marți, 23 februarie 2010

Norme aplicare Legea unica a salarizarii

Ministerul Muncii: Solutii posibile pentru problemele aparute prin aplicarea Legii salarizarii unice
23 Februarie 2010
Ca urmare a numeroaselor probleme aparatute in practica odata cu aplicarea Legii nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, Ministerul Muncii a elaborat, in colaborare cu Ministerul Finantelor, un set de solutii posibile la intrebarile survenite de la intrarea in vigoare a actului normativ pana in prezent.

http://www.avocatnet.ro/content/articles?id=18431

luni, 22 februarie 2010

CONTRIBUTII reduse pentru SOMAJ TEHNIC

OUG nr. 4/2010 - reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010
19 Februarie 2010-Avocatnet.ro
Ordonanta de Urgenta nr. 4/2010 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 93, din 10 februarie 2010.
Luandu-se in considerare presiunile si riscurile determinate de evolutiile economice interne si externe, necesitatea sustinerii cresterii economice si a reducerii inflatiei, pentru anul 2009 s-a impus adoptarea de masuri imediate care sa asigure un climat de protectie sociala bazat pe principiul contributiei si al solidaritatii in promovarea progresului social.
Tinand cont ca actiunile prevazute in Pachetul de masuri al Guvernului Romaniei pentru stimularea cresterii economice si protejarea intereselor economice ale populatiei trebuiau realizate cu celeritate, astfel incat sa fie atinse dezideratele propuse, masurile preconizate s-au adresat unui grup-tinta format din persoanele cele mai afectate de consecintele imediate ale crizei economice care sunt supuse riscului de a-si pierde locul de munca.
Avand in vedere cele de mai sus, s-a decis reducerea temporara a costurilor cu forta de munca pentru a contracara efectele negative ale crizei economico-financiare asupra activitatii economice.
Tinand seama de efectele pozitive pe care aceasta masura le-a avut asupra companiilor care au fost fortate sa isi intrerupa temporar activitatea, de influenta benefica asupra ratei somajului in anul 2009, precum si de solicitarile partenerilor sociali, pentru a da un semnal pozitiv angajatorilor de a opta pentru mentinerea fortei de munca in conditiile in care efectele crizei economice sunt estimate a se prelungi si de a evita pierderea lucratorilor calificati in anumite domenii cu potential de dezvoltare/expansiune dupa reluarea cresterii economice,
intrucat aceste imprejurari vizeaza interesul public si constituie elementele unei situatii extraordinare, ce nu sufera amanare, se impune adoptarea de masuri imediate pentru reglementarea unor masuri de protectie sociala, aplicabile si pentru anul 2010, incepand cu luna februarie.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1. — (1) Incepand cu luna februarie 2010, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii ale caror contracte sunt astfel suspendate si care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii, pentru salariatii respectivi, sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile. Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie — decembrie 2010, inclusiv.
(2) Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, platite din fondul de salarii, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii ale caror contracte sunt astfel suspendate si care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii, pentru salariatii respectivi, sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile. Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie — decembrie 2010, inclusiv.
(2) Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, platite din fondul de salarii, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie — decembrie 2010, inclusiv.
(3) Perioada prevazuta la alin. (1), pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei.
(4) Masurile prevazute la alin. (1) — (3) se aplica in cazul in care contractul individual de munca se suspenda in situatiile de intrerupere temporara, totala sau partiala, inclusiv de reducere temporara, a activitatii angajatorului, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
(5) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, prin notiunea de contributii de asigurari sociale se intelege contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de
asigurari sociale de sanatate, datorate, potrivit prevederilor legale, atât de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cât si de angajatorii acestora, pentru respectivii salariati.
(6) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiei de somaj prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1). In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.
(7) Prin derogare de la dispozitiile art. 34 alin. (11) lit. a) si ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada prevazuta la alin. (3), in care salariatii realizeaza stagiu de cotizare fara plata contributiei, se ia in calcul la stabilirea perioadei de 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii pentru acordarea indemnizatiei de somaj, prevazuta la art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la realizarea stagiului minim de cotizare in sistemul asigurarilor pentru somaj.
(8) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1). In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.
Art. 2. — Angajatorii au obligatia sa depuna, la inspectoratul teritorial de munca in raza caruia isi au sediul, o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la momentul constatarii de catre acestia a situatiilor respective.
Art. 3. — Conform competentelor legale, Inspectia Muncii si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin institutiile lor teritoriale subordonate, vor controla periodic angajatorii care beneficiaza de masurile de protectie sociala prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.

EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Ministrul sanatatii,
Cseke Attila
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
Bucuresti, 5 februarie 2010.
Nr. 4.

duminică, 21 februarie 2010

CAS pt SOMAJ TEHNIC

http://www.avocatnet.ro/content/articles?id=18324
OUG nr. 4/2010 - reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010
19 Februarie 2010-Avocatnet.ro
Ordonanta de Urgenta nr. 4/2010 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 93, din 10 februarie 2010.

Prin Programul de Guvernare se propune revizuirea conceptiei programelor de asistenta sociala, prin orientarea acestora in functie de nivelul veniturilor realizate pe familie si restructurarea prestatiilor sociale existente atat la nivel national, cat si local, astfel incat acestea sa reprezinte o forma complementara de protectie sociala si nu sa constituie unica sursa de venit pentru cei care au capacitate de munca” se arata in comunicatul Ministerului Muncii.

Una dintre masurile propuse are in vedere unificarea alocatiei de stat cu alocatia familiala complementara, respectiv alocatia de sustinere pentru familia monoparentala.

Noua alocatie unitara rezultata se va acorda in cuantumuri diferentiate in functie de veniturile pe membru de familie si de numarul de copii din familie. Cuantumurile vor fi mai mari pentru familiile cu venituri mai reduse si direct proportionale cu numarul de copii, urmand ca familiile cu venituri foarte mari sa primeasca alocatia intr-un cuantum foarte mic.

”Prin urmare, se va acorda un sprijin focalizat, tintit, pentru familiile cu copii si ale caror venituri nu permit asigurarea ingrijirii si cresterii copiilor” considera Ministerul Muncii.

In prezent, de alocatia de stat pentru copii 0 – 18 (19) ani beneficiaza un numar de aprox. 3,9 milioane copii, iar de alocatia familiala complementara si alocatia de sustinere pentru familia monoparentala, care se acorda acelor familii cu venituri pe membru de familie de pana la 470 lei, beneficiaza un numar de aprox. 799.300 familii.

CAS pt SOMAJ TEHNIC

http://www.avocatnet.ro/content/articles?id=18324
OUG nr. 4/2010 - reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010
19 Februarie 2010-Avocatnet.ro
Ordonanta de Urgenta nr. 4/2010 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 93, din 10 februarie 2010.

Prin Programul de Guvernare se propune revizuirea conceptiei programelor de asistenta sociala, prin orientarea acestora in functie de nivelul veniturilor realizate pe familie si restructurarea prestatiilor sociale existente atat la nivel national, cat si local, astfel incat acestea sa reprezinte o forma complementara de protectie sociala si nu sa constituie unica sursa de venit pentru cei care au capacitate de munca” se arata in comunicatul Ministerului Muncii.

Una dintre masurile propuse are in vedere unificarea alocatiei de stat cu alocatia familiala complementara, respectiv alocatia de sustinere pentru familia monoparentala.

Noua alocatie unitara rezultata se va acorda in cuantumuri diferentiate in functie de veniturile pe membru de familie si de numarul de copii din familie. Cuantumurile vor fi mai mari pentru familiile cu venituri mai reduse si direct proportionale cu numarul de copii, urmand ca familiile cu venituri foarte mari sa primeasca alocatia intr-un cuantum foarte mic.

”Prin urmare, se va acorda un sprijin focalizat, tintit, pentru familiile cu copii si ale caror venituri nu permit asigurarea ingrijirii si cresterii copiilor” considera Ministerul Muncii.

In prezent, de alocatia de stat pentru copii 0 – 18 (19) ani beneficiaza un numar de aprox. 3,9 milioane copii, iar de alocatia familiala complementara si alocatia de sustinere pentru familia monoparentala, care se acorda acelor familii cu venituri pe membru de familie de pana la 470 lei, beneficiaza un numar de aprox. 799.300 familii.

vineri, 19 februarie 2010

Noile stagii de cotizare, prevazute in legea unitara a pensiilor

Perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii reprezinta stagiul de cotizare.
Constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii:
a) vechimea in munca recunoscuta pentru stabilirea pensiilor pana la data de 1 aprilie 2001;
b) vechimea in serviciu recunoscuta pentru stabilirea pensiilor, in cazul persoanelor prevazute
la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c), pana la intrarea in vigoare a prezentei legi;
c) perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2001 si data intrarii in vigoare a prezentei legi, in care
persoanele au fost asigurate in baza Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2010 si data intrarii in vigoare a prezentei legi, in cazul
cadrele militare, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei
penitenciarelor, din domeniul apararii, ordinii publice si a sigurantei nationale care beneficiaza de ajutoare lunare, ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii

Constituie stagiu de cotizare si sporul la vechimea in munca sau la vechimea in serviciu acordat in baza legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001 pentru perioadele realizate in grupa I, a II-a, respectiv in conditii speciale in cazul cadrele militare in activitate, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale.

