luni, 21 iunie 2010

Proiect largire maza impozitare venituri dependente (asimilate salariilor)

Persoanele cu activitati independente suporta impozitele daca veniturile sunt asimilate salariului 21/06/2010

Persoanele care au venituri din activitati independente vor raspunde in solidar cu firmele cu care lucreaza pentru contributiile sociale si impozitele datorate daca banii incasati vor fi asimilati castigurilor salariale, potrivit unui proiect de OUG pentru modificarea Codului Fiscal.

"In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta se aplica regulile de determinare a impozitului si a contributiilor sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza. (...) Orice activitate poate fi reconsiderata drept activitate dependenta in conformitate cu principiul prevalentei economicului asupra juridicului, daca sunt indeplinite criteriile prevazute la art. 7, alin. (1), pct. 2. In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit", se arata in proiectul de ordonanta, care ar urma sa intre in vigoare la 1 iulie.


CAS, CASS, concedii medicale, somaj, pensii... acum aveti toate raspunsurile la indemana! Detalii aici >>>


Astfel, in cazul firme platitoare aflata in insolventa sau care nu achita contributiile si al carei patrimoniu nu acopera sumele datorate, beneficiarul veniturilor din activitati independente, in care sunt incluse si drepturile de proprietate intelectuala, reconsiderate ca venituri salariale, este pasibil de plata tuturor contributiilor, care pot ajunge la aproximativ 80% din veniturile incasate.

La un venit anual de 30.000 de lei, un un beneficiar ar putea datora statului in jur de 25.000 de lei.

Proiectul de act normativ include o noua prevedere, prin care Fiscul va avea posibilitatea sa reconsidere o activitate ca fiind dependenta si veniturile asimilate salariilor in functie de "orice alte elemente care reflecta natura dependenta a activitatii", definitie care ofera o marja de manevra extrem de larga inspectorilor fiscali.

In Codul Fiscal sunt reluate si reformulate conditiile din normele metodologice in care o activitate este considerata independenta, dar sub forma criteriilor prin care o activitate va putea fi reconsiderata ca dependenta, iar veniturile vor fi asimilate salariilor.

Sursa: MEDIAFAX

Modificari Concedii Medicale, Declaratii FNUASS

Ordinul MS nr. 430/2010 - modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 - concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 430/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 60/32/2006 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 312, din 12 mai 2010.
Avand in vedere:
— Referatul de aprobare nr. C.S.A. 4.657;
— Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2008 privind modificarea si completarea unor acte normative in vederea eliminarii legaturilor dintre nivelul unor drepturi de asistenta sociala si nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, aprobata cu completari prin Legea nr. 161/2009, in temeiul dispozitiilor art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 7 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 972/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul sanatatii si presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate emit urmatorul ordin:

