joi, 31 martie 2011

Formularul 112 - consideratii ANAF

DECLARAŢIA PRIVIND OBLIGAŢIILE DE PLATĂ A CONTRIBUŢIILOR SOCIALE, IMPOZITULUI PE VENIT ŞI EVIDENŢA NOMINALĂ A PERSOANELOR ASIGURATE - FORMULAR 112





BAZA LEGALĂ:

Hotărârea Guvernului nr. 1397 / 2010 privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" publicată în Monitorul Oficial nr. 897/2010A





CINE DEPUNE FORMULARUL 112?

Formularul 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se depune de către:



v Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori,

v Entităţile asimilate angajatorului care au calitatea de plătitori de venituri din activităţi dependente, atât pe perioada în care se desfaşoară activitate, cât şi pe perioada în care se beneficiază de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate pentru:

1. persoanele fizice rezidente care realizează venituri din desfăşurarea unor activităţi în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege;

2. persoanele fizice nerezidente care realizează venituri de natura celor menţionate la punctul 1 , cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internaţionale la care România este parte;

v Plătitorii de venituri pentru persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele de natură salarială, şi pentru care, potrivit art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte măsuri financiar-fiscale, cu modificările ulterioare, există obligaţia plăţii contribuţiei individuale de asigurări sociale si asigurări pentru şomaj;

v Persoanele asimilate angajatorului, respectiv:

- Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecţie socială ori de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate care se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, potrivit legii, şi pentru care dispoziţiile legale prevăd plata de contribuţii sociale din bugetul asigurărilor pentru şomaj;

- Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale, care administrează si gestionează prestaţiile sociale acordate de la bugetul de stat, pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie pentru cresterea copilului în varstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobată cu modificări şi completari prin Legea nr. 7/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie pentru copilul cu handicap cu vârsta cuprinsă între 3 si 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecţia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

- autorităţile administraţiei publice locale, pentru persoanele care beneficiază de ajutor social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările si completările ulterioare, precum şi pentru persoanele, cetăţeni români care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni, dacă nu au venituri;

- Casa Naţională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, prin casele judeţene de pensii, pentru pensionarii cu venituri din pensii care depasesc 740 lei;

- entităţile care plătesc venituri din pensii, altele decât cele care sunt plătite de către Casa Naţională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, pentru pensionarii cu venituri din pensii care depăşesc 740 lei;

- Ministerul Justiţiei, pentru persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv, precum şi pentru persoanele care se află în executarea măsurilor prevăzute la art. 105, 113, 114 din Codul penal, respectiv persoanele care se află in perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri;

- Ministerul Administraţiei şi Internelor, pentru străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazaţi în centrele special amenajate potrivit legii;

- Secretariatul de Stat pentru Culte, pentru personalul monahal al cultelor recunoscute, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte surse;

- Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin casele de asigurări de sănătate subordonate, pentru persoanele prevăzute la art. 1 alin. (2), la art. 23 alin. (2) si la art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 339/2006, cu modificările si completările ulterioare;

- unităţile trimiţătoare, pentru personalul român trimis în misiune permanentă în străinătate, pentru soţul/soţia care însoţeşte personalul trimis în misiune permanentă în străinătate şi căruia/căreia i se suspendă raporturile de muncă sau raporturile de serviciu şi pentru membrii Corpului diplomatic si consular al României, cărora li se suspendă raporturile de muncă, ca urmare a participării la cursuri ori alte forme de pregătire în străinătate, pe o durată care depăşeşte 90 de zile calendaristice;

- autorităţile administraţiei publice locale, orice plătitor de venituri de natură salarială sau asimilate salariilor.

v Orice plătitor de venituri de natură salarială sau asimilate salariilor.



CONCLUZIE:

Vor depune declaraţie toţi cei care au obligaţiile de plată prevăzute în Nomenclatorul “ Creanţe fiscale” din Hotărârea Guvernului nr. 1397 / 2010 privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" publicată în Monitorul Oficial nr. 897/2010.