Constituie stagiu de cotizare si perioadele de pana la data de 1 aprilie 2001 in care o persoana:
a) s-a aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 49 din lege
b) are stabilite drepturi privind vechimea in munca in baza prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat.

In plus, constituie stagiu de cotizare si timpul util la pensie realizat de agricultori, in conditiile reglementate de Legea nr. 80/1992 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale agricultorilor, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si cel realizat anterior aparitiei Legii nr. 80/1992.

Pentru perioadele ulterioare datei de 1 aprilie 2001 care reprezinta, conform legii, stagiu de cotizare realizat in conditii deosebite, conditii speciale sau alte conditii de munca se acorda sporuri care constituie stagii de cotizare in conditii normale, dupa cum urmeaza:
a) 3 luni pentru fiecare an lucrat in conditii deosebite de munca;
b) 6 luni pentru fiecare an lucrat in conditii speciale de munca.
c) 12 luni pentru fiecare an lucrat in alte conditii de munca

Totodata, constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza si/sau platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii din Romania, precum si in alte tari, in conditiile stabilite prin acordurile sau conventiile internationale la care Romania este parte.

Certificarea stagiului de cotizare, realizat anterior datei de 1 aprilie 2001, se face de CNPP, prin casele teritoriale de pensii, pe masura preluarii datelor din actele doveditoare .

Certificarea stagiului de cotizare, realizat pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, pentru cadrele militare, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si a sigurantei nationale se face de casele de pensii sectoriale, pe masura preluarii datelor din actele doveditoare .

Cererile in legatura cu eliberarea actelor prevazute de lege, prin care se face dovada vechimii in munca, a timpului util la pensie pentru agricultori si a stagiului de cotizare, necesare stabilirii drepturilor de pensie, sunt scutite de orice fel de taxe si comisioane.

Cererile prevazute se solutioneaza in termen de 30 de zile de la data inregistrarii.

In cazul in care in carnetul de munca, in carnetul de asigurari sociale sau in oricare alt act prevazut de lege au fost inregistrate salarii pe ora sau salarii pe zi, salariile lunare se vor calcula prin inmultirea salariilor orare sau, dupa caz, zilnice cu numarul mediu de ore pe luna, respectiv cu numarul mediu de zile lucratoare pe luna din perioadele respective, astfel:
a) 25,5 zile (204 ore) pe luna, pentru perioadele anterioare datei de 1 ianuarie 1978;
b) 24,5 zile (196 de ore) pe luna, pentru perioada 1 ianuarie 1978 - 1 martie 1990;
c) 23,6 zile (189 de ore) pe luna, pentru perioada 1 martie 1990 - 30 septembrie 1990;
d) 21,25 zile (170 de ore) pe luna, pentru perioada 1 octombrie 1990 - 1 ianuarie 1997;
e) 21,16 zile (169,33 de ore) pe luna, pentru anul 1997;
f) 21,25 zile (170 de ore) pe luna, pentru anul 1998;
g) 21,50 zile (172 de ore) pe luna, pentru anul 1999;
h) 21,67 zile (173,36 de ore) pe luna, pentru anul 2000;
j) 21,42 zile (171,36 de ore) pe luna, pentru anul 2001;
k) 21,25 zile (170 de ore) pe luna, pentru anul 2002;
l) pentru anul 2003 si in continuare numarul mediu de zile si, respectiv, de ore lucratoare pe luni se vor calcula conform prevederilor Legii nr. 53/2003 Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la zilele de sarbatoare legale.

In situatiile in care, pentru o anumita perioada care constituie stagiu de cotizare, in carnetul de munca sau in alte acte doveditoare, nu sunt inregistrate drepturile salariale, la determinarea punctajului mediu anual se utilizeaza salariul minim pe tara, in vigoare in perioada respectiva.

Fac exceptie perioadele anterioare datei de 1 ianuarie 1963 pentru care, la determinarea punctajului mediu anual, se utilizeaza:
a) un punct pentru fiecare luna de stagiu de cotizare realizat in perioadele anterioare datei de 1 septembrie 1947, indiferent de nivelul drepturilor salariale inregistrate in carnetul de munca sau dovedite ori pentru care in carnetul de munca nu sunt inregistrate drepturile salariale;
b) un punct pentru fiecare luna de stagiu de cotizare realizat in perioadele cuprinse intre data de 1 septembrie 1947 si data de 31 decembrie 1962 si pentru care in carnetul de munca nu sunt inregistrate drepturile salariale si nici nu sunt dovedite;
c) un punct pentru fiecare luna de stagiu de cotizare realizat in perioadele cuprinse intre data de 1 septembrie 1947 si data de 31 decembrie 1962, in situatia in care prin valorificarea drepturilor salariale din actele doveditoare rezulta, pentru fiecare luna de stagiu de cotizare, un numar de puncte mai mic decat cel prevazut la lit. b).

In situatia in care, pentru perioade ulterioare datei de 31 august 1947, in documentele doveditoare sunt inregistrate drepturi salariale nedenominate, acestea vor fi denominate in functie de reformele monetare.

Prevederile se aplica pentru toate perioadele care constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, cu exceptia perioadelor asimilate prevazute de lege.

Pentru persoanele asigurate in alte sisteme de asigurari sociale, integrate in sistemul asigurarilor sociale de stat pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, la determinarea punctajului se ia in calcul, dupa caz, salariul minim pe economie, venitul asigurat stipulat in contractual de asigurare la care s-a achitat contributia de asigurari sociale sau salariul, inclusiv celelalte drepturi, inregistrate in carnetul de munca.

Pentru fiecare an util realizat in cadrul fostelor unitati agricole cooperatiste, precum si pentru fiecare an de contributie realizat de taranii cu gospodarie individuala din zonele necooperativizate, pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 80/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, punctajul anual este 0,57255 puncte.

Pentru perioadele de contributie realizate conform Legii nr. 80/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la determinarea punctajului lunar se ia in calcul venitul asigurat la care s-a platit contributia de asigurari sociale.

Pentru perioadele de stagiu de cotizare prevazute intre 1 ianuarie 2010 si data intrarii in vigoare a prezentei legi, la determinarea punctajului lunar se ia in calcul cuantumul ajutorului.

Pentru perioadele necontributive, care potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, au constituit vechime in munca utila la pensie, la determinarea punctajului lunar al persoanei se utilizeaza salariul minim pe economie, brut sau net, dupa caz, sau salariul de baza minim brut pe tara din perioadele respective.

Pentru perioadele asimilate realizate anterior datei de 1 aprilie 2001 la determinarea punctajului lunar se utilizeaza salariul minim pe economie, brut sau net, dupa caz, sau salariul de baza minim brut pe tara din perioadele respective.

Pentru perioadele recunoscute ca vechime in munca, potrivit prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990 republicat, la determinarea punctajului lunar al persoanei se utilizeaza 1,5 salarii minime pe economie, brute sau nete, dupa caz, din perioadele respective.

In situatiile in care persoana a realizat si stagii de cotizare, la determinarea punctajului lunar al acesteia se utilizeaza salariul lunar, brut sau net, dupa caz, avut in perioadele respective, daca acesta este mai mare decat 1,5 salarii minime pe economie.

miercuri, 17 februarie 2010

HG nr. 95/2010 - aprobarea Listei societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale la care se efectueaza concedieri colective

Hotararea Guvernului nr. 95/2010 privind aprobarea Listei societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale aflate sub autoritatea sau in coordonarea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri la care se efectueaza concedieri colective in anul 2010 si care vor beneficia de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 116/2006 privind protectia sociala acordata persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate ca urmare a restructurarii si reorganizarii unor societati nationale, regii autonome, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor administratiei publice locale a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 100, din 15 februarie 2010.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2006 privind protectia sociala acordata persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate ca urmare a restructurarii si reorganizarii unor societati nationale, regii autonome, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor administratiei publice locale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 171/2007, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Articol unic. — Se aproba Lista societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale aflate sub autoritatea sau in coordonarea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri la care se efectueaza concedieri colective in anul 2010 si care vor beneficia de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 116/2006 privind protectia sociala acordata persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate ca urmare a restructurarii si reorganizarii unor societati nationale, regii autonome, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor administratiei publice locale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 171/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Mihai Constantin Șeitan
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
Bucuresti, 10 februarie 2010.
Nr. 95.
(lista societatilor nationale, companiilor nationale si a societatilor aflate sub coordonarea ministerului economiei->http://www.avocatnet.ro//anexa%20hg_02161733.jpg)

CRITERII în baza cărora se acordă, în sistemul public de pensii, bilete pentru tratament balnear

CRITERII
în baza cărora se acordă, în sistemul public de pensii,
bilete pentru tratament balnear




În temeiul art. 117 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare şi al art. 24 alin. (4) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale emite următoarele criterii:


I. CADRUL LEGAL

- art. 109 şi art. 117 din Legea nr. 19/2000 prind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 22, art. 24 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată;
- art. 20 din Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului sanatatii publice nr. 450/825/2006, modificat şi completat prin Ordinul nr. 213/363/2009, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare.
- art. 9 şi art. 11 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 8 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri;
- Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, precum şi persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive;
- art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată, cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000;
- art. 16 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 7 din Legea nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 757/2008 pentru aprobarea acordării biletelor de tratament balnear, în mod gratuit, salariaţilor care lucrează în mediu radioactiv - zonele I si II de expunere la radiaţii, la prospectarea, explorarea, exploatarea, prepararea minereului de uraniu, precum şi la conservarea şi închiderea perimetrelor miniere.