Art. I. — Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 60/32/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 16 februarie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 6 se abroga.
2. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 12. — (1) Stagiul minim de cotizare pentru acordarea drepturilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a)—d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, este de o luna realizata in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical. In intelesul prezentelor norme, se considera o luna de stagiu de cotizare realizat in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical situatia in care sunt realizate cel putin 22 de zile de stagiu de cotizare.”
3. La articolul 12, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Stagiul minim de cotizare se constituie si din insumarea perioadelor pentru care s-a achitat contributia pentru concedii si indemnizatii de catre angajator sau, dupa caz, de catre asigurat, respectiv de catre fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale sau bugetul asigurarilor pentru somaj.”
4. La articolul 12, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Se asimileaza stagiului de cotizare perioadele in care persoanele asigurate au beneficiat de concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 7/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv perioadele in care persoanele asigurate au beneficiat de drepturile prevazute la art. 12 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”
5. La articolul 12, alineatul (3) se abroga.
6. La articolul 12 alineatul (4), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„c) a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia absolvirii acestora cu examen de licenta sau de diploma organizat in prima sesiune. Dovada absolvirii cursurilor de zi ale invatamantului universitar se face cu diplomele eliberate de institutiile autorizate, in conditiile legii. Dovada duratei normale a studiilor respective se face cu diploma de absolvire, foaia matricola sau cu adeverinta eliberata de institutia de invatamant superior.”
7. La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
„(21) Pentru certificatele medicale «in continuare», data acordarii nu poate fi mai mare decat data la care se termina valabilitatea certificatelor de concediu medical acordate anterior pentru aceeasi afectiune.”
8. La articolul 17, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) In situatia imposibilitatii prezentarii asiguratului la medic se pot acorda certificate de concediu medical cu retroactivitate de 24 de ore numai in cazul certificatelor de concediu medical «initial».”
9. La articolul 17, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
„(5) Pentru persoanele care intra in campul personal de aplicare a Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 592/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania a formularelor emise in aplicarea Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71 al Consiliului privind aplicarea regimurilor de securitate sociala in raport cu lucratorii salariati, cu lucratorii independenti si cu familiile acestora care se deplaseaza in cadrul Comunitatii, precum si a Regulamentului (CEE) nr. 574/72 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71, cu modificarile si completarile ulterioare, casele de asigurari de sanatate pot elibera certificatele de incapacitate de munca la o data ulterioara, dar nu mai tarziu de 30 zile de la data la care a fost primit raportul medical intocmit corect.”
10. La articolul 18, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) situatiile in care durata internarii cuprinde perioade din doua sau mai multe luni calendaristice, caz in care medicul curant va acorda lunar certificatul de concediu medical.”
11. Articolul 181 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 181. — (1) La externarea pacientului din spital, medicul curant elibereaza certificatul de concediu medical in conditiile art. 18, cu inscrierea codului de indemnizatie corespunzator, cu exceptia codului de indemnizatie de urgenta (06).
(2) Pentru situatiile in care certificatul medical acordat pentru perioada internarii in spital are inscris codul de indemnizatie de urgenta (06), este obligatorie eliberarea unui nou certificat medical pentru perioada acordata la externare.”
12. Dupa articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 241, cu urmatorul cuprins:
„Art. 241. — (1) Prevederile art. 24 nu sunt aplicabile persoanelor care intra in campul personal de aplicare a Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 592/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate de munca este cea transmisa de institutia de la locul de sedere.”
13. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 25. — (1) Medicii de familie au dreptul de a elibera certificate de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca cu durata de cel mult 10 zile calendaristice, in una sau mai multe etape.
(2) In cazul mentinerii incapacitatii temporare de munca pentru aceeasi afectiune, concediul medical se poate prelungi de catre medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, in caz de internare, in etape succesive de maximum 30 de zile calendaristice, pana la 90 de zile calendaristice in decursul unui an, socotit de la prima zi de imbolnavire.
(3) Durata cumulata a concediilor medicale acordate de medicul de familie pentru un asigurat pentru incapacitate temporara de munca nu poate depasi 30 de zile calendaristice in ultimul an, socotite de la prima zi de imbolnavire, indiferent de cauza acesteia. Dupa totalizarea a 30 de zile calendaristice acordate de catre medicul de familie, eliberarea certificatelor de concediu medical se va face numai de catre medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, in caz de internare, cu incadrarea in duratele maxime prevazute de lege.”
14. La articolul 30, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In situatia in care durata internarii cuprinde perioade din doua sau mai multe luni calendaristice, medicul curant va acorda lunar certificatul de concediu medical.”
15. Dupa articolul 33 se introduce un nou articol, articolul 331, cu urmatorul cuprins:
„Art. 331. — Prevederile art. 32 si 33 nu sunt aplicabile persoanelor care intra in campul personal de aplicare a Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 592/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.”
16. La articolul 37, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (3) si (4), cu urmatorul cuprins:
„(3) In situatia in care unui asigurat i se acorda in aceeasi luna doua certificate de concediu medical, care se suprapun pentru o anumita perioada, indemnizatia se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) pentru primul certificat de concediu medical, indemnizatia se va calcula numai pentru zilele cuprinse intre data inceperii valabilitatii acestuia si data inceperii valabilitatii celui de-al doilea certificat medical, iar pentru zilele ramase peste care se suprapune perioada celui de-al doilea certificat medical se va inscrie in rubrica «Observatii» a certificatului de concediu medical «Suprapunere cu CM seria .....nr. ..............»;
b) pentru al doilea certificat medical, a carui incepere se suprapune peste perioada de valabilitate a primului certificat medical, indemnizatia se calculeaza in mod corespunzator, pentru toate zilele cuprinse in perioada de valabilitate a acestuia.
(4) In situatia in care unui asigurat i se acorda certificat de concediu medical pentru o anumita perioada, iar asiguratul doreste sa isi reia activitatea profesionala inainte de expirarea perioadei de valabilitate a certificatului de concediu medical, este obligatorie modificarea acestuia, in mod corespunzator, de catre medicul prescriptor.”
17. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 38. — (1) Platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate au obligatia sa elibereze asiguratului adeverinte din care sa rezulte numarul de zile de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12 luni, in vederea acordarii certificatelor de concediu medical.
(2) Pentru a beneficia de certificate de concediu medical, persoanele prevazute la art. 5 au obligatia de a solicita adeverinta prevazuta la alin. (1) de la casele de asigurari de sanatate la care acestia au depus declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii.”
18. Dupa articolul 53 se introduce un nou articol, articolul 531, cu urmatorul cuprins:
„Art. 531. — (1) Beneficiaza de concediu medical pentru ingrijirea copilului bolnav care primeste servicii medicale pe teritoriul unui stat membru in UE/SEE unul dintre parinti, tutorele, asiguratul caruia i s-a incredintat copilul spre crestere si educare sau in plasament familial si care insoteste copilul, pe durata spitalizarii acestuia.
(2) Certificatul de concediu medical se elibereaza de medicul curant, pe baza actelor doveditoare traduse si autentificate, in conditiile si pana la duratele maxime prevazute de lege, dar nu mai tarziu de 15 zile de la data revenirii in tara.”
19. Articolul 65 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 65. — Durata concediilor pentru tuberculoza, neoplazii, SIDA, a concediilor pentru sarcina si lauzie, ingrijirea copilului bolnav, pentru reducerea timpului de munca si pentru carantina, precum si pentru risc maternal nu diminueaza numarul zilelor de concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afectiuni.”
20. La articolul 67, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 67. — (1) Certificatul de concediu medical se prezinta platitorului pana cel mai tarziu la data de 5 a lunii urmatoare celei pentru care a fost acordat concediul. Persoanele prevazute la art. 1 alin. (2), art. 23 alin. (2) si la art. 32 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, vor atasa la certificatul de concediu medical Cererea-tip privind solicitarea indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate, al carei model este prezentat in anexa nr. 9.”
21. La articolul 69, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 69. — (1) In situatia in care la stabilirea celor 6 luni din care, potrivit prevederilor art. 68, se constituie baza de calcul a indemnizatiilor se utilizeaza perioadele asimilate stagiului de cotizare prevazute la art. 12 alin. (2) si (4), veniturile care se iau in considerare sunt:
a) indemnizatia lunara pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 7/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv indemnizatia pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) indemnizatiile de asigurari sociale de care au beneficiat asiguratii, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) salariul de baza minim brut pe tara, din perioadele respective, pentru situatiile prevazute la art. 12 alin. (4) lit. b) si c).”
22. La articolul 69, alineatul (2) se abroga.
23. Articolul 72 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 72. — (1) Pentru persoana care se afla in doua sau mai multe situatii dintre cele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si care desfasoara activitatea la mai multi angajatori, la fiecare fiind asigurata conform acestei ordonante de urgenta, indemnizatiile se calculeaza si se platesc, dupa caz, de fiecare angajator. In aceasta situatie primele doua exemplare originale ale certificatului de concediu medical se prezinta spre calcul angajatorului la care asiguratul are venitul cel mai mare, iar la celalalt/ceilalti angajator/angajatori se prezinta cele doua exemplare in copii certificate de catre medicul prescriptor.
(2) Pe copiile certificate se va inscrie «Conform cu originalul» si se va aplica stampila unitatii, parafa si semnatura medicului prescriptor, precum si, dupa caz, parafa si semnatura medicului sef de sectie, in cazul concediului medical acordat la externare pentru o perioada mai mare de 7 zile.
(3) Angajatorii platitori au obligatia respectarii prevederilor art. 1.”
24. La articolul 77, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Pe baza referatului aprobat se intocmesc: ordonantarea de plata, ordinul de plata, borderoul ordinelor de plata prevazut in anexa nr. 14 sau, dupa caz, comunicarea de respingere a platii prevazuta in anexa nr. 15. In termen de 30 zile de la depunerea cererii de restituire, casa de asigurari de sanatate va efectua plata sumelor aprobate sau va transmite solicitantului comunicarea de respingere a platii.”
25. Articolul 81 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 81. — (1) Asiguratii au obligatia de a instiinta platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate privind aparitia starii de incapacitate temporara de munca si privind datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, in termen de 24 ore de la data acordarii concediului medical. In situatia in care aparitia starii de incapacitate temporara de munca a intervenit in zilele declarate nelucratoare, asiguratii au obligatia de a instiinta platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in prima zi lucratoare.
(2) Asiguratii au obligatia sa completeze si sa depuna la medicul prescriptor o declaratie pe propria raspundere conform modelului prevazut in anexa nr. 4.
(3) Medicii prescriptori au obligatia ca in declaratia prevazuta la alin. (2), la rubrica «Observatiile medicului prescriptor», sa precizeze, daca este cazul, recomandarile legate de procesul de recuperare si daca este necesara efectuarea de tratamente de specialitate, analize paraclinice sau alte proceduri medicale.
(4) Medicii prescriptori au obligatia ca la solicitarea platitorilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate sa puna la dispozitia acestora o copie a declaratiei prevazute la alin. (2) «Conforma cu originalul».
(5) Obligatia prevazuta la alin. (4) se duce la indeplinire de catre medicul prescriptor numai in baza unei imputerniciri date de conducatorul unitatii platitoare.
(6) Angajatorii au obligatia sa transmita casei de asigurari sociale de sanatate, in termen de maximum 6 zile de la data la care au fost instiintati cu privire la aparitia starii de incapacitate temporara de munca, lista persoanelor angajate aflate in incapacitate temporara de munca, precum si datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta si declaratia prevazuta la alin (2), daca au solicitat-o.
(7) Verificarea prezentei asiguratilor aflati in incapacitate temporara de munca la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata se poate efectua numai in intervalul orar 8,00—11,00, 12:00—17:00, 18:00—20:00, prilej cu care se va incheia un proces-verbal semnat de membrii comisiei si de asigurat, conform modelului prevazut in anexa nr. 5.
(8) Procesul-verbal prevazut la alin. (7) poate fi contestat in termen de 30 de zile de la data comunicarii, la sediul platitorului de indemnizatii, acesta avand obligatia de a raspunde in maximum 30 de zile de la data inregistrarii contestatiei.
(9) Controlul privind modul de eliberare a certificatelor de concediu medical, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza pe baza unei metodologii elaborate de CNAS in termen de 60 de zile si care va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”
26. Articolul 82 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 82. — Indemnizatiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, in termen de 90 zile de la data la care beneficiarul era in drept sa le solicite. Cuantumul indemnizatiilor astfel solicitate se achita la nivelul cuvenit in perioada prevazuta in certificatul medical.”
27. La articolul 88, dupa litera g) se introduce o noua litera, litera g1), cu urmatorul cuprins:
„g1) Refuzul persoanelor aflate in incapacitate temporara de munca de a se pune la dispozitia persoanelor abilitate, pentru efectuarea verificarii la adresa de resedinta;”.
28. La articolul 93, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Plata indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, pentru drepturile care s-au nascut anterior situatiilor prevazute la alin. (1), se efectueaza pana la incetarea situatiei care a determinat necesitatea eliberarii de certificate medicale.”
29. Anexa nr. 1 la norme se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
30. Anexa nr. 2 la norme se inlocuieste cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.
31. Anexa nr. 9 la norme se inlocuieste cu anexa nr. 3 la prezentul ordin.
32. Dupa anexa nr. 15 la norme se introduc doua noi anexe, respectiv anexa nr. 16, prevazuta in anexa nr. 4 la prezentul ordin, si anexa nr. 17, prevazuta in anexa nr. 5 la prezentul ordin.
Art. II. — Anexele nr. 1—5 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. III. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Cseke Attila
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
Nicolae Lucian Duta

