luni, 23 aprilie 2012

Deducerea suplimentara pentru indemnizatia crestere copil se acorda beneficiarului?

LegislatiaMuncii.ro: Vom stabili mai jos in ce masura poate un angajat sa beneficieze de deducere suplimentara pentru sotie/sot care se afla in concediu pentru ingrijirea copilului (cu mentiunea ca persoana in intretinere este in CIC). Raspuns: Conform art. 56 alin. (3) din Codul fiscal , persoana in intretinere poate fi sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale carei venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc 250 lei lunar. Pct. 90 din Normele metodologice date in aplicarea acestei prevederi legale stabileste ca pentru ca o persoana sa fie in intretinere, aceasta trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii: - existenta unor raporturi juridice intre contribuabil si persoana aflata in intretinere; - persoana fizica intretinuta sa aiba venituri impozabile si neimpozabile mai mici sau egale cu 250 lei lunar. Incepand cu data de 01 ianuarie 2012, limitele minima si maxima ale indemnizatiei pentru cresterea copilului se stabilesc prin raportare la indicatorul social de referinta (ISR). Valoarea indicatorului social de referinta este de 500 de lei. In baza prevederilor art. 2 alin. (2) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, persoanele care, in ultimul an anterior datei nasterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri din salarii, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare venituri supuse impozitului, pot beneficia optional de urmatoarele drepturi: - concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara in cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni si nu poate fi mai mica de 1,2 ISR (600 de lei) si nici mai mare de 6,8 ISR (3400 de lei). - concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, precum si de o indemnizatie in cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni si nu poate fi mai mica de 1,2 ISR (600 de lei) si nici mai mare de 2,4 ISR (1200 de lei). Prin urmare, indemnizatia pentru cresterea copilului nu poate fi mai mica de 600 de lei, fapt pentru care, beneficiarul acestei indemnizatii nu poate fi considerat persoana aflata in intretinere in vederea acordarii deducerii suplimentare. Data aparitiei: 20 Aprilie 2012

miercuri, 18 aprilie 2012

Spor de complexitate a muncii.Temeiul legal a fost abrogat

Intrebare:

Luand in considerare prevederile Legii 284/2010 prin care se abroga alin.7 al art.9 din OG 119/1999 prinvind controlul intern si controlul financiar preventiv, pentru exercitarea controlului financiar preventiv propriu in cadrul unei entitati publice, respectiv societate comerciala cu capital majoritar de stat se mai poate acorda sporul pentru complexitatea muncii (spor CFP)?
Care este reglementarea legala de la 01.01.2011 in baza careia se poate acorda acest spor in situatia data?

Raspuns:

Asa cum mentionati, art. 37 lit. b) din Legea 284/2010 cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice a abrogat dispozitiile alin. (7) al art. 9 din OUG 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv, aprobata cu modificari si completari prin Legea 301/2002 , republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 799 din 12 noiembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, temeiul legal al acordarii sporului de complexitate a fost abrogat. In conformitate cu prevederile Legii 285/2010 si a Normei metodologice de punere in aplicare a acesteia, in cazul personalului platit din fonduri publice care, incepand cu anul 2011, a desfasurat activitatea de control financiar preventiv s-au acordat 4 clase de salarizare suplimentare pentru activitatea de control financiar preventiv, pe perioada de exercitare a acesteia.

In cazul personalului platit din fonduri publice care, a desfasurat activitatea de control financiar preventiv si in anul 2010, in salariul de baza a fost introdusa suma compensatorie sau, dupa caz, cuantumul sporului care a fost acordata/acordat pentru aceasta activitate in luna octombrie 2010, majorata/majorat cu 15% fara a se mai acorda in plata si cele 4 clase de salarizare suplimentare.

Aceste prevederi legale se aplica in cazul:

- personalului din autoritati si institutii publice, respectiv Parlamentul, Administratia Prezidentiala, autoritatea judecatoreasca, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, autoritati ale administratiei publice locale, alte autoritati publice, autoritati administrative autonome, cat si institutiile din subordinea acestora, finantate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale;
- personalului din autoritati si institutii publice finantate din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale;
- personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral din venituri proprii;
- persoanelor care sunt conducatori ai unor institutii publice in temeiul unui contract, altul decat contractul individual de munca.