II. Atribuţiile Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale


1. Stabileşte numărul locurilor de tratament balnear ce poate fi pus la dispoziţia beneficiarilor, in limita fondurilor aprobate prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

2. Asigura locuri la tratament în staţiuni unde sunt tratate in principal afecţiuni ale sistemului nervos, reumatismale, digestive, cardiovasculare, ginecologice si ale căilor respiratorii.

3. Asigura cu precadere locuri la tratament balnear in unitatile de tratament din proprietatea CNPAS (sucursale ale Societatii Comerciale de Tratament Balnear si Recuperare a Capacitatii de Munca “TBRCM” SA) si, in completare, prin contracte incheiate, potrivit legii, cu alte unitati de profil.
Tarifele pentru serviciile acordate beneficiarilor biletelor de tratament de catre unitatile de tratament aflate în proprietatea CNPAS se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, la propunerea presedintelui Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.

4. Plateste serviciile prestate, din fondurile prevazute în legea bugetului asigurarilor sociale de stat, pe baza de documente justificative primite de la prestatorii de servicii de tratament balnear.
Pentru serviciile prestate persoanelor care beneficiază de cure balneoclimaterice potrivit prevederilor art. 22 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale republicată, plata se face după cum urmează:
- integral din contribuţiile de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale pentru cazurile prevăzute la art 22. alin. (1);
- integral de la bugetul de stat prin bugetul MMFPS pentru cazurile prevăzute la art. 22 alin (2).

5. Finanţează din fondurile asigurărilor sociale de stat contravaloarea tipăririi formularelor de bilet de tratament/odihna.

6. Efectueaza repartiţia locurilor pe staţiuni, serii, unităţi de cazare şi date de prezentare în staţiune.

7. Repartizează numarul de locuri de tratament balnear in anul curent, caselor teritoriale de pensii, proporţional cu numarul total al urmatoarelor categorii de persoane:
- asiguraţi ai sistemului public de pensii domiciliaţi in judetul respectiv, aflaţi in evidenta CNPAS la data repartiţiei;
- pensionari al sistemului public de pensii, aflaţi in evidenţa CNPAS la data repartiţiei;
- potenţiali beneficiari de bilete de tratament acordate gratuit, aflaţi in evidenţa CNPAS la data repartiţiei;
- beneficiari de bilete de tratament acordate gratuit, aflaţi in evidenţa Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, la data repartiţiei;
- beneficiari de bilete de tratament acordate în vederea reabilitării medicale şi recuperării capacităţii de muncă ca urmare a unui accident de muncă sau boală profesională.

8. Repartizează pe statiuni locurile de tratament balnear in anul curent, caselor teritoriale de pensii, dupa cum urmeaza:
- statiuni de interes local - cu precadere in judetul de resedinta si in judetele limitrofe, proportional cu numarul de potentiali beneficiari;
- statiuni de interes national - proportional cu numarul de potentiali beneficiari.
Lista statiunilor de interes national si local, aprobata prin H.G. nr. 852/2008, este cuprinsa in Anexa nr. 1 la prezentele Criterii.

9. Transmite caselor teritoriale de pensii repartiţia locurilor, în vederea eliberării biletelor către beneficiari.

10. Transmite caselor teritoriale de pensii repartitii suplimentare, la cererea acestora, in limita locurilor disponibile si/sau pe baza procedurilor interne de redistribuire a locurilor nevalorificate in perioadele anterioare.

11. Aproba redistribuirea locurilor nevalorificate, in seriile anterioare, pe baza procedurilor interne de redistribuire a locurilor nevalorificate, la solicitarea societatilor comerciale cu care CNPAS are incheiate contracte comerciale.

12. Inregistreaza la nivelul CNPAS, cereri privind atribuirea de bilete de tratament, din partea unor persoane fizice sau juridice, precum si din partea unor asociatii sau organizatii reprezentand interesele beneficiarilor. Aprobarea acestor cereri se face de catre conducerea CNPAS, in limita a maxim 5% din numarul total de bilete.

13. Conducerea CNPAS aproba modificări ale repartiţiei iniţiale, inclusiv prin diminuarea/majorarea numarului de locuri, in functie de suplimentarea bugetului de asigurari sociale de stat la pozitia respectiva si/sau de solicitări, in limita sumelor prevazute in bugetul asigurarilor sociale de stat.


III. Atribuţiile caselor teritoriale de pensii


1. Inregistrează cererile de acordare a biletelor de tratament direct in aplicatia informatica SPA.
Solicitanţii indreptatiti sa beneficieze de bilete de tratament, depun cereri de bilete de tratament balnear, la casa teritoriala de pensii competenta, dupa cum urmeaza:
a. pensionarii si beneficiarii altor drepturi stabilite prin legi speciale, la casa teritoriala de pensii in a carei evidenta se afla;
b. asiguratii si celelalte categorii de beneficiari, la casa teritoriala de pensii in a carei raza isi au domiciliul sau resedinta.
Cererile se completeaza numai pe formularul aprobat (Anexa nr. 2) si se pot transmite prin posta, fax, e-mail sau se pot depune la casa teritoriala de pensii competenta.
Cererile se depun cu cel putin 40 de zile anterioare primei luni din perioada pentru care se solicita bilet. Prin cerere, solicitantul poate opta pentru cel mult trei statiuni.

2. Analizează şi vizează prin compartimentul de specialitate din cadrul casei teritoriale de pensii, solicitările persoanelor care beneficiază de cure balneoclimaterice potrivit prevederilor art. 22 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cărora li s-a stabilit de catre medicul asiguratorului program individual de recuperare.

3. Preia din cerere, in aplicatia informatica SPA, toate elementele prevazute in aceasta. Verifica si analizeaza preluarea corecta si completa a elementelor inscrise in cererea de acordare a biletului de tratament balnear.

4. Asigura repartizarea biletelor de tratament balner catre beneficiari, pe baza prezentelor criterii, utilizand aplicatia informatica SPA.

5. Afiseaza la sediul casei teritoriale de pensii si pe pagina de internet a acesteia, lista cererilor aprobate. Listele vor fi inregistrate la casa teritoriala de pensii, urmand a fi arhivate electronic si pe suport de hartie la nivelul casei teritoriale de pensii si electronic la nivelul CNPAS.

6. Comunica CNPAS lista cererilor aprobate, in vederea publicarii pe pagina de internet a CNPAS, precum si a arhivarii electronice la nivelul CNPAS.

7. Comunica beneficiarilor ale caror cereri au fost aprobate, in maxim 3 zile lucratoare de la data efectuarii repartitiei, date privind biletul repartizat, precum si data la care au fost programati pentru ridicarea biletului.

8. Elibereaza biletele de tratament balnear in conformitate cu prezentele criterii, strict în limita repartiţiei prevăzută la pct. 4. Eliberarea de bilete de tratament fara respectarea prezentelor criterii, atrage după sine raspunderea disciplinara a persoanei care le-a eliberat sau, dupa caz, a persoanelor care au aprobat eliberarea acestora.

9. Comunica CNPAS, cu cel putin 15 zile inainte de plecarea in statiune, numarul de bilete de tratament balnear nevalorificate, pe serii si statiuni, precum si solicitarile de suplimentari.

10. Elibereaza adeverinţa din care sa rezulte calitatea de asigurat pe bază de contract de asigurare sociala sau pe baza de declaraţie de asigurare, din care să rezulte venitul asigurat inregistrat in aceste documente, achitarea la zi a contributiei de asigurari sociale, precum si stagiul de cotizare realizat in ultimele 12 luni.