Maxim 10 zile de certificat emis de medic familie

Medicii de familie vor fi obligati sa elibereze certificate de concediu medical cu o durata de cel mult 10 zile, fata de cele 14 zile prevazute pana in prezent, potrivit unui Ordin al Ministerului Sanatatii. Totodata, numarul de zile de concediu acordate de medicii de familie, intr-un an, nu va putea depasi 30 de zile calendaristice.
Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 430/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 60/32/2006 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 312, din 12 mai 2010.

Potrivit actului normativ, medicii de familie vor putea elibera certificate de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca cu durata de cel mult 10 zile calendaristice, in una sau mai multe etape, fata de 14 zile cat prevede, in prezent, legislatia.

Astfel, in cazul mentinerii incapacitatii temporare de munca pentru aceeasi afectiune, concediul medical se poate prelungi de catre medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, iar, in caz de internare, in etape succesive de cel mult 30 de zile calendaristice, ar putea fi acordate pana la 90 de zile calendaristice de concediu in decursul unui an, socotit de la prima zi de imbolnavire.

In acelasi timp, durata cumulata a concediilor medicale acordate de medicul de familie pentru un asigurat pentru incapacitate temporara de munca nu va mai depasi 30 de zile calendaristice, socotite de la prima zi de imbolnavire, indiferent de cauza acesteia, fata de 45 de zile cate erau prevazute pana acum.

Ordinul MS nr. 430/2010 prevede ca, dupa insumarea celor 30 de zile calendaristice de concediu medical acordate de catre medicul de familie, eliberarea certificatelor de concediu medical sa se efectueze numai de catre medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, in caz de internare.


Noi reguli pentru acordarea concediilor medicale de catre specialisti

Certificatul de concediu medical va fi acordat de medicul curant din spital in cazul in care durata internarii salariatului cuprinde perioade din doua sau mai multe luni calendaristice. Certificatul ar urma sa fie eliberat de medic, la externarea pacientului, cu inscrierea codului de indemnizatie corespunzator, cu exceptia codului de indemnizatie de urgenta (06). In cazul in care certificatul medical acordat pentru perioada internarii in spital are inscris codul de indemnizatie de urgenta (06), va fi obligatorie eliberarea unui nou certificat medical pentru perioada acordata la externare.

De asemenea, data de la care incepe valabilitatea concediului medical poate fi ulterioara datei acordarii numai in cazul certificatelor de concediu medical "in continuare”, insa data acordarii nu poate fi mai mare decat data la care se termina valabilitatea certificatelor de concediu medical acordate anterior pentru aceeasi afectiune.

Totodata, potrivit noului act normativ, in situatia imposibilitatii prezentarii asiguratului la medic, sa fie acordate certificate de concediu medical cu retroactivitate de 24 de ore numai in cazul certificatelor de concediu medical „initial.”

In acelasi timp, pentru persoanele lucreaza in SEE, este casele de asigurari de sanatate vor elibera certificatele de incapacitate de munca la o data ulterioara, dar nu mai tarziu de 30 zile de la data la care a fost primit raportul medical intocmit corect.