In cazul celorlalte enitati publice astfel cum sunt definite de OUG 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, respectiv companie/societate nationala, regie autonoma, societate comerciala la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar majoritar, cu personalitate juridica, care utilizeaza/administreaza fonduri publice si/sau patrimoniu public nu cunoastem sa se fi adoptat un act normativ care sa compenseze acordarea sporului de complexitate. Totodata, asa cum am aratat, temeiul legal al acordarii acestuia a fost abrogat.
Data aparitiei: 01 Februarie 2012

REVISAL- util pentru citirea fisierului rvs

RVSViewer, vizualizează fișierele RVS, exportate de noul REVISAL
Versiunea 1.5 este acum disponibilă. Verifică Jurnalul de schimbări pentru diferențe între versiuni.
Se pare că mulți au tendința de a verifica ceva înainte de a transmite mai departe. Este cazul și fișierului de export, cu extensia RVS, generat de REVISAL. Personal, aceast utilitar mi se pare inutil, dar dacă chiar dorești să vezi ce ai în fișierul rvs, atunci îți pun la dispoziție RVSViewer.
Te poți folosi de această aplicație, mai ușor, dacă o setezi ca împlicită la deschiderea fișierelor rvs.
Dacă crezi că lipsesc informații ce ar putea fi utile, lasă un comentariu.
Pagina de raport, mulțumită lui Staicu Ionuț, arată ca în imaginea de mai sus. Pentru a vedea contractele fiecărui salariat, apasă “Deschide toate contractele”.
Pentru a printa raportul păstând culorile celulelor, selectează “Opțiuni Pagină” și bifează opțiunea “Print Background Colors and Images”.
Nu uita că acest utilitar îți oferă doar o previzualizare a datelor.
FIȘIERUL TREBUIE TRIMIS LA INSPECȚIA MUNCII
Descarcă utilitarul cu ajutorul link-ului de mai jos, dezarhivează-l într-o locație preferată iar apoi lansează-l . (http://www.olteteanu.com/500/rvsviewer-vizualizeaza-fisierele-rvs-exportate-de-noul-revisal )

Cum se impoziteaza veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe in 2012

Cum se impoziteaza veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe in 2012

Ministerul Finantelor anunta schimbarea modalitatii de impozitare in cazul veniturilor obtinute din drepturi de autor si drepturi conexe.
Astfel, din 2012 aceste venituri pot fi impozitate in 2 moduri, fie cu 16% din venitul burt, fi cu 10% plata anticipata.
"Cu impozit final de 16% aplicat la venitul brut. Pentru aceste venituri se datoreaza si contributiile sociale ( CAS de 10,5% si somaj 0,5%). Baza de calcul a contributiilor individuale o reprezinta venitul brut diminuat cu cota forfetara de cheltuieli ( 20% sau 40% prevazuta la art. 50 alin.1 lit.a sau art. 50 alin.2 lit.a din CF). Persoana fizica care realizeaza venitul nu are obligatia depunerii Declaratiei anuale de venit D200.
Cu impozit de 10%, plata anticipata. Cota de impozit de 10% se aplica la diferenta dintre venitul brut si contributiile obligatorii (CAS 10,5% si somaj 0,5%). Deducerea contributiilor se acorda incepand cu 1 ianurie 2012.
Baza de calcul a contributiilor individuale o reprezinta venitul brut diminuat cu cota forfetara de cheltuieli ( 20% sau 40% prevazuta la art. 50 alin.1 lit.a sau art. 50 alin.2 lit.a din CF).
In aceasta situatie persoana fizica care realizeaza venitul va fi obligata sa depuna Declaratia anuala de venit D200 pana la data de 25 mai a anului urmator celui in care realizeaza venitul", se arata intr-un comunicat al Directiei Generale a Finantelor Publice (DGFP) Cluj.
In ambele situatii, platitorul de venit va depune declaratia informativa D205 pana in ultima zi a lunii februarie din anul urmator celui de realizare a venitului.
Optiunea pentru impozitarea venitului cu cota de 16% impozit final, sau 10% plata anticipata, va fi mentionata in contractul in baza caruia se realizeaza venitul.