11. Elibereaza adeverinţa din care sa rezulte daca solicitantul a beneficiat de bilet de tratament balnear in cursul anului curent, odata cu transferul dosarului de pensie la o alta casa teritoriala de pensii.























CRITERIILE
în baza cărora se acordă biletele pentru tratament balnear,
în mod gratuit sau cu suportarea unei contributii


A. Criterii generale


A.1. Pot beneficia de tratament balnear persoanele care au calitatea de:
a) pensionar al sistemului public de pensii;
b) asigurat al sistemului public de pensii care a realizat un stagiu de cotizare de cel putin 6 luni in ultimele 12 luni anterioare repartizarii biletului;
c) asigurat al sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
d) beneficiar al prevederilor unor legi speciale, care reglementeaza dreptul la bilet de tratament balnear prin sistemul public de pensii.

A.2. Pot beneficia de tratament balnear persoanele care dovedesc existenţa unei afecţiuni medicale care să necesite tratament balnear, în conformitate cu prevederile legale.

A.3. Pot beneficia de tratament balnear persoanele care au domiciliul sau resedinta în Romania;

A.4. Biletele de tratament balnear se pot acorda numai in limita numărului locurilor la tratament balnear finanţat din bugetul asigurărilor sociale de stat şi aprobat prin legea anuală;

A.5. Biletele de tratament balnear, inclusiv suplimentarile primite de la CNPAS prin redistribuire, se acorda in conformitate cu ordinea de ierarhizare a cererilor prin care se solicită bilete de tratament balnear, în functie de criteriile specifice, în limita locurilor repartizate, pe serii, staţiuni si unitati de cazare.

A.6. Din totalul biletelor de tratament balnear repartizate pentru fiecare luna, 3% raman la dispozitia conducerii casei teritoriale de pensii, pentru solutionarea unor cazuri medicale grave, cazuri sociale deosebite etc., care necesita tratament balnear in regim de urgenţa.

A.7. Numarul total al biletelor acordate cu titlu gratuit se imparte pe serii si statiuni, proportional cu numarul total al biletelor de tratament balnear repartizate pentru fiecare serie, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

A.8. Dupa repartizarea biletelor gratuite si a celor aflate la dispozitia conducerii, biletele ramase se repartizeaza pe serii, statiuni si unitati de tratament, dupa cum urmeaza:
- cel putin 80% pentru pensionari;
- pana la 20% pentru asigurati.

A.9. In vederea aplicarii criteriului specific al beneficiului unui bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani, in functie de DATA PREZENTARII IN STATIUNE inscrisa in biletul de tratament balnear, anul calendaristic se imparte dupa cum urmeaza:
a. sezon – în perioada 15 mai – 31 august a fiecarui an;
b. extrasezon – în celelalte perioade ale anului.

A.10. Biletele de tratament balnear se acorda individual. În cursul unui an calendaristic, unei persoane i se poate elibera un singur bilet de tratament balnear. Refuzul nejustificat al unui bilet de tratament balnear repartizat potrivit prezentelor criterii, conduce la pierderea dreptului la un alt bilet de tratament balnear in cursul anului calendaristic respectiv.



B. Criterii specifice


B.1. Criterii specifice de acordare a biletelor de tratament balnear
pentru PENSIONARI, cu suportarea unei contributii individuale


Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear cu suportarea unei contributii individuale sunt urmatoarele:
1. Daca a beneficiat de bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani;
2. Categoria de pensie a beneficiarului;
3. Cuantumul pensiei.

B.1.1. Daca a beneficiat de bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani

Nr. crt. Situatia beneficiarului in ultimii 2 ani Punctaj acordat
1. Nu a beneficiat de bilet 10
2. A beneficiat de 1 bilet – in extrasezon 5
3. A beneficiat de 1 bilet – in sezon 3
4. A beneficiat de 2 bilete: 2 in extrasezon 2
5. A beneficiat de 2 bilete: 1 in sezon + 1 in extrasezon 1
6. A beneficiat de 2 bilete: 2 in sezon 0



B.1.2. Categoria de pensie a beneficiarului

Nr. crt. Categoria de pensie a beneficiarului Punctaj acordat
1. Pensie de invaliditate 8
2. Pensie de limita de varsta – cu stagiu complet 6
3. Pensie de urmas 3
4. Pensie anticipata 2
5. Pensie anticipata partiala 1
6. Pensie de limita de varsta cu stagiu incomplet 0


B.1.3. Cuantumul pensiei

Nr. crt. Cuantumul pensiei Punctaj acordat
1. Sub 400 lei 6
2. 401 lei – 800 lei 4
3. 801 lei – 1100 lei 3
4. 1101 lei – 1400 lei 2
5. 1401 lei – salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bass şi aprobat prin legea bass 1
6. Peste salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bass şi aprobat prin legea bass 0



B.2. Criterii specifice de acordare a biletelor de tratament balnear
pentru ASIGURATI, cu suportarea unei contributii individuale

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear pentru asigurati, cu suportarea unei contributii individuale, sunt urmatoarele:
1. Daca a beneficiat de bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani;
2. Nivelul venitului brut lunar, care constituie baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale.


B.2.1. Daca a beneficiat de bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani

Nr. crt. Situatia beneficiarului in ultimii 2 ani Punctaj acordat
1. Nu a beneficiat de bilet 10
2. A beneficiat de 1 bilet – in extrasezon 5
3. A beneficiat de 1 bilet – in sezon 3
4. A beneficiat de 2 bilete: 2 in extrasezon 2
5. A beneficiat de 2 bilete: 1 in sezon + 1 in extrasezon 1
6. A beneficiat de 2 bilete: 2 in sezon 0

B.2.2. Nivelul venitului brut lunar, care constituie baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale.

Nr. crt. Nivelul venitului brut lunar Punctaj acordat
1. 600 lei 6
2. 601 lei – 800 lei 4
3. 801 lei – 1100 lei 3
4. 1101 lei – 1400 lei 2
5. 1401 lei – salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bass şi aprobat prin legea bass 1
6. Peste salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bass şi aprobat prin legea bass 0


B.3. Criterii specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, cu titlu gratuit, pentru BENEFICIARII DE DREPTURI IN BAZA UNOR LEGI SPECIALE,

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, cu titlu gratuit, sunt urmatoarele:
1. Daca a beneficiat de bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani;
2. Cuantumul total al drepturilor de pensie + indemnizatie + prestatie de care beneficiaza.

B.3.1. Daca a beneficiat de bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani

Nr. crt. Situatia beneficiarului in ultimii 2 ani Punctaj acordat
1. Nu a beneficiat de bilet 10
2. A beneficiat de 1 bilet – in extrasezon 5
3. A beneficiat de 1 bilet – in sezon 3
4. A beneficiat de 2 bilete: 2 in extrasezon 2
5. A beneficiat de 2 bilete: 1 in sezon + 1 in extrasezon 1
6. A beneficiat de 2 bilete: 2 in sezon 0

B.3.2. Cuantumul total al drepturilor de pensie+indemnizatie+prestatie

Nr. crt. Cuantumul total
al drepturilor de pensie + indemnizatie + prestatie Punctaj acordat
1. Sub 400 lei 6
2. 401 lei – 800 lei 4
3. 801 lei – 1100 lei 3
4. 1101 lei – 1400 lei 2
5. 1401 lei – salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bass şi aprobat prin legea bass 1
6. Peste salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bass şi aprobat prin legea bass 0


B.4. Criterii specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, cu titlu gratuit, pentru BENEFICIARII DE DREPTURI ACORDATE PERSOANELOR CU HANDICAP IN BAZA LEGII NR. 448/2006,

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, cu titlu gratuit, pentru beneficiarii de drepturi acordate persoanelor cu handicap in baza Legii nr. 448/2006 sunt urmatoarele:
1. Daca a beneficiat de bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani;
2. Gradul de handicap al solicitantului;
3. Cuantumul veniturilor realizate (pensie + indemnizatie + alte prestatii prevazute de legi speciale + venitul realizat/asigurat) de care beneficiaza conform evidentelor casei teritoriale de pensii.

