de pensii sistemele speciale de pensii, precum cel al armatei si cel al serviciilor secrete".
http://www.enewslettere.ro/rsd/par.php?url=legislatiamuncii.ro/Stiri/n2/2664/noua-lege-a-pensiilor.html

Cuantumul indemnizatiei pentru trecerea temporara in alt loc de munca si a indemnizatiei pentru reducerea timpului de munca

Asiguratul care, datorita unei boli profesionale sau datorita unui accident de munca, nu isi mai poate desfasura activitatea la locul de munca anterior manifestarii riscului asigurat sau care nu mai poate realiza durata normala de munca poate beneficia, la cerere, de trecerea temporara in alt loc de munca ori de o reducere cu o patrime a timpului normal de lucru.
http://www.enewslettere.ro/rsd/par.php?url=legislatiamuncii.ro/a/1788/cuantumul-indemnizatiei-pentru-trecerea-temporara-in-alt-loc-de-munca-si-a-indemnizatiei-pentru-reducerea-timpului-de-munca.html

Stimularea încadrarii în munca a elevilor si studentilor

Beneficiază de stimulentul financiar lunar angajatorii care, pe perioada vacanţelor stabilită potrivit legii, încadrează în muncă elevi şi studenţi în baza:
a) unui contract individual de muncă pe durată determinată, egală sau mai mică decât durata vacanţei, încheiat în condiţiile legii, cu normă întreagă sau, după caz, cu timp parţial;
b) unui contract de muncă temporară, numai dacă durata misiunii de muncă temporară este egală sau mai mică decât durata vacanţei.

Stimulentul financiar lunar reprezintă o sumă egală cu 50% din valoarea indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei de muncă, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, în vigoare în luna pentru care se acordă acest stimulent financiar.
În cazul tinerilor în vârstă de până la 18 ani, contractul individual de muncă încheiat cu durata timpului de muncă de 6 ore pe zi şi de 30 de ore pe săptămână se consideră încheiat cu normă întreagă.

(Hotărârea Guvernului nr. 449 din 15 aprilie 2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2008 privind modificarea şi completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi nivelul salariului de bază minim brut pe ţară şi al stabilirii măsurilor de aplicare a unor regulamente comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 285 din 30 aprilie 2009)

Ce se întelege prin motive neimputabile salariatului?

Prin motive neimputabile, în sensul art. 17 alin. (1) din lege, se înţelege:
a) încetarea raportului de muncă în temeiul art. 56 lit. b), e), f), h) şi j), art. 61 lit. c) şi d), art. 65 alin. (1), art. 94 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare;
b) încetarea raportului de muncă la iniţiativa angajatorului, prin notificare scrisă, în temeiul art. 31 alin. (41) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare;
c) încetarea de drept a raportului de muncă al asistentului personal al persoanei cu handicap grav în cazul decesului persoanei cu handicap grav, în temeiul art. 39 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările ulterioare;
d) încetarea raportului de serviciu în temeiul art. 98 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cazului în care funcţionarul public nu mai îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 54 lit. a) din aceeaşi lege;
e) încetarea raportului de serviciu în temeiul art. 98 alin. (1) lit. e) şi h) şi art. 99 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
f) încetarea contractului soldaţilor şi gradaţilor voluntari angajaţi pe bază de contract când sunt clasaţi «inapt pentru serviciu militar» sau «apt limitat» de către comisiile de expertiză medico-militară;
g) încetarea contractului soldaţilor şi gradaţilor voluntari angajaţi pe bază de contract, pentru motive sau nevoi ale Ministerului Apărării Naţionale şi ale Ministerului Administraţiei şi Internelor;
h) încetarea contractului soldaţilor şi gradaţilor voluntari angajaţi pe bază de contract care nu mai îndeplinesc condiţiile specifice, stabilite prin ordin al ministrului apărării naţionale, respectiv al ministrului administraţiei şi internelor, pentru ocuparea funcţiei;
i) încetarea contractului soldaţilor şi gradaţilor voluntari angajaţi pe bază de contract ca urmare a retragerii avizului de securitate specific clasei sau nivelului de secretizare a informaţiilor la care urmează să aibă acces de către autorităţile competente;
j) încetarea contractului soldaţilor şi gradaţilor voluntari la expirarea termenului contractului, în situaţia în care nu sunt posibilităţi de reînnoire, din cauza reducerii funcţiilor ca urmare a desfiinţării, restructurării sau a dislocării unităţii, precum şi în situaţia în care una dintre părţi nu mai optează pentru reînnoirea contractului;
k) încetarea contractului soldaţilor şi gradaţilor voluntari la împlinirea limitei de vârstă în serviciu, stabilită prin ordin al ministrului apărării naţionale.