Nu se depune declaraţia 112 pentru diferenţele de impozit pe venit şi contribuţii sociale stabilite în urma inspecţiei fiscale.





PENTRU CE CATEGORII DE IMPOZITE ŞI CONTRIBUŢII SE DEPUNE DECLARAŢIA 112 ?

FORMULARUL 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se depune de angajatori sau entităţi asimilate acestora, pentru urmatoarele categorii de impozite şi contribuţii:

- impozit pe venitul din salarii;

- contribuţia individuală de asigurări sociale reţinută de la asiguraţi;

- contribuţia de asigurări sociale datorată pentru persoanele pentru care plata drepturilor se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj;

- contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale pentru şomeri;

- contribuţia de asigurări sociale datorată de angajator;

- contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale datorată de angajator;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate reţinută de la asiguraţi;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorată pentru persoanele pentru care plata drepturilor se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care se află în concediu medical pentru incapacitate de muncă din cauză de accident de muncă sau boală profesională suportată de angajator şi alte deduceri legale;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorată de pensionari pentru veniturile care depăşesc plafonul legal;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate/arest preventiv;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate pentru persoanele aflate în concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările si completările ulterioare, precum şi pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie pentru copilul cu handicap cu vârsta cuprinsă între 3 si 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările si completările ulterioare;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorate de angajator;

- contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii datorată de persoanele aflate în şomaj;

- contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de la persoanele juridice sau fizice care au calitatea de angajator;

- contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj reţinută de la asiguraţi;

- contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj datorată de angajator;

- contribuţia angajatorilor la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorată pentru persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările si completările ulterioare;

- contribuţia individuală de sănătate datorată pentru persoanele, cetăţeni străini, aflate în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi pentru persoanele, cetăţeni străini, victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazate în centrele special amenajate, potrivit legii;

- contribuţia individuală de sănătate datorată pentru persoanele care se află în executarea măsurilor prevăzute la art. 105, 113 si 114 din Codul penal, precum şi pentru persoanele care se află în perioada de amânare sau întrerupere a executarii pedepsei privative de libertate;

- contribuţia individuală de sănătate datorată pentru personalul monahal al cultelor recunoscute;

- contribuţia individuală de sănătate datorată pentru persoanele, cetăţeni români, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni;

- contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de angajator pentru persoanele care se află în concediu medical pentru incapacitate de muncă, din cauza unui accident de muncă sau boală profesională suportată din Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale (FAAMBP), conform Legii nr. 95/2006, cu modificările si completările ulterioare;

- contribuţia individuală de asigurări sociale datorată de persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele de natură salarială;

- contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj datorată de persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele de natură salarială;

- impozit pe veniturile din pensii;

- impozit pe veniturile din drepturi de autor şi drepturi conexe, definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare;

- impozit pe veniturile rezultate din activităţi profesionale desfăşurate în baza contractelor/convenţiilor încheiate potrivit Codului civil;



CARE ESTE MODUL DE DEPUNERE AL DECLARAŢIEI 112 ?

FORMULARUL 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se depune prin mijloace electonice de transmitere la distanţă, pe portalul e-România.

Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul trebuie să deţină un certificat calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.

Pentru a transmite o declaraţie fiscală prin Internet trebuie să deţineţi o semnătură electronică , obţinută printr-un certificat digital. Conform OMEF nr.858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, publicat in Monitorul Oficial nr. 242/2008, certificatele digitale se obţin de la furnizorii de servicii de certificare acreditaţi .

Conform Legii 455/2001 Registrul furnizorilor de servicii de certificare acreditaţi, este stabilită şi publicată de Ministerul Comunicaţiilor si Societaţii Informaţionale pe site-ul www.mcsi.ro



Dupa obţinerea certificatului digital calificat de la un furnizor acreditat, persoana împuternicită se va înregistra ca utilizator al serviciului de depunere on-line pe site MFP (www.mfinante.ro)-portal ANAF(declaratii electronice) , astfel:

- completează şi transmite “Documentul de confirmare” al certificatului digital pe care îl descarcă de pe pagina Asistenţă contribuabili-modulul Toate formularele cu explicaţii, pe adresa furnizorului acreditat.