Conform prevederilor certificatului medical, in situatia in care unui asigurat i se acorda, in aceeasi luna, doua certificate de concediu medical, care se suprapun pentru o anumita perioada, indemnizatia se va calcula astfel:
a) pentru primul certificat de concediu medical, indemnizatia se va calcula numai pentru zilele cuprinse intre data inceperii valabilitatii acestuia si data inceperii valabilitatii celui de-al doilea certificat medical, iar pentru zilele ramase peste care se suprapune perioada celui de-al doilea certificat medical se va inscrie in rubrica „Observatii” a certificatului de concediu medical, „suprapunere cu CM seria….nr. ….”;
b) pentru al doilea certificat medical, a carui incepere se suprapune peste perioada de valabilitate a primului certificat medical, indemnizatia se calculeaza in mod corespunzator, pentru toate zilele cuprinse in perioada de valabilitate a acestuia.


MS propune noi stagii de cotizare la sistemul de asigurari de sanatate

Potrivit Ordinului MS nr. 430/2010, stagiul de cotizare minim pentru concediile medicale si indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii va fi echivalent cu “o luna realizata in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical.”

Astfel, pentru o luna de stagiu de cotizare realizat in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical, sunt necesare realizarea a cel putin 22 de zile de stagiu de cotizare.

De asemenea, seprevede si posibilitatea ca stagiul minim de cotizare sa fie constituit si “din insumarea perioadelor pentru care s-a achitat contributia pentru concedii si indemnizatii de catre angajator sau, dupa caz, de catre asigurat, respectiv de catre fondul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale sau bugetul asigurarilor pentru somaj.”

Totodata, va fi asimilat ca stagiu de cotizare si perioada in care persoanele asigurate au beneficiat de concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani.

Frecventarea cursurilor de zi ale invatamantului universitar acreditat va fi, in continuare, considerata stagiu de cotizare in sistemul de asigurari sociale de sanatate. De asemenea, se mentine conditia absolvirii studiilor universitare, urmand ca dovada absolvirii cursurilor de zi sa fie realizata cu diploma eliberata de institutiile autorizate, iar dovada duratei normale a studiilor respective se face cu diploma de absolvire, foaia matricola sau cu adeverinta eliberata de institutia de invatamant superior.

