marți, 30 iulie 2013

"Angajare la alta firma fara nota de lichidare si fara decizie"

Salut, am şi eu o întrebare: firma anterioara unde am lucrat a fost desfiinţata in 2009. Eu am plecat în strainatate. Acum vreau sa ma angajez la o alta firma, acasa, am primit un loc de muncă şi cer documente de la angajatorul anterior. Problema mea e că nu am Nota de lichidare şi nici Decizia de incetare a contractului de munca anterior şi nu pot să fac legătura cu angajatorul anterior. Am numai Contractul Individual de Munca (de la angajatorul anterior). Vă rog sa ma ajutaţi! Cu Stima, Peter Jozsef. Ioana Popa a raspuns userului Georgeta Ganea la 29 Iul. 2013 Se solicita fisa de lichidare de la angajatorul anterior. Angajatorul nou nu are de unde sa stie, pana nu vede negru pe alb, daca exista sau nu datorii. Problema insa ar fi alta: ca in cazul de fata acea fisa de lichidare ar fi inutala, pentru ca chiar daca au exista datorii ele s-au prescris. Georgeta Ganea a raspuns la intrebare la 29 Iul. 2013 Nu este corect ca angajatorul sa va ceara decizia de incetare CIM . In ce priveste nota de lichidare nu ar mai fi folositoare deoarece daca ati fi creat pagube, fostului angajator acestea s-ar fi prescris deoarece au trecut 3 ani de la incetarea CIM.La data la care ati incetat CIM erau in vigoare inca carnetele de munca in care se consemnau informatiile referitoare la munca prestata la angajator.In mod normal trebuie sa fiti in posesia carnetului de munca si verificati daca vi s-a inregistrat incetarea CIM. In ultima instanta aratati angajatorului carnetul de munca daca tine neaparat la o confirmare privind activitatea desfasurata de dvs. anterior angajarii Ioana Popa a raspuns userului Ioana Popa la 29 Iul. 2013 In cazul in care firma isi inceteaza existenta si nu aveti cum sa obtineti documente doveditoare, ITM va poate ajuta in aceasta privinta. De asemenea, ANAF va poate elibera la cere o adeverinta de venit. Ioana Popa a raspuns la intrebare la 29 Iul. 2013 Ar fi trebuit sa va transmita in mod obligatoriu decizia de incetare chiar daca s-a desfiintat. Plus ca la incetare trebuia sa primiti o adeverinta de vechime pe care sa o prezentati noului angajator ca sa faceti dovada existentei acelui raport de munca, daca angajatorul va solicita sa o prezentati. Incercati sa obtineti o dovada de la ITM, eventual un extras Revisal si cu el sa va prezentati la noul angajator. Adeverinta de vechime oricum ar fi bine sa o aveti, ca sa faceti dovada vechimii.

Salariat in concediu crestere copil. Cum completam Declaratia 112?