(Hotărârea Guvernului nr. 449 din 15 aprilie 2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2008 privind modificarea şi completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi nivelul salariului de bază minim brut pe ţară şi al stabilirii măsurilor de aplicare a unor regulamente comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 285 din 30 aprilie 2009)

luni, 11 mai 2009

Legislatie salarizare bugetari mai -decembrie 2009

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 41 din 28 aprilie 2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009
Forma sintetică la data 12-May-2009. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci inregistrate ale Wolters Kluwer.
Având în vedere faptul că actele normative care reglementează salarizarea şi încadrarea categoriilor de personal din sectorul bugetar sunt aplicabile în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar şi, respectiv, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, până la data de 30 aprilie 2009 şi ţinând cont de numeroasele categorii de persoane care fac obiectul acestor acte normative, se impune promovarea în regim de urgenţă a unei ordonanţe de urgenţă, astfel încât acestea să poată fi aplicate în continuare şi în perioada 1 mai - 31 decembrie 2009,
luând în considerare faptul că neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă ar conduce la un vid legislativ care ar afecta personalul din sectorul bugetar, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, nefiind suficientă utilizarea procedurii parlamentare de urgenţă,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1
Pentru perioada 1 mai - 31 decembrie 2009, în ceea ce priveşte salarizarea personalului din sectorul bugetar, se aplică următoarele acte normative:
a)Ordonanţa Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bază şi al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, precum şi unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 177/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
b)Ordonanţa Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 232/2007, şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2008, aprobată prin Legea nr. 238/2008, cu modificările ulterioare;
c)Ordonanţa Guvernului nr. 17/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 304/2008, cu modificările ulterioare;
d)Ordonanţa Guvernului nr. 16/2008 privind nivelul salariilor de bază şi al altor drepturi ale personalului care îşi desfăşoară activitatea în sistemul sanitar-veterinar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 272/2008, cu modificările ulterioare;
e)Ordonanţa Guvernului nr. 8/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor şi a Ordonanţei Guvernului nr. 64/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 31 ianuarie 2008, cu modificările ulterioare;
f)Ordonanţa Guvernului nr. 13/2008 privind creşterile salariale aplicabile judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei pentru anul 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2008, aprobată prin Legea nr. 209/2008, cu modificările ulterioare;
g)Ordonanţa Guvernului nr. 14/2008 privind creşterile salariale care se vor acorda în anul 2008 controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, salarizaţi potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 160/2000 privind salarizarea controlorilor financiari din cadrul Curţii de Conturi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2008, aprobată prin Legea nr. 237/2008, cu modificările ulterioare.
Art. 2
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.La articolul 11 alineatul (1), litera a1) va avea următorul cuprins:
"a1) pentru perioada 1 mai - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;"
2.La articolul 11 alineatul (1), literele b) şi c) se abrogă.
3.Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b se abrogă.
Art. 3
- Articolul 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2009, se abrogă.
-****-
PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

Contrasemnează:

Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,

Marian Sârbu

Ministrul finanţelor publice,

Gheorghe Pogea


Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 286 din data de 30 aprilie 2009

Forma sintetică la data 12-May-2009. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Caclul CIC pt nasterile inainte de termen

http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_14712/Calcularea-indemnizatiei-de-crestere-a-copilului-pentru-nasterile-inainte-de-termen.html

Alocatia de stat si indemnizatia de crestere a copilului se acorda indiferent de venituri

Astazi, ora 00:00 Avocatnet.ro

Ministerul Muncii a precizat ca indemnizatia pentru cresterea copilului si alocatia de stat se acorda indiferent de venituri. Aceasta clarificare vine dupa ce ministrul Marian Sarbu a declarat ca alocatia se acorda doar in cazul in care mamele primesc indemnizatia la nivelul minim.


“In baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, persoanele care inainte de nasterea copilului au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit, conform Codului fiscal, beneficiaza de indemnizatie pentru cresterea copilului.Aceasta indemnizatie in valoare initiala de 600 lei (la nivelul anului 2007) se acorda de la 1 ianuarie 2009 in cuantum de 85% din veniturile medii nete realizate de persoana beneficiara in cele 12 luni inainte de nasterea copilului, dar nu mai putin de 600 lei si nu mai mult de 4.000 lei”, se arata intr-un comunicat al Ministerului Muncii, emis la sfarsitul saptamanii trecute. Ministerul Muncii a mai subliniat ca articolul 4 din actul normativ mentionat precizeaza faptul ca incepand cu anul 2007 toti copiii in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, beneficiaza de o alocatie de stat pentru copii in cuantum de 200 lei. “Actul normativ reglementeaza in mod expres ca in cazul persoanelor care beneficiaza de indemnizatie pentru cresterea copilului se acorda si alocatia de stat in cuantum de 200 lei. Alocatia de stat pentru copii este un drept al copilului si se acorda indiferent de veniturile parintilor”, potrivit comunicatului Ministerului Muncii. Aceste clarificari vin ca urmare a declaratiilor ministrului Muncii, Marian Sarbu, facute la postul de televiune Pro TV, conform carora alocatia de stat se acorda doar in cazul in care mamele primesc indemnizatia la nivelul minim, de 600 de lei. “Acei 200 de lei (n.r. alocatia de stat) se acorda numai in situatia pragului minim (n.r. al indemnizatiei de crestere a copilului)", a afirmat ministrul Sarbu. Ulterior, Marian Sarbu a admis ca afirmatia privind modul de acordare a alocatiei de stat si a indemnizatiei pentru cresterea copilului “a fost o greseala”.