Modificare Concedii Medicale

ORDIN nr. 430 din 11 mai 2010 pentru modificarea şi completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 60/32/2006
Forma sintetică la data 21-Jun-2010. Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® şi tehnologia Acte Sintetice sunt mărci inregistrate ale Wolters Kluwer.
Având în vedere:
Referatul de aprobare nr. C.S.A. 4.657;
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2008 privind modificarea şi completarea unor acte normative în vederea eliminării legăturilor dintre nivelul unor drepturi de asistenţă socială şi nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, aprobată cu completări prin Legea nr. 161/2009,
În temeiul dispoziţiilor art. 281 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii şi ale art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. I
Normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 60/32/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 147 din 16 februarie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.Articolul 6 se abrogă.
2.La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 12
(1) Stagiul minim de cotizare pentru acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, este de o lună realizată în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical, în înţelesul prezentelor norme, se consideră o lună de stagiu de cotizare realizat în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical situaţia în care sunt realizate cel puţin 22 de zile de stagiu de cotizare."
3.La articolul 12, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Stagiul minim de cotizare se constituie şi din însumarea perioadelor pentru care s-a achitat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de către angajator sau, după caz, de către asigurat, respectiv de către fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale sau bugetul asigurărilor pentru şomaj."
4.La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Se asimilează stagiului de cotizare perioadele în care persoanele asigurate au beneficiat de concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv perioadele în care persoanele asigurate au beneficiat de drepturile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."
5.La articolul 12, alineatul (3) se abrogă.
6.La articolul 12 alineatul (4), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora cu examen de licenţă sau de diplomă organizat în prima sesiune. Dovada absolvirii cursurilor de zi ale învăţământului universitar se face cu diplomele eliberate de instituţiile autorizate, în condiţiile legii. Dovada duratei normale a studiilor respective se face cu diploma de absolvire, foaia matricolă sau cu adeverinţă eliberată de instituţia de învăţământ superior."
7.La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
"(21) Pentru certificatele medicale «în continuare», data acordării nu poate fi mai mare decât data la care se termină valabilitatea certificatelor de concediu medical acordate anterior pentru aceeaşi afecţiune."
8.La articolul 17, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) în situaţia imposibilităţii prezentării asiguratului la medic se pot acorda certificate de concediu medical cu retroactivitate de 24 de ore numai în cazul certificatelor de concediu medical «iniţial»."
9.La articolul 17, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Pentru persoanele care intră în câmpul personal de aplicare a Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 592/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate din România a formularelor emise în aplicarea Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71 al Consiliului privind aplicarea regimurilor de securitate socială în raport cu lucrătorii salariaţi, cu lucrătorii independenţi şi cu familiile acestora care se deplasează în cadrul Comunităţii, precum şi a Regulamentului (CEE) nr. 574/72 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71, cu modificările şi completările ulterioare, casele de asigurări de sănătate pot elibera certificatele de incapacitate de muncă la o dată ulterioară, dar nu mai târziu de 30 zile de la data la care a fost primit raportul medical întocmit corect."
10.La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) situaţiile în care durata internării cuprinde perioade din două sau mai multe luni calendaristice, caz în care medicul curant va acorda lunar certificatul de concediu medical."
11.Articolul 181 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 181
(1) La externarea pacientului din spital, medicul curant eliberează certificatul de concediu medical în condiţiile art. 18, cu înscrierea codului de indemnizaţie corespunzător, cu excepţia codului de indemnizaţie de urgenţă (06).
(2) Pentru situaţiile în care certificatul medical acordat pentru perioada internării în spital are înscris codul de indemnizaţie de urgenţă (06), este obligatorie eliberarea unui nou certificat medical pentru perioada acordată la externare."
12.După articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 241, cu următorul cuprins:
"Art. 241
(1) Prevederile art. 24 nu sunt aplicabile persoanelor care intră în câmpul personal de aplicare a Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 592/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Durata de acordare a concediului şi a indemnizaţiei pentru incapacitate de muncă este cea transmisă de instituţia de la locul de şedere."
13.Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 25
(1) Medicii de familie au dreptul de a elibera certificate de concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă cu durata de cel mult 10 zile calendaristice, în una sau mai multe etape.
(2) În cazul menţinerii incapacităţii temporare de muncă pentru aceeaşi afecţiune, concediul medical se poate prelungi de către medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, în caz de internare, în etape succesive de maximum 30 de zile calendaristice, până la 90 de zile calendaristice în decursul unui an, socotit de la prima zi de îmbolnăvire.
(3) Durata cumulată a concediilor medicale acordate de medicul de familie pentru un asigurat pentru incapacitate temporară de muncă nu poate depăşi 30 de zile calendaristice în ultimul an, socotite de la prima zi de îmbolnăvire, indiferent de cauza acesteia. După totalizarea a 30 de zile calendaristice acordate de către medicul de familie, eliberarea certificatelor de concediu medical se va face numai de către medicul curant din ambulatoriul de specialitate sau spital, în caz de internare, cu încadrarea în duratele maxime prevăzute de lege."
14.La articolul 30, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În situaţia în care durata internării cuprinde perioade din două sau mai multe luni calendaristice, medicul curant va acorda lunar certificatul de concediu medical."
15.După articolul 33 se introduce un nou articol, articolul 331, cu următorul cuprins:
"Art. 331
Prevederile art. 32 şi 33 nu sunt aplicabile persoanelor care intră în câmpul personal de aplicare a Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 592/2008, cu modificările şi completările ulterioare."
16.La articolul 37, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul cuprins:
"(3) în situaţia în care unui asigurat i se acordă în aceeaşi lună două certificate de concediu medical, care se suprapun pentru o anumită perioadă, indemnizaţia se calculează după cum urmează:
a) pentru primul certificat de concediu medical, indemnizaţia se va calcula numai pentru zilele cuprinse între data începerii valabilităţii acestuia şi data începerii valabilităţii celui de-al doilea certificat medical, iar pentru zilele rămase peste care se suprapune perioada celui de-al doilea certificat medical se va înscrie în rubrica «Observaţii» a certificatului de concediu medical «Suprapunere cu CM seria..... nr. .............. »;
b) pentru al doilea certificat medical, a cărui începere se suprapune peste perioada de valabilitate a primului certificat medical, indemnizaţia se calculează în mod corespunzător, pentru toate zilele cuprinse în perioada de valabilitate a acestuia.
(4) În situaţia în care unui asigurat i se acordă certificat de concediu medical pentru o anumită perioadă, iar asiguratul doreşte să îşi reia activitatea profesională înainte de expirarea perioadei de valabilitate a certificatului de concediu medical, este obligatorie modificarea acestuia, în mod corespunzător, de către medicul prescriptor."
17.Articolul 38 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 38
(1) Plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate au obligaţia să elibereze asiguratului adeverinţe din care să rezulte numărul de zile de concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă avute în ultimele 12 luni, în vederea acordării certificatelor de concediu medical.
(2) Pentru a beneficia de certificate de concediu medical, persoanele prevăzute la art. 5 au obligaţia de a solicita adeverinţa prevăzută la alin. (1) de la casele de asigurări de sănătate la care aceştia au depus declaraţia de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii."
18.După articolul 53 se introduce un nou articol, articolul 531, cu următorul cuprins:
"Art. 531
(1) Beneficiază de concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav care primeşte servicii medicale pe teritoriul unui stat membru în UE/SEE unul dintre părinţi, tutorele, asiguratul căruia i s-a încredinţat copilul spre creştere şi educare sau în plasament familial şi care însoţeşte copilul, pe durata spitalizării acestuia.
(2) Certificatul de concediu medical se eliberează de medicul curant, pe baza actelor doveditoare traduse şi autentificate, în condiţiile şi până la duratele maxime prevăzute de lege, dar nu mai târziu de 15 zile de la data revenirii în ţară."
19.Articolul 65 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 65
Durata concediilor pentru tuberculoză, neoplazii, SIDA, a concediilor pentru sarcină şi lăuzie, îngrijirea copilului bolnav, pentru reducerea timpului de muncă şi pentru carantină, precum şi pentru risc maternal nu diminuează numărul zilelor de concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afecţiuni."
20.La articolul 67, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 67
(1) Certificatul de concediu medical se prezintă plătitorului până cel mai târziu la data de 5 a lunii următoare celei pentru care a fost acordat concediul. Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (2), art. 23 alin. (2) şi la art. 32 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, vor ataşa la certificatul de concediu medical Cererea-tip privind solicitarea indemnizaţiei de asigurări sociale de sănătate, al cărei model este prezentat în anexa nr. 9."
21.La articolul 69, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 69
(1) În situaţia în care la stabilirea celor 6 luni din care, potrivit prevederilor art. 68, se constituie baza de calcul a indemnizaţiilor se utilizează perioadele asimilate stagiului de cotizare prevăzute la art. 12 alin. (2) şi (4), veniturile care se iau în considerare sunt:
a) indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv indemnizaţia pentru creşterea copilului cu handicap cu vârsta cuprinsă între 3 şi 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) indemnizaţiile de asigurări sociale de care au beneficiat asiguraţii, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
c) salariul de bază minim brut pe ţară, din perioadele respective, pentru situaţiile prevăzute la art. 12 alin. (4) lit. b) şi c)."
22.La articolul 69, alineatul (2) se abrogă.
23.Articolul 72 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 72
(1) Pentru persoana care se află în două sau mai multe situaţii dintre cele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. Aşi B din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi care desfăşoară activitatea la mai mulţi angajatori, la fiecare fiind asigurată conform acestei ordonanţe de urgenţă, indemnizaţiile se calculează şi se plătesc, după caz, de fiecare angajator. în această situaţie primele două exemplare originale ale certificatului de concediu medical se prezintă spre calcul angajatorului la care asiguratul are venitul cel mai mare, iar la celălalt/ceilalţi angajator/angajatori se prezintă cele două exemplare în copii certificate de către medicul prescriptor.
(2) Pe copiile certificate se va înscrie «Conform cu originalul» şi se va aplica ştampila unităţii, parafa şi semnătura medicului prescriptor, precum şi, după caz, parafa şi semnătura medicului şef de secţie, în cazul concediului medical acordat la externare pentru o perioada mai mare de 7 zile.
(3) Angajatorii plătitori au obligaţia respectării prevederilor art. 1."
24.La articolul 77, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Pe baza referatului aprobat se întocmesc: ordonanţarea de plată, ordinul de plată, borderoul ordinelor de plată prevăzut în anexa nr. 14 sau, după caz, comunicarea de respingere a plăţii prevăzută în anexa nr. 15. în termen de 30 zile de la depunerea cererii de restituire, casa de asigurări de sănătate va efectua plata sumelor aprobate sau va transmite solicitantului comunicarea de respingere a plăţii."
25.Articolul 81 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 81
(1) Asiguraţii au obligaţia de a înştiinţa plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate privind apariţia stării de incapacitate temporară de muncă şi privind datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor şi unitatea în care funcţionează acesta, în termen de 24 ore de la data acordării concediului medical. în situaţia în care apariţia stării de incapacitate temporară de muncă a intervenit în zilele declarate nelucrătoare, asiguraţii au obligaţia de a înştiinţa plătitorii de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în prima zi lucrătoare.
(2) Asiguraţii au obligaţia să completeze şi să depună la medicul prescriptor o declaraţie pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(3) Medicii prescriptori au obligaţia ca în declaraţia prevăzută la alin. (2), la rubrica «Observaţiile medicului prescriptor», să precizeze, dacă este cazul, recomandările legate de procesul de recuperare şi dacă este necesară efectuarea de tratamente de specialitate, analize paradinice sau alte proceduri medicale.
(4) Medicii prescriptori au obligaţia ca la solicitarea plătitorilor de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate să pună la dispoziţia acestora o copie a declaraţiei prevăzute la alin. (2) «Conformă cu originalul».
(5) Obligaţia prevăzută la alin. (4) se duce la îndeplinire de către medicul prescriptor numai în baza unei împuterniciri date de conducătorul unităţii plătitoare.
(6) Angajatorii au obligaţia să transmită casei de asigurări sociale de sănătate, în termen de maximum 6 zile de la data la care au fost înştiinţaţi cu privire la apariţia stării de incapacitate temporară de muncă, lista persoanelor angajate aflate în incapacitate temporară de muncă, precum şi datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor şi unitatea în care funcţionează acesta şi declaraţia prevăzută la alin (2), dacă au solicitat-o.
(7) Verificarea prezenţei asiguraţilor aflaţi în incapacitate temporară de muncă la adresa de domiciliu sau la reşedinţa indicată se poate efectua numai în intervalul orar 8,00-11,00, 12:00-17:00, 18:00-20:00, prilej cu care se va încheia un proces-verbal semnat de membrii comisiei şi de asigurat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5.
(8) Procesul-verbal prevăzut la alin. (7) poate fi contestat în termen de 30 de zile de la data comunicării, la sediul plătitorului de indemnizaţii, acesta având obligaţia de a răspunde în maximum 30 de zile de la data înregistrării contestaţiei.
(9) Controlul privind modul de eliberare a certificatelor de concediu medical, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează pe baza unei metodologii elaborate de CNAS în termen de 60 de zile şi care va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I."
26.Articolul 82 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 82
Indemnizaţiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, în termen de 90 zile de la data la care beneficiarul era în drept să le solicite. Cuantumul indemnizaţiilor astfel solicitate se achită la nivelul cuvenit în perioada prevăzută în certificatul medical."
27.La articolul 88, după litera g) se introduce o nouă literă, litera g1), cu următorul cuprins:
"g1) Refuzul persoanelor aflate în incapacitate temporară de muncă de a se pune la dispoziţia persoanelor abilitate, pentru efectuarea verificării la adresa de reşedinţă;"
28.La articolul 93, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11) Plata indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate, pentru drepturile care s-au născut anterior situaţiilor prevăzute la alin. (1), se efectuează până la încetarea situaţiei care a determinat necesitatea eliberării de certificate medicale."
29.Anexa nr. 1 la norme se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.
30.Anexa nr. 2 la norme se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.
31.Anexa nr. 9 la norme se înlocuieşte cu anexa nr. 3 la prezentul ordin.
32.După anexa nr. 15 la norme se introduc două noi anexe, respectiv anexa nr. 16, prevăzută în anexa nr. 4 la prezentul ordin, şi anexa nr. 17, prevăzută în anexa nr. 5 la prezentul ordin.
Art. II
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
Ministrul sănătăţii,