Persoanele care realizeaza astfel de venituri in mod ocazional, si care au calitatea de salariat nu datoreaza contributiile individuale. De asemenea, nu datoreaza contributii individuale, persoanele care au calitatea de pensionar.
Contributiile pentru drepturile de autor vor fi declarate, calculate, retinute si platite de firme
Firmele care platesc drepturi de autor vor fi obligate sa declare, sa calculeze si sa retina contributiile de asigurari pentru pensii si somaj, potrivit unui proiect de ordonanta al Guvernului.
Potrivit Mediafax, in proiect se arata ca obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale revine platitorului de venit. Firmele vor fi obligate sa depuna lunar declaratii privind evidenta persoanelor care realizeaza venituri de natura profesionala.
Potrivit proiectului, firmele nu au obligatia sa declare, calculeze si sa retina contributiile individuale la asigurarile de sanatate.
In Ordonanta 58, privind modificarea Codului Fiscal, obligatia declararii si platii contributiilor revenea beneficiarului veniturilor. In urma aplicarii ordonantei, la sfarsitul lunii trecute s-au format cozi la Agentiile de Somaj si Casele de Pensii din intreaga tara

PROPUNERE LEGISLATIVA :Senatul modifica Legea nr. 76 din 2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj

In cadrul sedintei plenului Senatului de marti, 10 aprilie 2012, au fost adoptate, fie tacit, fie in urma dezbaterii o serie de proiecte legislative de interes pentru domeniul dreptului muncii si securitatii sociale. Printre acestea se numara si Proiectul de lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila.

Senatul este prima Camera sesizata, o decizie finala in ceea ce priveste mentinerea termenului de 1 iunie 2012 ca moment de intrare in vigoare a noului Cod de procedura civila apartine Camerei Deputatilor.

In cadrul sedintei, ca urmare a indeplinirii termenului la 4 aprilie 2012, a fost prezentata Senatului nota de adoptare tacita pentru:

Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea art. 17 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca;

Propunerea legislativa pentru modificarea Legii nr. 460/2003 privind exercitarea profesiunilor de biochimist, biolog si chimist, infiintarea, organizarea si functionarea Ordinului Biochimistilor, Biologilor si Chimistilor in sistemul sanitar din Romania, publicata in M. Of. nr. 836 din 25 Noiembrie 2003.

Propunerea legislativa privind modificarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali;

In urma dezbaterilor, Senatul a dat, de asemenea, vot favorabil Proiectului de lege pentru modificarea si completarea Legii notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995.

Sursa: Senatul Romaniei
Data aparitiei: 11 Aprilie 2012

Obligatia societatii de a acorda drepturile salariale restante

In luna martie 2012, ca urmare a unei hotarari judecatoresti, societatea este obligata sa reincadreze un fost angajat concediat in luna iulie 2011. De asemenea angajatul trebuie sa primeasca retroactiv toate drepturile salariale aferente perioadei iulie 2011- martie 2012.

Va rugam sa ne spuneti daca pentru contributiile sociale rezultate in urma recalculului de salarii pe lunile anterioare societatea datoreaza majorari si penalitati de intarziere.


Raspuns: In urma modificarilor aduse Codului fiscal prin OUG 125/2011 aplicabile de la 1 ianuarie 2012, la art. 296 indice 18 a fost introdus alineatul (5 indice 1) conform caruia, in cazul in care au fost acordate sume reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, actualizate cu indicele de inflatie la data platii acestora, contributiile sociale datorate potrivit legii se calculeaza si se retin la data efectuarii platii si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite aceste sume.

Totusi, prin HG 50/2012 nu au fost aduse modificari ale Normelor metodologice de aplicare ale acestui articol, punctele 27 si 28 precizand in continuare ca sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se utilizeaza cotele de contributii de asigurari sociale care erau in vigoare in acea perioada.