- primeşte de la furnizorul acreditat documentul confirmat prin semnatura electronică a autorităţii de certificare;

- transmite documentul de confirmare certificat de furnizor pe portal ANAF « înregistrare certificate ».Se va afişa pe ecran Formularul 150 “Cerere pentru utilizarea unui certificat digital certificat” ce se va completa şi lista.

Exemplarul listat, semnat şi ştampilat de către contribuabil se va depune în termen de 30 zile, de la data tiparită pe formularul 150 ,la organul fiscal, impreuna cu:

- documentul de identitate al solicitantului (original si copie);

- împuternicire notarială din partea contribuabilului, din care rezultă dreptul solicitantului de a semna declaraţii fiscale;

- se va primi “Confirmarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaraţii on-line” prin poşta electronică, la adresa menţionată în cererea 150. Din acest moment, declaraţiile fiscale se pot depune on-line.

Pentru mai multe detalii,accesaţi site-ul www.mfinante.ro portal ANAF – declaraţii electronice subcapitolul „ instrucţiuni de utilizare”.



În vederea încadrării în termenul prevăzut, se recomandă începerea din timp a procedurilor de obţinere a certificatului digital.

Prin excepţie de la cele menţionate anterior, până la data de 1 iulie 2011 "Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se poate depune, şi în format hârtie, semnat şi ştampilat, conform legii, însoţit de declaraţia în format electronic, pe suport electronic :

- direct la registratura organului fiscal competent;

- la oficiile acreditate de Ministerul Finanţelor Publice;

Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate se completează/validează cu ajutorul programelor de asistenţă.

Programele de asistenţă sunt puse la dispoziţia contribuabililor, gratuit, de unităţile fiscale subordonate sau pot fi descărcate de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro, secţiunea Declaraţii electronice/ Descărcare declaraţii.



CARE ESTE TERMENUL DE DEPUNERE A DECLARAŢIEI 112 ?

FORMULARUL 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se depune lunar, până la data de 25 ,inclusiv, a lunii următoare celei pentru care se datorează impozitul pe venit şi contribuţiile sociale, începând cu data de 25 februarie 2011, la organul fiscal în a cărui evidenţă contribuabilul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii .



Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

Direcţia Generală de Metodologii Fiscale, Îndrumare şi Asistenţă a Contribuabililor

luni, 14 martie 2011

Concediului si indemnizatia pt cresterea copilului – 1 ianuarie 2011

Noile prevederi privind acordarea concediului si a indemnizatiei pentru cresterea copilului se vor aplica doar pentru copiii nascuti începând cu 1 ianuarie 2011.

Pentru copiii nascuti pâna la data de 31 decembrie 2010 inclusiv, se vor aplica prevederile actuale, reglementate prin OUG 148/2005, cu stabilirea indemnizatiei la nivelul de 75% din media veniturilor, dar nu mai putin de 600 lei si nici mai mult de 3.400 lei. Cuantumul este mai avantajos fata de cel acordat în prezent, care este redus cu 15% conform Legii nr.118/2010 (75% fata de 72,25% în prezent).

Noua formula de acordare a indemnizatiei pentru copiii nascuti începând cu 1 ianuarie 2011 prevede reglementarea de masuri optionale la dispozitia parintilor, pentru cresterea copilului în vârsta de pâna la 2 ani sau 3 ani în cazul copilului cu handicap.