B.4.1. Daca a beneficiat de bilet de tratament balnear in ultimii 2 ani

Nr. crt. Situatia beneficiarului in ultimii 2 ani Punctaj acordat
1. Nu a beneficiat de bilet 10
2. A beneficiat de 1 bilet – in extrasezon 5
3. A beneficiat de 1 bilet – in sezon 3
4. A beneficiat de 2 bilete: 2 in extrasezon 2
5. A beneficiat de 2 bilete: 1 in sezon + 1 in extrasezon 1
6. A beneficiat de 2 bilete: 2 in sezon 0

B.4.2. Gradul de handicap al solicitantului

Nr. crt. Gradul de handicap al solicitantului Punctaj acordat
1. Grav 8
2. Accentuat 4
3. Mediu 0

B.4.3. Cuantumul veniturilor realizate (pensie + indemnizatie + alte prestatii prevazute de legi speciale + venitul realizat/asigurat) de care beneficiaza conform evidentelor casei teritoriale de pensii

Nr. crt. Cuantumul veniturilor realizate Punctaj acordat
1. Sub 400 lei 6
2. 401 lei – 800 lei 4
3. 801 lei – 1100 lei 3
4. 1101 lei – 1400 lei 2
5. 1401 lei – salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bass şi aprobat prin legea bass 1
6. Peste salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bass şi aprobat prin legea bass 0


C. Modalitatea de intocmire a ordinii de ierarhizare a cererilor prin care se solicită bilete de tratament balnear, în functie de criteriile specifice, în limita repartiţiei, pe serii, staţiuni sau unitati de cazare.

C.1. Ordinea de ierarhizare a cererilor prin care se solicita bilete de tratament balnear este data de ordinea descrescatoare a punctajelor aferente fiecarei cereri.

C.2. Punctajul aferent fiecarei cereri este obtinut prin insumarea punctajelor acordate pentru fiecare criteriu in parte raportat la numarul de criterii prevazut pentru categoria respectiva.

C.3. In cazul cererilor cu punctaj egal, are prioritate beneficiarul care realizeza un numar mai mare de puncte la criteriul 1. Daca se mentine egalitatea, se aplica criteriul 2. Daca se mentine egalitatea si dupa aplicarea criteriului 2, departajarea se face in favoarea persoanei cu pensia/salariul/ venitul brut mai mici.

C.4. In cazul cererilor depuse de soţ si soţie care doresc sa mearga impreuna la tratament balnear, punctajul luat in calcul in vederea ierarhizarii se stabileste ca medie a punctajelor individuale.

C.5. In cazul cererilor depuse de parinţi si copii care doresc sa mearga impreuna la tratament balnear, punctajul luat in calcul in vederea ierarhizarii se stabileste ca medie a punctajelor individuale ale parintilor, care se atribuie si copiilor.

C.6. In cazul cererilor depuse de un parinte si copii care doresc sa mearga impreuna la tratament balnear, punctajul luat in calcul in vederea ierarhizarii este punctajul parintelui, care se atribuie si copiilor.

C.7. In cazul cererilor depuse de doua persoane care doresc sa mearga impreuna la tratament balnear, punctajul luat in calcul in vederea ierarhizarii se stabileste ca medie a punctajelor individuale.

C.8. Repartitia biletelor de tratament balnear pe baza ordinii de ierarhizare a cererilor, se intocmeste de catre fiecare casa teritoriala de pensii, cu cel putin 30 de zile anterior primei zile de incepere a fiecarei serii.

C.9. Repartiţia biletelor de tratament balnear in ordinea de ierarhizare a cererilor, se intocmeste pe baza optiunilor facute de solicitant si in ordinea mentionata pe cerere.



D. Categoriile de persoane care pot beneficia de tratament balnear, precum si documentele care dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare.

D.1. Persoane care beneficiază de tratament balnear în mod gratuit

D.1.1. Pensionarii de invaliditate, în conformitate cu prevederile programului individual de recuperare, întocmit de către medicul expert al asigurărilor sociale.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• programul individual de recuperare (copie, cu prezentarea actului original).

D.1.2. Persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Decretului-lege nr.118/1990, privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, precum şi persoanele care au calitatea de luptător în rezistenţa anticomunistă, stabilita în temeiul dispoziţiilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.214/1999
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.1.3. Persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr.105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945, din motive etnice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr.189/2000.

Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.1.4. Persoane ale caror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.1.5. Asiguraţii care îşi desfăşoară activitatea în locurile de muncă prevăzute la art. 20, alin. (1), lit. b), din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv locurile de muncă în condiţii speciale din activităţile de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I şi II de expunere la radiaţii.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• adeverinţă eliberata de angajator din care să rezulte că acesta are ca obiect de activitate “cercetarea, explorarea, exploatarea sau prelucrarea materiilor prime nucleare, zonele I şi II de expunere la radiatii“ şi ca solicitantul biletului işi desfasoara activitatea intr-unul din aceste locuri de munca (în original);
In adeverinţă se va specifica dacă salariatul a beneficiat de bilet de tratament balnear gratuit, suportat din Fondul social, potrivit contractului colectiv de muncă. În cazul in care a beneficiat de acest bilet nu i se va aproba bilet de tratament balnear suportat din bugetul asigurărilor sociale de stat.
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.1.6. Persoane ale caror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• certificatul de persoana cu handicap, valabil la data eliberării biletului de tratament, emis de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap (copie);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.1.7. Asiguraţii care beneficiază de cure balneoclimaterice potrivit art. 22 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu modificările şi completările ulterioare, cărora li s-a stabilit de catre medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii, program individual de recuperare.

Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• programul individual de recuperare stabilit de medicul expert al asigurărilor sociale din serviciul de expertiză medicală din cadrul caselor teritoriale de pensii, în funcţie de tipul bolii (copie, cu prezentarea actului original);
• dovadă care să ateste faptul că solicitantul a fost victima unui accident de muncă sau a unei boli profesionale (FIAM/BP2 sau alte acte doveditoare potrivit reglementărilor legale în vigoare)








D.2. Persoanele care beneficiază de tratament balnear cu suportarea unei contributii individuale:

D.2.1. Pensionarii sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurari sociale.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.2.2. Asiguraţii sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurari sociale prevazuti la art. 5 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru a putea beneficia de bilet de tratament balnear, persoanele prevazute la art. 5 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie sa aiba un stagiu de cotizare de minim 6 luni in ultimele 12 luni anterioare lunii în care începe sejurul în staţiunea de tratament balnear solicitată.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• adeverinta eliberata de angajator pentru luna în care a fost depusa in conditiile legii, ultima declaratie privind evidenta nominala a asiguratilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, anterioară celei în care se efectueaza repartitia, cu venitul brut, realizat lunar, avut in vedere la stabilirea contributiei individuale de asigurari sociale, şi/sau, dupa caz cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale de sănătate cuvenite pentru luna respectiva, conform legii, in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din Legea nr. 19/2000; (în original);
• cuponul-mandat poştal sau talonul cont curent pentru indemnizaţia de şomaj, din luna anterioara celei în care se efectueaza repartitia, in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. III din Legea nr. 19/2000, care beneficiaza de indemnizatia de somaj (în original);
• adeverinţă privind calitatea de asigurat pe bază de declaraţie de asigurare, sau contract de asigurare socială, din care să rezulte venitul lunar asigurat din luna anterioara celei in care se efectueaza repartitia şi achitarea la zi a contributiei de asigurari sociale, in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. IV şi V şi alin. (2) din Legea nr. 19/2000 (în original);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).
Nota:
Asiguraţii aflaţi în incapacitate temporară de muncă pe o perioadă mai mare de 90 de zile consecutiv beneficiază de tratament balnear şi de recuperare a capacităţii de muncă, în condiţiile prevăzute în Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, conform art. 21, alin. (1) din Ordonanţă de urgenţă nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificarile şi completarile ulterioare.

D.2.3. Copiii minori ai pensionarilor sau ai asiguratilor sistemului public de pensii.

Copiii minori ai pensionarilor sau ai asiguratilor sistemului public de pensii pot beneficia de bilet de tratament balnear, numai dacă:
a) îi însoţesc pe părinţii titulari de bilet de tratament;
b) fac dovada ca urmeaza cursurile de zi ale unei institutii de învăţământ preuniversitar, organizată conform legii;
c) au vârsta de până la 18 ani, la data inceperii sejurului.
Documentele se depun odata cu cele ale parintelui pensionar sau asigurat al sistemului public de pensii.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea conditiilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament (se completeaza de parinte in numele copilului);
• actul de identitate al parintelui (copie);
• actul de identitate al copilului în vârstă de peste 14 ani (copie);
sau certificatul de naştere al copilului, în vârstă de până la 14 ani (copie);
• adeverinţa din care sa rezulte frecventarea învăţământului preuniversitar de zi (în original);
• declaratie pe proprie raspundere a titularului, din care sa rezulte ca acesta va fi insotit de minor la tratament balnear (în original);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).


D.2.4. Copiii minori, carora le-a fost numit tutore, care au fost incredintati sau dati in plasament, unor persoane care au calitatea de asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii.

Copiii minori carora le-a fost numit tutore, care au fost incredintati sau dati in plasament, unor persoane care au calitatea de asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii pot beneficia de bilet de tratament balnear, numai dacă:
a) îi însoţesc pe titularii de bilet de tratament;
b) fac dovada ca urmeaza cursurile de zi ale unei institutii de învăţământ preuniversitar, organizată conform legii;
c) au vârsta de până la 18 ani, la data inceperii sejurului.