Cseke Attila

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,

Nicolae Lucian Duţă


ANEXA Nr. 1:
(-Anexa nr. 1 la norme)
DECLARAŢIE iniţială |_| rectificativă |_|
Privind evidenţa obligaţiilor de piaţă către bugetul Fonduluiui Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate pentru concedii şi indemnizaţii pentru luna |_|_| anul |_|_|_|_|
Casa de Asigurări de sănătate........................................
Nr. |_|_|_|_|_|_|_| din ziua |_|_| luna |_|_| anul |_|_|_|_|
Data stabilită pentru lichidarea drepturilor salariale zi |_|_| lună |_|_| an |_|_|_|_|
A. Denumire angajator |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
B. CUI (cod fiscal) |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

C. Nr. Înreg. Reg. Comerţului |_|_|_|/|_|_|_|_|_|/|_|_|_|_|
D. Nr. Angajaţi |_|_|_|_|_|_|

E. Total fond salarii brute realizate |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
F. Total contribuţii datorate pentru concedii şi indemnizaţii calculate la fond de salarii |_|_|_|_|_|_|_|_|_|

G. Total indemnizaţii suportate de FAAMPB |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
H. Total contribuţii datorate pentru concedii şi indemnizaţii datorate pentru indemnizaţii suportate de FAAMPB |_|_|_|_|_|_|_|_|_|

I. Total contribuţii datorate FNUASSpentru concedii şi indemnizaţii |_|_|_|_|_|_|_|_|_|


din care:
Nr. Cazuri
Total zile prestaţii
Total zile prestaţii suportate de angajator
Suma suportată de angajator
Total zile prestaţii din F.N.U.A.S.S
Suma din F.N.U.A.S.S pentru concedii şi indemnizaţii

J1.
Indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă
|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

J2.
Prevenire îmbolnăvire
|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

J3.
Sarcină şi lăuzie
|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

J4.
Îngrijire copil bolnav
|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

J5.
Indemnizaţie de risc maternal
|_|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|


K.
Total sumă de recuperat de la F.N.U.A.S.S pentru concedii şi indemnizaţii din luna-lunile anterioare
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

L *).
Total sumă recuperată de angajator din contribuţia lunii curente
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

M.
Total sumă de virat la F.N.U.A.S.S pentru concedii şi indemnizaţii
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

N.
Total sumă de recuperat de la F.N.U.A.S.S pentru concedii şi indemnizaţii
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|


O. Adresă angajator

Localitatea: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Strada: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Nr. |_|_|_|_|_| Bl. |_|_|_|_|_| Sc. |_|_|_|_| Et. |_|_| Ap. |_|_|_|_| Tel: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Judeţ: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Sector: |_|_| E-mail: |_______________|

P. Conturi bancare Banca: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Filiala |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Cont |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Banca: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Filiala |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Cont |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|


Sub sancţiunile aplicate falsului în acte publice, declar că am examinat această declaraţie şi în conformitate cu informaţiile furnizate o declar corectă şi completă
Numele.....................................Prenumele......................................Data........................
Funcţie **).....................................
*) Sumele recuperate din contribuţia lunii curente sunt sumele pentru care nu se depune cerere de restituire la CAS
*
*) Director General sau alta persoană autorizată
Semnătura şi ştampila.........................................Nr. total de file Anexa |_|_|_|
Declaraţie nominală pe suport magnetic |_|
Nr. Dischete/CD-ROM |_|_|

Declaraţie nominală transmisă pe cale electronică |_|

Verificat corectitudinea fişierelor:
Nume:.................Semnătură......................