Vom analiza cazul unei societati in cadrul careia persoana X, angajata din 01.01.2011, intra in concediu crestere copil in data de 01.01.2012 si isi reia activitatea la data de 01.01.2013. Vom stabili astfel cum se completeaza casetele "Data angajare" si "Data plecare" din D112 in lunile: - ianuarie 2012 - februarie 2012 - ianuarie 2013 - februarie 2013, precum si ce alte obligatii legate de completare mai exista in afara de HG 1397/28.12.2010. Solutia consultantului: Pentru perioadele de raportare cuprinse intre 1 ianuarie 2011 si 30 iunie 2012, "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" se completeaza si se rectifica, dupa caz, in conformitate cu prevederile HG 1397/2010 privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate". Pentru declararea impozitului pe venit si a contributiilor sociale datorate, incepand cu obligatiile aferente lunii iulie 2012, cu termen de depunere pana la data de 25 august 2012 inclusiv "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" se completeaza si se rectifica, dupa caz, in conformitate cu prevederile OMFP 1045/2012. Atat Instructiunile de completare a formularului Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate aprobate prin HG 1397/2010, cat si cele abrobate prin OMFP 1045/2012 stabilesc ca, in situatia in care in perioada de raportare nu au rezultat sume datorate/de plata pentru impozitul pe venit si/sau contributiile cuprinse in vectorul fiscal, la rubrica Suma datorata/de plata se inscrie cifra 0 (zero). De asemenea, cele doua instructiuni stabilesc urmatoarele: Caseta "Data angajare" - se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate - se inscrie data de la care asiguratii incep activitatea dependenta la un angajator, respectiv data de la care incepe relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata. Caseta "Data plecare" - se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate - se inscrie data la care inceteaza activitatea asiguratului la un angajator, respectiv data la care inceteaza relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata angajatorului. Caseta "Data angajare" si caseta "Data plecare", dupa caz, se completeaza de fiecare data cand se intocmeste declaratia. In cazul suspendarii CIM pentru efectuarea concediului pentru cresterea copilului (CCC) raspunsul oficial al reprezentantilor ANAF in "Colectia de Intrebari si Raspunsuri pe tema declaratiei unice D112" a fost ca se completeaza cele doua casete la intrarea in concediul pentru cresterea copilului si la incetarea acestuia, dat fiind faptul ca persoanele care se afla in concediu si indemnizatie crestere copil pana la implinirea varstei de 2 ani si in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani sunt asigurate in sistemul asigurarilor sociale de sanatate cu plata contributiei din alte surse, contributia datorata se suporta de catre bugetul de stat iar aceste persoane sunt raportate in Formularul 112 de catre Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale. Versiunea actuala a colectiei de intrebari si raspunsuri o puteti vizualiza la adresa: http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/declunica/D112_intrebari_frecvente_v6.pdf Versiunea Formularului 112 valabila incepand cu data de 01 ianuarie 2012 nu mai permite inscrierea unei date anterioare perioadei de raportare in caseta "Data plecare". Data inscrisa in aceasta caseta trebuie sa se incadreze in luna de raportare. Prin urmare, consideram ca, la suspendarea contractului individual de munca si, respectiv, la reluarea activitatii, cele doua casete nu se completeaza cu data suspendarii, respectiv data reluarii activitatii. Astfel, pe perioada in care salariatii au contractul individual de munca suspendat pentru concediu crestere copil, consideram ca angajatorul ii va inscrie in Declaratia 112, Anexa nr.1.2 Anexa asigurat, Sectiunea A, Tip asigurat - 1 - Salariat, cu venit brut realizat 0. In casetele Asigurat/neasigurat pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate si Asigurat in sistemul de asigurari pentru somaj se va alege optiunea 2-neasigurat. Randul 6- Ore suspendate luna - se completeaza cu numarul de ore suspendate din luna. Caseta "Data angajare" se completeaza cu data angajarii (01.01.2011) de fiecare data cand se intocmeste declaratia. Data aparitiei: 29 Iulie 2013

Pentru cine e facultativa contributia pentru concedii si indemnizatii?

Vom stabili mai jos in ce masura PFA-urile sunt obligate sa plateasca si contributia pentru concedii si indemnizatii de 0.85%. Solutia consultantului: In conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, persoanele asigurate pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in sistemul de asigurari sociale de sanatate, denumite in continuare asigurati, au dreptul, in conditiile acestei ordonante de urgenta, pe perioada in care au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei, la concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, daca: - desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau in baza raportului de serviciu; - desfasoara activitati in functii elective sau sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la lit. A; - beneficiaza de drepturi banesti lunare ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii. De aceleasi drepturi beneficiaza si persoanele care nu se afla in una dintre aceste situatii, dar sunt: - asociati, comanditari sau actionari; - administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare ori de management; - membri ai asociatiei familiale; - autorizate sa desfasoare activitati independente; - persoane care incheie un contract de asigurari sociale pentru concedii si indemnizatii pentru maternitate si concedii si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav, in conditiile in care au inceput stagiul de cotizare pana la data de 1 ianuarie 2006. Prevederile enuntate instituie dreptul, nu obligatia persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, de a se asigura in sistemul asigurarilor pentru concedii si indemnizatii. Daca doresc sa beneficieze de concedii si indemnizatii, persoanele care realizeaza astfel de venituri sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la Casa de asigurari de sanatate la care acestia sunt luati in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate. Declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii se intocmeste in forma scrisa, conform modelului prezentat in anexa nr. 4 la Norma de aplicare a prevederilor OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, si se depune personal sau de catre persoana imputernicita de titularul declaratiei. Beneficiarii veniturilor din activitati independente pot solicita retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea la casele de asigurari de sanatate a formularului tip al solicitarii de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii, conform modelului prezentat in anexa nr. 6 a normei. In concluzie, beneficiarul veniturilor din activitati independente se poate asigura facultativ pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale, in baza Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4) si poate solicita oricand retragerea declaratiei, pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6) din Norma de aplicare a prevederilor OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. DATA APARITIEI: 29/07/2013

Servicii prestate de nerezident. Cum declaram contractele la organul fiscal teritorial?