Documentele copilului minor, se depun odata cu cele ale persoanei care l-a adoptat, a fost numit tutore, a fost incredintat sau dat in plasament –pensionar sau asigurat al sistemului public de pensii.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea conditiilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament (se completeaza de persoana care l-a adoptat, a fost numit tutore, i-a fost incredintat sau dat în plasament, în numele copilului);
• actul de identitate al copilului în vârstă de peste 14 ani (copie)
sau certificat de naştere al copilului în vârstă de până la 14 ani (copie);
• adeverinţa din care sa rezulte frecventarea învăţământului preuniversitar de zi (în original);
• actul doveditor de adoptie, încredintare sau dare în plasament a copilului minor, dupa caz (copie);
• declaratia pe proprie raspundere a titularului, din care sa rezulte ca acesta va fi insotit de minor la tratament balnear (în original);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.2.5. Copiii minori – beneficiari de pensie de urmaş.

Copiii minori beneficiari de pensie de urmas pot beneficia de bilet de tratament balnear, numai dacă:
a) sunt insoţiţi de parinte sau, dupa caz, de persoana care a fost numita tutore, careia i-a fost incredintat sau dat in plasament copilul beneficiar de pensie de urmas;
b) fac dovada ca urmeaza cursurile de zi ale unei institutii de învăţământ preuniversitar, organizată conform legii;
c) au vârsta de până la 18 ani, la data inceperii sejurului.

Documentele copilului minor se depun odata cu cele ale parintelui sau, dupa caz, ale persoanei care a fost numit tutore, i-a fost incredintat sau dat in plasament.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear, copii minori - beneficiari de pensie de urmas, dovedesc îndeplinirea conditiilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament (se completeaza de insotitor in numele copilului);
• actul de identitate al copilului în vârstă de peste 14 ani (copie)
sau certificatul de naştere al copilului în vârstă de până la 14 ani (copie);
• actul de identitate al insotitorului şi documentul care atesta aceasta calitate (copie);
• adeverinţa din care sa rezulte frecventarea învăţământului preuniversitar de zi (în original);
• decizia de pensionare care atesta calitatea de pensionar de urmas a copilului minor (copie);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.2.6. Parintele copilului minor beneficiar de pensie de urmaş, sau, dupa caz, persoana care a fost numita tutore, careia i-a fost încredinţat sau dat în plasament copilul beneficiar de pensie de urmaş.

Parintele copilului minor beneficiar de pensie de urmaş sau, dupa caz, persoana care a fost numita tutore, careia i-a fost încredinţat sau dat în plasament copilul beneficiar de pensie de urmaş poate beneficia de bilet de tratament balnear numai dacă însoteste copilul beneficiar de pensie de urmaş la tratament balnear.
Documentele se depun odata cu cele ale minorului beneficiar de pensie de urmaş.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear, insotitori ai copilului beneficiar de pensie de urmas, dovedesc îndeplinirea conditiilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• declaratia pe proprie raspundere a persoanei care insoteste copilul beneficiar de pensie de urmas, din care sa rezulte ca acesta il va insoti pe minor la tratament balnear (în original);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).


D.2.7. Soţii sau soţiile asiguraţilor sau pensionarilor sistemului public, care nu au dreptul la bilet de tratament in nume propriu.

Soţii sau soţiile asiguraţilor sau pensionarilor sistemului public, care nu au dreptul la bilet de tratament in nume propriu pot beneficia de bilet de tratament balnear numai dacă însotesc titularii de drept la tratament balnear şi dacă nu se încadrează în categoria pensionarilor sau a asiguraţilor prevăzuţi la art. 5 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Documentele se depun odata cu cele ale sotului/sotiei - pensionari sau asigurati ai sistemului public de pensii.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea conditiilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• certificatul de casatorie (copie) ;
• declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu este pensionar, nu este asigurat şi nu obtine venituri pentru care asigurarea in sistemul public de pensii este obligatorie (în original) ;
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.2.8. Persoana care însoţeşte pensionarul de invaliditate gradul I şi însoţitorul persoanei cu handicap grav

Persoana care însoţeşte pensionarul de invaliditate gradul I şi însoţitorul persoanei cu handicap grav pot beneficia de bilet de tratament balnear numai daca insotesc persoanele indreptatite la tratament balnear şi au vârsta peste 18 ani.
Documentele se depun odata cu cele ale pensionarului de invaliditate gradul I sau ale persoanei incadrate in categoria de handicap grav.
Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• certificatul de persoana cu handicap grav, emis de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap (copie);
• declaratia pe proprie raspundere a insotitorului din care sa rezulte ca il va insoti la tratament balnear pe pensionarul de invaliditate gradul I sau, dupa caz, pe persoana cu handicap grav;
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.2.9. Personalul didactic şi didactic auxiliar din invatamant.

Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea conditiilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• adeverinta din care sa rezulte ca solicitantul se incadreaza in una din functiile didactice sau didactice auxiliare prevazute de Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare (în original);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

D.2.10. Personalul aflat in raport de serviciu sau raport de munca cu Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, casele teritoriale de pensii sau Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă.

Solicitanţii biletelor de tratament balnear dovedesc îndeplinirea criteriilor de acordare a acestora cu următoarele documente:
• cererea de acordare a biletului de tratament;
• actul de identitate (copie);
• adeverinta din care sa rezulte ca solicitantul este in raport de serviciu sau raport de munca cu Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, casa teritoriala de pensii sau Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă (în original);
• biletul de trimitere - formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original).

E. Modul de stabilire a contributiei individuale pentru persoanele care beneficiază de tratament balnear cu suportarea unei contributii

Cuantumul contribuţiei persoanelor, ale căror cereri au fost aprobate in baza prezentelor criterii, se stabileşte după cum urmează:

E.1. in cazul pensionarilor din cadrul sistemului public de pensii, contribuţia individuala este de 50% din cuantumul total net cuvenit al drepturilor de pensie, din luna anterioară celei în care se efectueaza repartitia. (pct. D.2.1.)

E.2. in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000 al caror venit brut realizat lunar, pentru care se datoreaza contributia individuala de asigurari sociale, si/sau, dupa caz, cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale de sănătate cuvenite pentru luna respectiva, conform legii, este mai mic sau egal cu salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul curent, cuantumul contribuţiei individuale este de 50% din preţul biletului de tratament balnear.
Venitul brut realizat lunar, este cel din luna în care a fost depusa ultima declaratie privind evidenta nominala a asiguratilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat. Aceasta este considerata valabila, in intelesul prezentelor criterii, daca a fost depusa si inregistrata cu cel mult 60 de zile anterioare datei repartitiei. (pct.D.2.2.)

E.3. in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000 al caror venit brut realizat lunar, pentru care se datoreaza contributia individuala de asigurari sociale, si/sau, dupa caz, cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate cuvenite pentru luna respectiva, conform legii, este mai mare decât salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul curent, se achită preţul integral al biletului de tratament balnear.
Venitul brut, realizat lunar, este cel din luna în care a fost depusa ultima declaratie privind evidenta nominala a asiguratilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat. Aceasta este considerata valabila, in intelesul prezentelor criterii, daca a fost depusa si inregistrata cu cel mult 60 de zile anterioare datei repartitiei. (pct.D.2.2.)

E.4. in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. III din Legea nr. 19/2000, beneficiari ai indemnizatiei de somaj, cuantumul contributiei este de 50 % din cuantumul indemnizatiei de somaj, stabilita conform legii. (pct.D.2.2.)

E.5. in cazul persoanelor asigurate pe baza de declaratie de asigurare in conditiile art. 5, alin. (1), pct. IV si V, din Legea nr. 19/2000 si al persoanelor asigurate pe baza de contract de asigurare socială conform art. 5, alin. (2) din Legea nr. 19/2000, pentru asiguratii care au la data la care se efectueaza repartitia, venitul brut lunar asigurat mai mic sau egal cu salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul curent, cuantumul contributiei este de 50% din preţul biletului de tratament balnear.
Pentru asiguratii care au venitul brut lunar asigurat mai mare decat salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul curent, se achita preţul integral al biletului de tratament balnear. (pct.D.2.2.)

E.6. in cazul copiilor minori ai asiguratilor sau ai pensionarilor sistemului public de pensii si al copiilor minori care au fost adoptati, carora le-a fost numit tutore, care au fost incredintati sau dati in plasament unor persoane care au calitatea de asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii, cuantumul contribuţiei este de 50% din contribuţia individuala a titularului.
In cazul in care titularul beneficiaza de bilet gratuit, contributia este de 50% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit prin Hotarare a Guvernului. (pct.D.2.4.)