Variantele pentru care pot opta parintii sunt urmatoarele:

Varianta I: În situatia în care parintele opteaza pentru ramânerea în concediul pentru cresterea copilului pâna la data la care acesta împlineste vârsta de 1 an, conform actului normativ adoptat:

- Va primi o indemnizatie lunara în cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni, care nu poate fi mai mica de 600 lei si nici mai mare de 3.400 lei,

- Va beneficia de un stimulent de insertie pe piata muncii în cuantum lunar de 500 de lei, daca parintele se întoarce la activitatea profesionala pâna la împlinirea de catre copil a vârstei de 1 an. În acest caz, stimulentul se acorda pâna la împlinirea de catre copil a vârstei de 2 ani;

- În situatia în care parintele nu revine pe piata muncii, acesta va putea opta pentru acordarea unui concediu fara plata pentru îngrijirea copilului cu vârsta între 1 an si 2 ani;

Varianta II: În situatia în care parintele opteaza pentru ramânerea în concediul pentru cresterea copilului pâna la data la care acesta împlineste vârsta de 2 ani, conform actului normativ adoptat:

- Parintele va primi o indemnizatie lunara în cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni, care nu poate fi mai mica de 600 lei si nici mai mare de 1.200 lei,

- pentru aceasta optiune stimulentul de insertie nu se acorda.

Pentru copilul cu handicap, parintele care îndeplineste conditiile de eligibilitate prevazute de lege, va beneficia de concediul pentru cresterea copilului pâna la împlinirea de catre acesta a vârstei de 3 ani, iar indemnizatia aferenta se va acorda în cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni si nu poate fi mai mica de 600 lei si nici mai mare de 3.400 lei

În cazul copilului cu handicap acordarea stimulentului se realizeaza, oricând, pâna la împlinirea de catre copil a vârstei de 3 ani

MASURI SUPLIMENTARE APLICABILE ORICAREI SITUATII:

- Suplimentarea cuantumului indemnizatiei cu suma de 600 de lei începând cu cel de-al doilea copil pentru sarcinile multiple;

- Suplimentarea cuantumului indemnizatiei cu suma de 600 de lei pentru nasterile survenite în interiorul perioadei de acordare a indemnizatiei pentru cresterea copilului;

- Plata în toata aceasta perioada a contributiei de asigurari sociale de sanatate;

- Constituirea perioadelor de concediu ca si perioade asimilate în sistemul asigurarilor de sanatate, în sistemul asigurarilor sociale si al asigurarilor pentru somaj;

- Perioadele mentionate anterior constituie vechime în munca si în serviciu;

- Introducerea unei noi dispozitii, care interzice angajatorului sa dispuna încetarea raporturilor de munca sau de serviciu inclusiv timp de 6 luni dupa revenirea definitiva a salariatei/salariatului în unitate, în cazul salariatei/salariatului care se afla în concediu pentru cresterea copilului sau în cazul celor care se afla în plata stimulentului de insertie,

- Prelungirea concediului fara plata acordat dupa primele 3 nasteri, respectiv dupa primii 3 copii, de la 3 luni, la 4 luni, în vederea transpunerii prevederilor Directivei Consiliului 2010/18/UE din 8 martie 2010 de punere în aplicare a acordului-cadru revizuit din 18 iunie 2009 privind concediul pentru cresterea copilului încheiat de BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP si ETUC.

Potrivit estimarilor Ministerului Muncii si Ministerului Finantelor, economiile realizate prin aplicarea acestor modificari sunt de 100 de milioane de lei în 2011 si aproximativ 500 de milioane de lei în 2012.

Calculul, retinerea si virarea contributiilor sociale

Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributiile de asigurari sociale obligatorii.

Sub aspectul calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, platitorul de venit este asimilat angajatorului.

Cotele de contributii sociale obligatorii sunt urmatoarele:

a) pentru contributia de asigurari sociale:

a1) 31,3% pentru conditii normale de munca, din care, 10,5% pentru contributia individuala si 20,8% pentru contributia datorata de angajator;

a2) 36,3% pentru conditii deosebite de munca, din care, 10,5% pentru contributia individuala si 25,8% pentru contributia datorata de angajator;

a3) 41,3% pentru conditii speciale de munca, din care, 10,5% pentru contributia individuala si 30,8% pentru contributia datorata de angajator;

b) pentru contributia de asigurari sociale de sanatate:

b1) 5,5% pentru contributia individuala;

b2) 5,2% pentru contributia datorata de angajator;

c) 0,85% pentru contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;

d) pentru contributia la bugetul asigurarilor de somaj:

d1) 0,5% pentru contributia individuala;

d2) 0,5% pentru contributia datorata de angajator;

e) 0,15% – 0,85% pentru contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, diferentiata în functie de clasa de risc, conform legii, datorata de angajator;

f) 0,25% pentru contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, datorata de angajator.