ANEXA Nr. 2:
(-Anexa nr. 2 la norme)
DECLARAŢIE iniţială |_| rectificativă |_|
Privind evidenţa nominală a asiguraţilor care au beneficiat de concedii şi indemnizaţii pentru luna |_|_| anul |_|_|_|_|
Casa de Asigurări de sănătate........................................
Nr. |_|_|_|_|_|_|_| din ziua |_|_| luna |_|_| anul |_|_|_|_|
Denumire angajator |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
CUI (cod fiscal) |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|


Nr. Crt.
Tip rectificare*)
Nume/ Prenume asigurat
CNP asigurat
Luat în evidenţa la CAS
Zile lucratoare

CNP copil
Total zile lucrate


|_||_|_|_|_| |_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| |_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Serie şi număr Certificat de Concediu Medical
Serie şi număr Certificat de Concediu Medical Iniţial **


Data acordări |_|_|_|_|_|_|_|_|_|-
Cod indemnizaţie |_|_|
Zile suportate de angajator |_|
Zile prestaţii suportate din FNUASS |_|_|

Locul de prescriere
Medic de familie |_|
Spital |_|
Ambulatoriu |_|
CAS |_|
Suma suportată de angajato |_|r
Suma suportată de FNUASS pentru concedii si indemnizaţii |_|_|

Valabil de la |_|_|_|_|_|_|_|_|
Valabil până la |_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Cod urgenţă*** medico-chirurgicală |_|_|_|
Cod boala infecto-contagioasă |_|_|

Venituri luate in baza de calcul |_|_|_|_|_|_|
Zile baza de calcul |_|_|_|
Nr. aviz medic expert |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Media zilnică a bazei de calcul |_|_|_|_|_| |_|_|
Total zile prestaţii|_|_|


Semnătura/Ştampila...................................
*) M = modificare A = adăugare asigurat S = ştergere asigurat
**) Se completează cu seria şi numărul Certificatului de concediu medical iniţial numai în cazul cumulării duratelor de concediu acordate, conform legii
Semnătura/Ştampila...............................
ANEXA Nr. 3:
(-Anexa nr. 9 la norme)
CERERE TIP PRIVIND SOLICITAREA INDEMNIZAŢIEI DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE
Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate
Casa de Asigurări de Sănătate.......
Nr. |_|_|_|_|_| Din |_|_|_|_|_|_|_|_|
1. DATE PRIVIND SOLICITANTUL

NUME

|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
PRENUME

|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

B.I./C.I. Seria |_|_|_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Eliberat de |_|_|_|_|

La data de |_|_|_|_|_|_|_|_|

CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Adresa

Localitatea |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Strada |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Nr. |_|_|_|_|_|_|

Bl. |_|_|_|_| Sc. |_|_|_| Et. |_|_| Ap. |_|_|_|_| Sector |_|_|

2. Calitatea asociatului:

|_| Asociat unic, |_| Asociaţi, |_| Comanditari sau |_| Acţionari;

|_| Administratori sau manageri care au încheiat contract de administrare sau de management;

|_| Membru al asociaţiilor familiale; |_| Persoană autorizată să desfăşoare activităţi independente;

|_| Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006 cu modificările şi completările ulterioare.

|_| Persoanele preluate în plată prevăzute la art. 23 alin. (2) şi art. 32alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006 cu modificările şi completările ulterioare.

Declaraţie/Contract de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii Nr. |_|_| Din |_|_|_|_|_|_|_|_|

3. PLATA SOLICITATĂ:

A. Indemnizaţia pentru:

1) incapacitate temporară de muncă

|_| Boală obişnuită

|_| Urgenţă medico-chirurgicală

|_| Boală infectocantagioasă de grup A

|_| Boală cardiovasculară

|_| Tuberculoză

|_| Neoplazie

|_| SIDA
ACTE NECESARE

- Certificat de concediu medical

Seria |_|_|_|_|

Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|

Data acordării |_|_|_|_|_|_|_|_|

2) Prevenire îmbolnăvire

|_| Reducerea timpului de muncă cu o pătrime din durata normală

|_| Carantină
Certificat de concediu medical cu avizul medicului exper

Certificat eliberat de D.S.P.t

3) |_| Maternitate

4) |_| Îngrijire copil bolnav până la împlinirea vârstei de 7 ani sau pentru îngrijirea copilului cu handicap pentru afecţiuni intercurente până la împlinirea vârstei de 18 ani

CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
- Certificat de naştere copil (copie şi original)

- Certificat persoană cu handicap (copie şi original)

- Declaraţie pe propria răspundere care atestă că celălalt părinte sau susţinător legal nu execută concomitent dreptul

5) |_| Risc maternal
- Certificat de concediu medical cu avizul medicului de medicina muncii

B. Indemnizaţia cuvenită pentru luna în curs şi neachitată asiguratului decedat
- Certificat de deces (original şi copie)

Seria |_|_|_|_| Nr. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

- Actul de stare civilă care atestă calitatea, de soţ/copil/părinte sau în lipsa acestora, de persoana care dovedeşte că l-a îngrijit pe asigurat până la data decesului

Data |_|_|_|_|_|_|_|_|
Semnătura solicitantului.....................................

4. Date privind achitarea obligaţiilor de asigurări sociale de sănătate pentru concedii şi indemnizaţii (se completează de către plătitorul de drepturi)

A. Stagiul de cotizare (perioada de contribuţie) de 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical

De la |_|_|_|_|_|_|_|_| la |_|_|_|_|_|_|_|_|

B. Veniturile pentru care s-a achitat contribuţia individuală de asigurări sociale de sănătate pentru concedii şi indemnizaţii în ultimele 6 luni anterioare solicitării dreptului