E.7. in cazul copiilor beneficiari de pensie de urmaş, contribuţia individuala este de 50% din pensia neta cuvenita urmasului in cauza, din luna anterioară repartitiei. (pct.D.2.5.)

E.8. in cazul persoanei care insoteste copilul minor beneficiar de pensie de urmas, contribuţia individuala este de 50% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit prin Hotarare a Guvernului. (pct.D.2.6.)

E.9. in cazul soţilor sau soţiilor asiguraţilor sau pensionarilor sistemului public, care nu au dreptul la bilet de tratament in nume propriu, se achita preţul integral al biletului de tratament balnear. (pct. D.2.7.)

E.10. in cazul persoanei care însoţeşte pensionarul de invaliditate gradul I sau persoana cu handicap grav, cuantumul contribuţiei individuale este de 50% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit prin Hotarare a Guvernului. (pct. D.1.6)

E.11. in cazul personalului didactic si didactic auxiliar din invatamant, asigurati ai sistemului public de pensii, contribuţia individuala este de 50% din pretul biletului de tratament balnear (art. 105, alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic). (pct.D.2.10.)

E.12. in cazul persoanelor aflate in raport de serviciu sau raport de munca cu Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, casa teritoriala de pensii, sau Institutul National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca, cuantumul contribuţiei individuale este de 50% din salariul de baza brut aferent lunii anterioare celei în care care se efectueaza repartitia, dar nu mai mult de 50% din pretul biletului de tratament balnear.
Copilul minor al titularului datoreaza 50% din contributia individuala a titularului. (pct.D.2.11.)

E.13. În cazul soţilor sau soţiilor persoanelor prevăzute la pct. 12 cuantumul contribuţiei individuale este de 50% din salariul de bază brut aferent lunii anterioare celei în care care se efectueaza repartitia, dar nu mai mult de 50% din pretul biletului de tratament balnear.


F. Alte reglementari

F.1. Biletele eliberate pot fi anulate cu restituirea integrala a contribuţiei în următoarele situaţii:
a) atunci când titularul nu se poate prezenta în staţiunea înscrisă pe bilet la data începerii seriei, din motive familiale (deces, etc.), juridice, calamităţi sau urgenţe medicale atestate cu documente (ale titularului sau membrilor de familie);
b) atunci când din motive personale, se renunţă la bilet, cu anunţarea prealabilă a casei teritoriale de pensii cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data începerii seriei înscrisă în biletul de tratament;
c) în situaţia în care, titularul, deşi s-a prezentat în staţiune la data înscrisă pe bilet, nu a fost cazat, prezentând motivaţia scrisă a unităţii prestatoare de servicii balneare sau in caz de refuz a acesteia, un act eliberat de o autoritate locala prin care dovedeste situatia respectiva. Aceste cazuri se raportează, în scris, de catre casele teritoriale de pensii, la CNPAS.
Solicitarea de restituire a contributiei poate fi depusa in termen de maxim 90 zile calendaristice de la data începerii seriei înscrisă în biletul de tratament.

F.2. Contribuţia se restituie parţial beneficiarului, de catre casa teritoriala de pensii, în cazul în care acesta s-a prezentat în staţiune la data înscrisă pe bilet şi din motive obiective, atestate cu documente (contraindicaţie medicală, o problemă personală ivită în perioada tratamentului sau altele asemenea), nu a beneficiat de servicii pentru întreaga durată a sejurului.
Restituirea contribuţiei în acest caz se face proporţional cu numărul zilelor de sejur neefectuat, dar nu mai mult de 50% din contributia achitata si numai pe baza adeverintei eliberate de prestatorul de servicii sau, in cazul cand acesta refuza nejustificat eliberarea unui astfel de document, pe baza adeverintei eliberate de autoritatile locale (primarii, politie etc.).
Solicitarea de restituire a contributiei poate fi depusa in termen de maxim 90 zile calendaristice de la data începerii seriei înscrisă în biletul de tratament.

F.3. În cursul unui an calendaristic se poate elibera un singur bilet de tratament balnear aceluiaşi beneficiar, indiferent daca este cu plata unei contributii sau gratuit.

F.4. In situaţia în care numărul locurilor repartizate pentru a fi distribuite gratuit este epuizat, se pot elibera bilete cu plata unei contribuţii individuale si persoanelor prevăzute la punctele de la pct. D.1.1 la D.1.7, daca se incadreaza in categoria celor prevazute la punctele D.2.1 sau D.2.11 si numai cu acceptul scris al acestora.

F.5. Casa teritoriala de pensii va elibera bilete pentru beneficiarii aflati in evidenta acesteia, inclusiv pentru beneficiarii cu domiciliul in judetul respectiv ai caror angajatori isi au sediul central in alta localitate.

F.6. Biletele de tratament balnear vor fi repartizate cu precadere la complexele administrate de S.C. Tratament Balnear si Recuperare a Capacitatii de Munca “T.B.R.C.M.” SA, la care CNPAS este actionar unic. In completare, dupa epuizarea acestora, se vor repartiza bilete la celelalte unitati de tratament balnear, cu care CNPAS are incheiate contracte.

F.7. In cazul pierderii, deteriorarii, distrugerii sau furtului biletului de tratament balnear, casa teritoriala de pensii va elibera un duplicat, pe care se va menţiona că înlocuieşte biletul initial, in baza unei cereri si a unei declaraţii pe propria răspundere a titularului, din care să rezulte pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea acestuia, dupa caz.
Concomitent cu eliberarea duplicatului, se va proceda la anularea exemplarului 3 al biletului pierdut, furat, deteriorat, sau distrus.
Casa teritoriala de pensii va comunica societatii prestatoare de servicii de tratament balnear, precum si Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale seria si numarul biletului pierdut, furat, deteriorat sau distrus.

F.8. Rubrica “avand calitatea de....” din biletul de tratament va fi completată înscriindu-se punctul si subpunctul din prezentele norme în care se incadrează beneficiarul (pct. D.1.1 - D.1.7, respectiv D.2.1 - D.2.11).

F.9. In situatia in care beneficiarii drepturilor de pensie si/sau a indemnizatiilor prevazute de legi speciale, isi schimba domiciliul sau resedinta, in adresa de transfer a casei teritoriale de pensii se va specifica daca titularul dosarului a beneficiat de bilet de tratament in cursul anului.

F.10. În situaţia în care persoana care a solicitat un bilet de tratament balnear (pensionar, asigurat, etc) si careia i-a fost aprobată cererea, nu s-a prezentat la casa teritoriala de pensii pentru ridicarea biletului de tratament şi nu a anunţat, în prealabil, despre acest fapt, compartimentul gestiune bilete tratament, biletul repartizat poate fi eliberat urmatorului solicitant, fiind considerat disponibil, cu 10 zile înainte de începerea seriei.

F.11. In cazul pensionarilor pentru limita de varsta care sunt angajati cu contract individual de munca, isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative sau judecatoresti ori beneficiaza de drepturi de pensie din alte sisteme neintegrate sistemului public de pensii, se va lua in considerare numai calitatea de pensionar al sistemului public, in vederea stabilirii contributiei. Aceleasi prevederi se aplica si pensionarilor beneficiari de pensie de invaliditate gradul III.

F.12. In intelesul prezentelor criterii, în cuantumul total net al drepturilor de pensie în funcţie de care se stabileşte contribuţia individuală nu sunt incluse: indemnizatia acordata in baza unor legi speciale, sumele acordate cu titlu de drepturi restante, indemnizatia de insotitor in cazul pensionarilor incadrati in gradul I de invaliditate, contributia de asigurari sociale de sanatate si impozitul pe pensie.

F.13. In cazul în care contribuţia individuala calculată depăşeşte preţul integral al biletului de tratament balnear, persoana indreptatita plăteşte preţul integral al acestuia.