Cotele prevazute anterior se pot modifica prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si prin legea bugetului de stat, dupa caz, cu exceptia cotei contributiei de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale în cazul somerilor, prevazuta la art. 2966, care se suporta integral din bugetul asigurarilor pentru somaj si se datoreaza pe toata durata efectuarii practicii profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit legii, conform prevederilor art. 80 alin. (2) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata.

Calculul contributiilor sociale individuale se realizeaza prin aplicarea cotelor prevazute anterior asupra bazei lunare de calcul .

În cazul în care din calcul rezulta o baza de calcul mai mare decât valoarea a de 5 ori câstigul salarial mediu brut, cota contributiei individuale de asigurari sociale se va aplica asupra echivalentului a de 5 ori câstigul salarial mediu brut, pe fiecare loc de realizare al venitului.

Contributiile sociale individuale se retin si se vireaza la bugetele si fondurile carora le apartin pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza, împreuna cu contributia angajatorului sau a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii.

Exceptii de la calculul contributiilor sociale obligatorii

Nu se cuprind în baza lunara a contributiilor sociale obligatorii urmatoarele:

a) sumele primite de membrii fondatori ai societatilor comerciale constituite prin subscriptie publica;

b) ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru pierderi produse în gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentând cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut în contractul de munca. Cadourile oferite de angajatori în beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie nu intra în baza de calcul, în masura în care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei;

c) contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din incinta unitatii, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea diferentei de chirie, suportata de persoana fizica, conform legilor speciale;

d) cazarea si contravaloarea chiriei pentru locuintele puse la dispozitia oficialitatilor publice, a angajatilor consulari si diplomatici care lucreaza în afara tarii, în conformitate cu legislatia în vigoare;

e) contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protectie si de lucru, a alimentatiei de protectie, a medicamentelor si materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi de protectie a muncii, precum si a uniformelor obligatorii si a drepturilor de echipament, ce se acorda potrivit legislatiei în vigoare;

f) contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul dintre localitatea în care angajatii îsi au domiciliul si localitatea unde se afla locul de munca al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situatiile în care nu se asigura locuinta sau nu se suporta contravaloarea chiriei, conform legii;

g) sumele primite de angajati pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare precum si indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii în alta localitate, în tara si în strainatate, în interesul serviciului, în limita a 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice;

h) sumele primite, potrivit dispozitiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în interesul serviciului;

i) indemnizatiile de instalare ce se acorda o singura data, la încadrarea într-o unitate situata într-o alta localitate decât cea de domiciliu, în primul an de activitate dupa absolvirea studiilor, în limita unui salariu de baza la angajare, precum si indemnizatiile de instalare si mutare acordate, potrivit legilor speciale, personalului din institutiile publice si celor care îsi stabilesc domiciliul în localitati din zone defavorizate, stabilite potrivit legii, în care îsi au locul de munca;

j) sumele sau avantajele primite de catre persoane fizice rezidente din activitati dependente desfasurate într-un stat strain, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care România este parte;

k) cheltuielile efectuate de angajator pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatului în legatura cu activitatea desfasurata de acesta pentru angajator;

l) costul abonamentelor telefonice si al convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu;

m) avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul acordarii si la momentul exercitarii acestuia;

n) diferenta favorabila dintre dobânda preferentiala stabilita prin negociere si dobânda practicata pe piata, pentru credite si depozite;

o) tichetele de masa, tichetele de vacanta, tichetele cadou si tichetele de cresa, acordate potrivit legii;

p) avantajele primite în legatura cu o activitate dependenta, fara însa a fi limitate la:

1. utilizarea oricarui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, în scop personal, cu exceptia deplasarii pe distanta dus-întors de la domiciliu la locul de munca;

2. cazarea, hrana, îmbracamintea, personalul pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decât pretul pietei;

3. abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, în scop personal;

4. permisele de calatorie pe orice mijloace de transport, folosite în scopul personal;

5. primele de asigurare platite de catre suportator pentru salariatii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul platii primei respective, altele decât cele obligatorii.