Media veniturilor lunare

|_|_|_|_|_|_|_|_| Lei |_|_|_|_|_|_|_|_| Lei

C. Număr zile de concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă, în ultimele 12 luni (cu excepţia concediului medical, pentru tuberculoză, neoplazii, maternitate, îngrijirea copilului bolnav)

|_|_|_| zile


ANEXA Nr. 4:
(-Anexa nr. 16 la norme)
DECLARAŢIE
Subsemnatul/a,....................................................................................... angajat(ă) al/a..........................................................,
cu sediul............................................................................, cetăţean................................., născut(ă) la data de.............................,
(se va specifica adresa angajatorului)
în localitatea................................., domiciliat(ă) în......................., str................................................................... nr. ........, bl. ........,
se........., et......., ap. ......., sectorul/judeţul.........................., posesor(oare) al/a..............., seria........ nr. ...................., eliberat(ă)
de........................................................................................ la data de........................................................................., cod numeric
personal......................................................., cunoscând dispoziţiile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, declar
pe propria răspundere următoarele:
Pe perioada valabilităţii concediului medical seria........................................... nr. ........................................., acordat în
data de..............................................., voi locui la adresa de reşedinţă din:
Str.............................................................. nr. ........, bl. ........, sc. ........, et......., ap. ......., sectorul/judeţul......................
Prin prezenta declar că sunt de acord cu următoarele condiţii de eliberare a concediului medical:
- să anunţ angajatorul/plătitorul de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate cu privire la incapacitatea temporară de muncă, precum şi datele medicului care a eliberat certificatul de concediu medical, în primele 24 de ore de la obţinerea acestuia, sau în situaţia în care apariţia stării de incapacitate temporară de muncă a intervenit în zilele declarate nelucrătoare, să anunţ angajatorul/plătitorul de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în prima zi lucrătoare;
- să menţionez adresa de reşedinţă pentru perioada concediului medical;
- să fiu prezent la adresa de reşedinţă indicată pe toată perioada concediului medical, cu excepţia situaţiilor justificate cu documente medicale pentru efectuarea de tratamente de specialitate, analize paraclinice sau alte proceduri medicale;
- pe durata valabilităţii concediului medical pot fi vizitat la adresa indicată, în intervalele orare 08,00-11,00; 12,00-17,00 şi 18,00-20,00, de persoanele abilitate, desemnate în conformitate cu legislaţia în vigoare, obligându-mă să mă legitimez.
În cazul nerespectării acestor condiţii, voi suporta rigorile legislaţiei în vigoare.
OBSERVAŢIILE MEDICULUI PRESCRIPTOR


Declarant
(numele, prenumele şi semnătura)
Data
ANEXA Nr. 5:
(-Anexa nr. 17 la norme)
- Model -
Nr............. din.............
PROCES-VERBAL DE CONSTATARE
Subsemnaţii........................................................................., din cadrul..................................................................................
(numele şi prenumele) (instituţia)
şi........................................................................ din cadrul..............................................................................................................,
(instituţia) în baza.................................................................................................. şi împuterniciţi prin.............................................................,
(temeiul legal) (act administrativ nr. ...)
am constatat că asiguratul...................................................................................................................................................................,
(numele şi prenumele)
domiciliat în.................................................................................................................................., posesor al............ seria............
nr......................, CNP.............................................., a fost/nu a fost prezent în ziua de.................., ora..............., la adresa
indicată în declaraţia dată la data de......................, odată cu eliberarea certificatului de concediu medical seria....................
nr.................
Prezentul proces-verbal de constatare a fost întocmit în două exemplare, din care unul rămâne la.....................................
şi unul la...............................................
Prezentul proces-verbal poate fi contestat în termen de 30 de zile de la data comunicării, la sediul plătitorului de indemnizaţie, întocmit (numele, prenumele şi semnătura): Asigurat (numele, prenumele şi semnătura):
1......................................................
2......................................................
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 312 din data de 12 mai 2010

joi, 10 iunie 2010

Declaratie FNUASS

Declaratie FNUASS A1: in fisier se adauga 2 campuri: total indmenizatii CM societate si total zile CM societate; in raportul printat se adauga 10 campuri, astfel: 5 campuri cu suma indemnizatiilor pe tipuri de CM uri si 5 campuri cu suma zilelor de CM pe tipuri de CM( campurile J1-J5)
In declaratia A2: se adauga informatii noi de pe certificatele medicale(numar viza, cine a eliberat certificatul, data eliberarii certificatului) si campuri valorice : indemnizatia de CM platita de societate, zilele de CM platite de societate, stagiul de cotizatie in zile si baza calcul, media zilnica plata CM.

Rectificare salariu calculat gresit

Cum se corecteaza, in luna urmatoare, plata unui salariu mai mare decat cel cuvenit?
(rentrop & straton) : 2010
Potrivit prevederilor pct. 129 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 59 din Codul fiscal aprobate prin H.G. nr. 44/2004, in situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat incepand cu luna constatarii.

Astfel, intrucat salariul platit nu reflecta situatia corecta, va trebui sa rectificati atat statul de salarii, cat si declaratiile aferente depuse. Pentru luna in care ati calculat si platit un salariu mai mare decat cel cuvenit, veti corecta statul de plata, intrucat documentul intocmit initial nu reflecta contraprestatia muncii depuse de salariat in ceea ce priveste cuantumul salariului cuvenit.

Veti calcula diferentele de salariu platite in plus pentru salariatul caruia i s-a calculat gresit salariul, urmand ca salariatul sa restituie diferentele de salariu acordate in plus, respectandu-se prevederile art. 272 alin. (1), 273 si art. 164 alin.(1) din Codul muncii.

"Salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie."

Obligatia de restituire a sumelor nedatorate incasate de la angajator, prevazuta de art. 272 alin. (1) din Codul muncii, poate interveni si atunci cand salariatul a primit o suma de bani cu titlu de salariu, premiu sau indemnizatie care nu i se cuvenea sau la care nu era indreptatit. In acest sens, trebuie instiintat salariatul cu privire la situatia intervenita, pentru a avea cunostinta despre operatiunile de corectie ulterioare, documentul in baza caruia se va face corectia putand fi, in functie de procedurile interne ale societatii, fie un raport al serviciului financiar-contabilitate, fie decizia administratiei societatii.

Desi din coroborarea art. 164 alin. (1) cu art. 272 alin. (1) din Codul muncii, modalitatea de recuperare a diferentei de salariu ar fi exclusiv prin plata integrala a salariului urmata de incasarea sumelor platite de salariat la casierie, consideram ca retinerea pe stat a diferentei, avand insa ca suport legal cererea salariatului de a parcurge aceasta procedura, nu incalca dispozitiile legale cu privire la retinerile din salariu.

In cea ce priveste impozitul retinut in plus, Codul fiscal permite restituirea acestuia persoanei fizice prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe veniturile din salarii incepand cu luna efectuarii acestei operatiuni si pana la lichidarea acestuia.

In vederea corectarii Declaratiei 100 si a Declaratiei 102, veti depune Declaratia rectificativa 710 atat la Declaratia 100 – pentru impozitul pe veniturile din salarii, cat si la Declaratia 102 – pentru contributiile datorate la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale. Intrucat corectati mai multe obligatii fiscale care se refera la aceeasi perioada de raportare, se completeaza in acelasi formular 710 cate un tabel generat cu ajutorul programului de asistenta pentru fiecare obligatie.