F.14. Biletul de tratament se eliberează dupa cum urmeaza:
1. personal titularului;
2. persoanei indreptaţite sa insoteasca copilul minor;
3. insoţitorului pensionarului de invaliditate gradul I;
4. asistentului personal al persoanei cu handicap;
5. persoanei care insoţeste persoana cu handicap, daca aceasta din urma nu are asistent personal, in situatia in care titularul nu se poate prezenta pentru ridicarea biletului.
Biletul de tratament se poate elibera, in cazuri exceptionale, unei alte persoane, desemnate de catre titular pe baza de procura autentificata, din care sa rezulte ca mandatarul este imputernicit sa ridice biletul de tratament balnear.
Biletul de tratament se poate elibera si soţului persoanei beneficiare, in baza actelor de identitate ale soţilor si a certificatului de casatorie.
Anexa nr.1

Lista statiunilor de interes national si local


Statiuni de interes national:

1. Amara
2. Azuga
3. Buşteni
4. Buziaş
5. Băile Govora
6. Băile Felix
7. Băile Herculane
8. Băile Olăneşti
9. Băile Tuşnad
10. Câmpulung Moldovenesc
11. Cap Aurora
12. Călimăneşti-Căciulata
13. Costineşti
14. Covasna
15. Eforie Nord
16. Eforie Sud
17. Geoagiu-Băi
18. Gura Humorului
19. Jupiter
20. Mamaia
21. Mangalia
22. Moneasa
23. Neptun-Olimp
24. Poiana Braşov
25. Predeal
26. Pucioasa
27. Slănic
28. Saturn
29. Sinaia
30. Sângeorz-Băi
31. Slănic-Moldova
32. Sovata
33. Târgu Ocna
33^1. Târgu-Neamţ
34. Techirghiol
35. Vatra Dornei
36. Venus
37. Voineasa










Staţiuni turistice de interes local:

1. 1 Mai
2. Albac
3. Albeştii de Muscel
4. Arieşeni
5. Balvanyos
6. Bazna
7. Bălţăteşti
8. Băile Homorod
9. Băile Turda
10. Băile Băiţa
11. Borsec
12. Borşa
13. Bran
14. Breaza
15. Călacea
16. Cheia
17. Crivaia
18. Durău
19. Harghita-Băi
20. Horezu
21. Izvoru Mureşului
22. Lacu Roşu
23. Lacu Sărat
24. Lipova
25. Moieciu
26. Ocna Sibiului
27. Ocna Şugatag
28. Păltiniş
29. Pârâul Rece
30. Praid
31. Săcelu
32. Sărata Monteoru
33. Secu
34. Semenic
35. Snagov
36. Stâna de Vale
37. Straja
38. Soveja
39. Tăşnad
40. Timişu de Sus
41. Tinca
42. Trei Ape
43. Vălenii de Munte
44. Vaţa de Jos
45. Zona Fântânele
46. Zona Muntele Băişorii

vineri, 12 februarie 2010

Ordonanta de urgenta 4 din 5 februarie 2010 (OUG 4/2010)

privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010

Publicat in Monitorul Oficial 93 din 10 februarie 2010 (M. Of. 93/2010)
Luandu-se in considerare presiunile si riscurile determinate de evolutiile economice interne si externe, necesitatea sustinerii cresterii economice si a reducerii inflatiei, pentru anul 2009 s-a impus adoptarea de masuri imediate care sa asigure un climat de protectie sociala bazat pe principiul contributiei si al solidaritatii in promovarea progresului social.
Tinand cont ca actiunile prevazute in Pachetul de masuri al Guvernului Romaniei pentru stimularea cresterii economice si protejarea intereselor economice ale populatiei trebuiau realizate cu celeritate, astfel incat sa fie atinse dezideratele propuse, masurile preconizate s-au adresat unui grup-tinta format din persoanele cele mai afectate de consecintele imediate ale crizei economice care sunt supuse riscului de a-si pierde locul de munca.
Avand in vedere cele de mai sus, s-a decis reducerea temporara a costurilor cu forta de munca pentru a contracara efectele negative ale crizei economico-financiare asupra activitatii economice.
Tinand seama de efectele pozitive pe care aceasta masura le-a avut asupra companiilor care au fost fortate sa isi intrerupa temporar activitatea, de influenta benefica asupra ratei somajului in anul 2009, precum si de solicitarile partenerilor sociali, pentru a da un semnal pozitiv angajatorilor de a opta pentru mentinerea fortei de munca in conditiile in care efectele crizei economice sunt estimate a se prelungi si de a evita pierderea lucratorilor calificati in anumite domenii cu potential de dezvoltare/expansiune dupa reluarea cresterii economice,
intrucat aceste imprejurari vizeaza interesul public si constituie elementele unei situatii extraordinare, ce nu sufera amanare, se impune adoptarea de masuri imediate pentru reglementarea unor masuri de protectie sociala, aplicabile si pentru anul 2010, incepand cu luna februarie.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1. -
(1) Incepand cu luna februarie 2010, insa nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii ale caror contracte sunt astfel suspendate si care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii, pentru salariatii respectivi, sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile. Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie - decembrie 2010, inclusiv.
(2) Indemnizatiile de care beneficiaza salariatii, de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, platite din fondul de salarii, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit prevazut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru o perioada de cel mult 90 de zile, incepand cu luna februarie 2010, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2010. Indemnizatiile reprezinta drepturi aferente perioadei februarie - decembrie 2010, inclusiv.
(3) Perioada prevazuta la alin. (1), pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati sunt scutiti de plata contributiilor de asigurari sociale datorate potrivit legii, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei.
(4) Masurile prevazute la alin. (1) - (3) se aplica in cazul in care contractul individual de munca se suspenda in situatiile de intrerupere temporara, totala sau partiala, inclusiv de reducere temporara, a activitatii angajatorului, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
(5) In intelesul prezentei ordonante de urgenta, prin notiunea de contributii de asigurari sociale se intelege contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari pentru somaj, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate, inclusiv contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, datorate, potrivit prevederilor legale, atat de salariatii care beneficiaza de indemnizatia de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si de angajatorii acestora, pentru respectivii salariati.
(6) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiei de somaj prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1). In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.
(7) Prin derogare de la dispozitiile art. 34 alin. (11) lit. a) si ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, perioada prevazuta la alin. (3), in care salariatii realizeaza stagiu de cotizare fara plata contributiei, se ia in calcul la stabilirea perioadei de 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii pentru acordarea indemnizatiei de somaj, prevazuta la art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la realizarea stagiului minim de cotizare in sistemul asigurarilor pentru somaj.

Sustine gratuitatea acestui serviciu si acceseaza
Business Persuasion
Sustine gratuitatea acestui serviciu si acceseaza Business Persuasion

(8) Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile ulterioare, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la alin. (1). In situatia in care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzator unei fractiuni de luna, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada respectiva, corespunzator fractiunii de luna.
Art. 2. - Angajatorii au obligatia sa depuna, la inspectoratul teritorial de munca in raza caruia isi au sediul, o declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, la momentul constatarii de catre acestia a situatiilor respective.
Art. 3. - Conform competentelor legale, Inspectia Muncii si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin institutiile lor teritoriale subordonate, vor controla periodic angajatorii care beneficiaza de masurile de protectie sociala prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

joi, 11 februarie 2010

Noutati CASS 2010

Având în vedere prevederile Legii nr. 12/2010 a bugetului asigurǎrilor sociale de stat pe anul 2010, publicatǎ în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61/27 ianuarie 2010,
Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale
informează

1. Valoarea punctului de pensie este de 732,8 lei.

2. Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 este de 1.836 lei.

Noua valoare a salariului mediu brut este valabilǎ începând cu data de 30 ianuarie a.c., data intrǎrii în vigoare a legii.

3. Pentru anul 2010 cotele de contribuţie de asigurǎri sociale se stabilesc, dupǎ cum urmeazǎ:

- pentru condiţii normale de muncă : 31,3 %
- pentru condiţii deosebite de muncă : 36,3 %
- pentru condiţii speciale de muncă : 41,3 % .

3.1. Cota contribuţiei individuale de asigurări sociale este de 10,5%, indiferent de condiţiile de muncă.

Cotele prevǎzute la pct. 3 şi 3.1 se aplicǎ începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2010.

3.1.1. În cota de contribuţie individuală de asigurări sociale este inclusă şi cota de 2,5% aferentă fondurilor de pensii administrate privat.

Cota de 2,5% se aplicǎ asupra veniturilor brute realizate, începând cu cele corespunzǎtoare lunii ianuarie 2010.

3.2. Diferenţa dintre cotele de contribuţie de asigurări sociale aprobate prin lege, funcţie de condiţiile de muncă, şi cota de contribuţie individuală de asigurări sociale se suportă de angajator.

4. Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte astfel:
a) în cazul decesului asiguratului sau pensionarului: 1.836 lei;
b) în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului: 918 lei.

Noua valoare a ajutorului de deces prevǎzutǎ de lege este valabilǎ începând cu data de 30 ianuarie a.c., data intrǎrii în vigoare a legii.

5. Începând cu data de 1 ianuarie 2010, cuantumul indemnizaţiei pentru însoţitor, în cazul pensionarilor de invaliditate încadraţi în gradul I de invaliditate, drept ce se acordă potrivit prevederilor art. 61 alin.(1) din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, este în cuantum egal cu 80% din valoarea unui punct de pensie, stabilită anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat, potrivit art. 80, respectiv 587 lei.

Modificare Decl CAS Ianuarie 2010

NOU! Incepand cu raportarea aferenta lunii ianuarie 2009, se modifica programele privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, în scopul introducerii modificarilor stipulate in OUG 226/2008 privind unele masuri financiar – bugetare.
Codurile CAEN si tarifele aferente contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se regasesc in anexa 4.