Totodata nu au fost modificate prevederile pct. 2.6 din HG 1397/2010 din Instructiunile de completare a formularului Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate potrivit carora, pentru contributiile sociale, in situatiile in care au fost acordate drepturi banesti in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, precum si in situatiile in care prin astfel de hotarari se dispune reincadrarea in munca a unor persoane, se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni.

Or, depunerea unor Declaratii 112 rectificative corespunzatoare fiecarei luni ar genera aparitia in fisa de platitor a unor obligatii suplimentare de plata reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere aferente sumelor reprezentand contributii declarate in plus.

Avand in vedere ca sumele reprezentand contributii sociale aferente veniturilor in discutie se datoreaza conform noilor prevederi legale pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite aceste sume, platitorul de venit nu ar avea obligatia de a plati dobanzile si penalitatile de intarziere mai sus mentionate. Insa, Ministerul Finantelor nu a modificat procedura de declarare a contributiilor in conformitate cu noile prevederi legale.

In aceste conditii, apreciem ca platitorul de venit nu are obligatia de a plati dobanzi si penalitati de intarziere. Dar, faptul ca Ministerul Finantelor nu a modificat procedura de declarare a contributiilor in conformitate cu noile prevederi legale va genera aparitia in fisa de platitor a unor obligatii suplimentare de plata reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere aferente sumelor reprezentand contributii declarate in plus.

Speram ca Ministerul Finantelor va solutiona neconcordanta dintre Codul fiscal si Normele metodologice de aplicare a acestuia.
Data aparitiei: 09 Aprilie 2012

Modalitati de constatare a nulitatii CIM

Care sunt pasii urmati de angajator pentru constatarea nulitatii contractului, atat prin intelegerea partilor, cat si (in cazul in care angajatul nu este de acord) in instanta. Cum vom proceda in cea de-a doua situatie?

Raspuns:

Potrivit art. 57 alin. (1) din Codul muncii , republicat, nerespectarea oricareia dintre conditiile legale necesare pentru incheierea valabila a contractului individual de munca atrage nulitatea acestuia.
Nivelul de instruire reprezinta o conditie necesara pentru incheierea valabila a contractului individual de munca, iar sanctiunea pentru nerespectarea conditiilor necesare pentru incheierea valabila a contractului individual de munca este nulitatea acestuia, in conformitate cu dispozitiile art. 57 alin. (1) din Codul muncii, republicat.

Constatarea nulitatii si stabilirea, potrivit legii, a efectelor acesteia se pot face prin acordul partilor iar daca partile nu se inteleg, nulitatea se pronunta de catre instanta judecatoreasca (art. 57 alin. (6) si alin. (7) din Codul muncii ).

In conformitate cu prevederile art. 268 din Codul muncii se poate solicita instantei judecatoresti constatarea nulitatii unui contract individual de munca pe toata durata contractului iar instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze aceasta cerere, potrivit art. 269 din Codul muncii si a Codului de Procedura Civila , este Tribunalul in circumscriptia careia angajatorul are sediul social.
Asadar, constatarea nulitati contractului individual de munca prin acordul partilor se poate face printr-un inscris semnat atat de catre angajator cat si de catre salariat in care este consemnata cauza de nulitate si data incetarii contractului individual de munca.

In cazul in care salariatul nu este de acord cu constatarea acestei cauze de nulitate prin acordul partilor atunci angajatorul se adreseaza Tribunalului in raza caruia are sediul social, cu o cerere prin care solicita constatarea nulitati contractului individual de munca.

In ceea ce priveste aplicabilitatea in aceasta speta a prevederilor art. 50 lit h) din Codul Muncii potrivit carora contractul individual de munca este suspendat de drept de la data expirarii perioadei pentru care au fost emise avizele, autorizatiile ori atestarile necesare pentru exercitarea profesiei, apreciem ca nu sunt aplicabile intrucat acestea sunt de stricta interpretare si se refera la situatia in care pe durata contractul individual de munca, neafectat de o cauza de nulitate, avizele, autorizatiile sau atestarile necesare exercitarii profesiei salariatului, expira sau sunt retrase.
Data aparitiei: 17 Aprilie 2012