Statul de salarii

Acest document serveste ca:

- document pentru calculul drepturilor banesti cuvenite salariatilor, precum si al contributiilor si al altor sume datorate;

- document justificativ de înregistrare în contabilitate.

Se întocmeste într-un exemplar sau în doua exemplare, dupa caz, lunar, pe sectii, ateliere, servicii etc., pe baza documentelor de evidenta a timpului lucrat efectiv, a documentelor de centralizare a salariilor individuale pentru muncitorii salarizati în acord etc., a evidentei si a documentelor privind retinerile legale, a listelor de avans chenzinal, concediilor de odihna, certificatelor medicale.

Se semneaza, pentru confirmarea exactitatii calculelor, de catre persoana care determina salariul cuvenit si întocmeste statul de salarii.

Coloanele libere din partea de retineri a statelor de salarii urmeaza a fi completate cu alte feluri de retineri legale decât cele nominalizate în formular.

Pentru centralizarea la nivelul unitatii a salariilor si a elementelor componente ale acestora, inclusiv a retinerilor, se pot utiliza aceleasi formulare de state de salarii.

Platile facute în cursul lunii, cum sunt: avansul chenzinal, lichidarile, indemnizatiile de concediu etc. se includ în statele de salarii, pentru a cuprinde astfel întreaga suma a salariilor calculate si toate retinerile legale din perioada de decontare respectiva.

Circula:

- la persoanele autorizate sa exercite controlul financiar preventiv si sa aprobe plata (exemplarul 1);

- la casieria unitatii pentru efectuarea platii sumelor cuvenite (exemplarul 1), dupa caz;

- la compartimentul financiar-contabil, pentru înregistrarea în contabilitate (exemplarul 1);

- la compartimentul care a întocmit statele de salarii (exemplarul 2), care va servi la acordarea vizei atunci când se solicita plata salariilor neridicate, dupa caz.

Se arhiveaza:

- la compartimentul financiar-contabil, separat de celelalte acte justificative de plati (exemplarul 1);

- la compartimentul care a întocmit statele de salarii (exemplarul 2), dupa caz.

Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:

- denumirea unitatii, sectiei, serviciului etc.;

- denumirea formularului; întocmit pentru luna, anul;

- numele si prenumele; venitul brut; contributia individuala de asigurari sociale; contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj; contributia pentru asigurari sociale de sanatate; cheltuieli profesionale; venitul net; deducere personala de baza; deduceri suplimentare; venitul baza de calcul; impozitul calculat si retinut; salariul net;

- semnaturi: conducatorul unitatii, conducatorul compartimentului financiar-contabil, persoana care îl întocmeste.

Impozitarea tichetelor de masa

In conformitate cu prevederile anterioare ale codului fiscal tichetele de masa si drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor nu erau incluse în veniturile salariale si nu erau impozabile, conform modificarilor recente, s-a eliminat aceasta facilitate pentru tichetele de masa.

Totusi, prin modificarile aduse Codului Fiscal se introduce doar impozitarea cu 16% a tichetelor de masa ale angajatilor, acestea ramanand in continuare scutite de la plata celorlalte contributii (contributiile sociale obligatorii).

In acest context, tichetele de masa isi pastreaza partial avantajele fiscale.
Care este regimul fiscal aplicabil tichetelor cadou oferite de angajatori salariatilor?

Conform prevederilor art . 55 “Definirea veniturilor din salarii” din Codul Fiscal (alin. 1 si 3) si pct. 70 din Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal “sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani si/sau în natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate în baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda. ”

La stabilirea venitului impozabil din salarii se au în vedere si avantajele primite de persoana fizica, cum ar fi cadourile primite cu diverse ocazii, cu exceptia celor mentionate la art. 55 alin. 4 lit. a din Codul fiscal.

Nu sunt incluse insa si nu sunt impozabile veniturile reprezentând cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, (…) acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut în
contractul de munca.

Cadourile oferite de angajatori în beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, în masura în care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Plafonul stabilit pentru cadourile oferite de angajatori copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie se aplica atât darurilor constând în bunuri, cât si celor în bani, în cazul tuturor angajatorilor de forta de munca.

In concluzie, nu este impozabila valoarea tichetelor cadou oferite copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cele oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, pâna la limita maxima de 150 de lei pentru fiecare persoana.

Suma care depaseste aceasta limita, precum si valoarea tichetelor cadou acordate salariatilor cu alte ocazii decât cele mentionate mai sus reprezinta avantaje si se impoziteaza potrivit prevederilor art. 57 din Codul fiscal.

Calcule –avantaje in natura

Prezint cateva aspecte legate de modul in care se pot reflecta avantajele in natura in calculul salarial.
Presupunem ca avem un angajat cu un salariu brut de 3.500 ron. Angajatul beneficiaza de o masa calda pe zi care se factureaza la sfarsit de luna de catre agentul de catering si pe care firma o recunoaste ca si avantaj in natura. Valoare avantajului in natura este 500 ron, incluzand TVA-ul.

Aceasta inseamna ca in venitul brut se vor cumula si cei 500 ron ajungandu-se la suma de 4000 ron.

Fond de salarii : 4000 ron
CAS 9,5% = 380 ron
CASS 5,5% = 220 ron
Somaj 0,5% = 20 ron
Baza de calcul pentru impozit = 3.380 ron
Impozit 16% = 541 ron
Retinere avantaj in natura =500 ron
Venit net = 3.380 – 541 – 500 ron = 2.339 ron
factura de catering se poate inregistra pe contul 4282 Alte creante in legatura cu personalul dupa care soldul se stinge o data cu inregistrarea salariilor astfel:

421 Personal salarii datorate = % 4.000
4372 Contributia personalului la fondul de somaj 20
4314 Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate 220
4312 Contributia personalului la asigurarile sociale 380
444 Impozitul pe venituri de natura salariilor 541
4282 Alte creante in legatura cu personalul 500
Acesta este un exemplu foarte simplu care reflecta principiul prin care se inregistreaza avantajul in natura.

Practic angajatului i se majoreaza venitul brutul cu valoarea avantajului, in acest fel retinandu-i-se taxele aferente acestei valori , dupa care i se diminueaza venitul net tot cu intreaga valoare a avantajului in natura.

In final, cheltuiala de catering se va reflecta in contul 641 Cheltuieli cu salariile personalului.
Problema avantajelor in natura se pune tot mai stringent ca urmare a extinderii pachetului salarial oferit de angajatori. Acesta poate cuprinde pe langa sume in bani, si bunuri si servicii suportate de angajator, dar utilizate pentru nevoile personale ale angajatorului. Chiar daca echivalentul in bani al acestor prestatii se asimileaza veniturilor de natura salariala, nu este posibil ca suma in bani primita sa fie sub valoarea salariului minim garantat pe tara.

Astfel de avantaje pot include:

– acordarea de servicii de servire a mesei (de ex. cazul cantinei operate de unitate);

- utilizarea masinilor din gestiunea unitatii numai in interes personal sau partial in interes personal;

- utilizarea telefonului total/partial in interes personal;

- locuinta utilizata in interes personal precum si cheltuielile de intretinere aferente acesteia;

- asigurare medicala pentru membrii familiei, asigurari de viata, etc.

Exista o categorie de cheltuieli cu care avantajele in natura sunt usor confundabile- cheltuielile sociale, care, potrivit Codului Fiscal (art 21.(3).c), sunt deductibile in limita a 2% din valoarea cheltuielilor cu salariile personalului. Acestea sunt : ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru înmormântare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile si protezele, precum si cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor activitati sau unitati aflate în administrarea contribuabililor; gradinite, crese, servicii de sanatate acordate în cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pâna la internarea într-o unitate sanitara, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti, precum si pentru scolile pe care le au sub patronaj. În cadrul acestei limite, pot fi deduse si cheltuielile reprezentând: tichete de cresa acordate de angajator în conformitate cu legislatia în vigoare, cadouri în bani sau în natura oferite copiilor minori si salariatilor, cadouri în bani sau în natura acordate salariatelor, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul, pentru salariatii proprii si pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salariatii care au suferit pierderi în gospodarie si contributia la fondurile de interventie ale asociatiei profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament.

Este foarte important sa se evite confuzia intre cheltuielile sociale si avantajele in natura intrucat modul de impozitare difera semnificativ. In timp ce cheltuielile sociale sunt deductibile in limita celor doua procente din cheltuielile cu salariile personalului , restul fiind supuse unei cote de impozitare de 16 %, avantajele in natura suporta taxare atat in ce priveste angajatorul cat si in ce priveste angajatul – prin majorarea bazei de calcul a contributiilor salariale.

Daca pachetul salarial contine si astfel de avantaje in natura este bine ca angajatul sa fie imformat de aceste aspecte fiscale, intrucat poate fi pus in fata situatiei de a incasa o suma mai mica decat salariul net comunicat la angajare.

De exemplu, se comunica angajatului un salariu brut de 3.500 RON. Acesta corespunde unui salariu net de 2.484,3 RON tinand cont de cotele de obligatii valabile din iulie 2008 (CAS 9.5%, sanatate 5,5%, somaj 0,5%, impozit pe venitul din salarii 16%). Presupunem ca se acorda o masa calda pe zi cu valoarea de 10 ron pe zi, conform contractului incheiat de angajatorul cu operatorul cantinei si un consum de 20 de portii/ luna. Aceasta inseamna ca se majoreaza venitul brut cu 200 RON, ceea ce conduce la suma de 3.700 RON. Dupa retinerea cotelor de contributii si a contravalorii avantajului in natura se ajunge la un venit net de 2426,3 RON. Desigur, in acest caz suma nu este semnificativa, dar in cazul cumularii mai multor astfel de beneficii si in cazul in care sumele acordate in bani sunt mici diferenta nu este deloc neglijabila.

Contrib pt concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate

Data 15 August 2009

Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorate de angajatori

Important!

• Cota de impozitare pentru acesta contributie este stabilita la nivelul de 0,85%.

• Baza de impozitare este fondul de salarii realizat de unitate;

• Plafonare la : numarul de salariati * 12 salarii minime brute pe tara.
Nota

Fondul de salarii reprezinta totalitatea sumelor brute cuvenite lunar ca drepturi salariale, persoanelor fizice incadrate in temeiul unui contract individual de munca din partea unuia si aceluiasi angajator.

Acesta include si:

• indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii , precum si

• indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca cauzate de accidente de munca sau boli profesionale , suportate de angajator.

duminică, 13 martie 2011

Salariu minim brut, salariu mediu brut

Salariul mediu brut utilizat pentru fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat
Salariul mediu brut pe anul 2011 = 2.022 lei (art. 15 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011, LEGEA nr. 287/2010 din 28 decembrie 2010, publicata in Monitorul Oficial nr. 880 din 28 Decembrie 2010)
In realitate salariul mediu pe economie este mai mic si este furnizat periodic de institutul de statistica (cat de precis, nu stiu).

Salariul minim pe economie, 670 RON (HG 1193/2010)

Citeste mai mult: http://www.avocatnet.ro/content/forum|displayTopicPage/topicID_190996?utm_source=3115&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter#ixzz1GV7os5rm