Vom analiza mai jos cazul unei societati inregistrate ca platitor de TVA si impozit pe profit careia i se facturea de catre o PJ rezidenta in UE servicii de publicitate pe unele posturi TV. Se va stabili in ce masura aceste servicii se inregistreaza la administratia financiara, in conditiile in care acestea nu sunt servicii de management si/sau consultanta. Serviciile de publicitate online se declara la administratie, tinand cont ca nu exista un contract, ci doar o factura lunara in functie de bugetul alocat. Vom vedea astfel daca toti furnizorii nerezidenti de servicii trebuie declarati la administratia financiara (indiferent daca serviciile se desfasoara online), cu mentiunea ca facturile sunt intre 10 si 15 euro. Solutia consultantului: Intrucat prestarea efectiva a serviciilor are loc in tarile membre UE, apreciez ca acest gen de servicii nu se declara la organul fiscal teriorial. P Potrivit prevederilor art 8 alin (7 indice 1) din Codul fiscal, persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania apartinand persoanelor juridice straine beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Contractele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii. Pentru incadrarea ca sediu permanent a unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau a activitatilor de supraveghere legate de acestea si a altor activitati similare se va avea in vedere data de incepere a activitatii din contractele incheiate sau orice alte informatii ce probeaza inceperea activitatii. Perioadele consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate in mod direct cu primul contract ce a fost executat se adauga la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de baza. Potrivit pct. 21 indice 1 si 2 din Norme metodologice: - prin sintagma orice alte activitati din alin. (7 indice 1) al art. 8 din Codul fiscal se intelege serviciile prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile. - atunci cand nu este incheiat contract in forma scrisa, se inregistreaza documentele care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, studii de piata sau orice alte documente corespunzatoare. De asemenea, imi sustin afirmatia ca aceste servicii nu se declara si in baza prevederilor pct. 17 si 20 din Normele metodologice potrivit carora: - un alt aspect este cel legat de faptul ca nu se poate considera ca exista un sediu permanent atunci cand operatiunile de comert electronic desfasurate prin computer intr-o anumita locatie dintr-o tara sunt limitate la activitatile pregatitoare sau auxiliare descrise in art. 8 alin. (4) din Codul fiscal . Pentru a se stabili daca anumite activitati efectuate intr-o astfel de locatie intra sub incidenta art. 8 alin. (4) din Codul fiscal, ele trebuie analizate de la caz la caz, tinand seama de diversele functii indeplinite de societate prin respectivul echipament. Activitatile ce sunt in general privite ca fiind activitati pregatitoare sau auxiliare includ in special: a) furnizarea unei legaturi de comunicatii - foarte asemanatoare cu o linie telefonica - intre furnizori si clienti; b) publicitatea pentru bunuri sau servicii; c) transmiterea informatiilor printr-un server-oglinda in scopuri de securitate si eficienta; d) culegerea de date de piata pentru societate; e) furnizarea de informatii. - in ceea ce priveste aplicarea art. 8 alin. (5) din Codul fiscal, pentru a stabili daca un furnizor de servicii internet constituie un sediu permanent, atunci cand acesta ofera serviciul de a gazdui pe server site-urile web ale altor societati, se pune intrebarea daca este aplicabil art. 8 alin. (5) din Codul fiscal. Art. 8 alin. (5) din Codul fiscal nu se aplica deoarece furnizorii de servicii internet nu sunt considerati agenti ai societatilor carora le apartin site-urile web, deoarece acestia nu au autoritatea de a incheia contracte in numele acestor societati si nu incheie in mod obisnuit astfel de contracte sau deoarece ei sunt considerati agenti cu statut independent ce actioneaza conform activitatii lor obisnuite, lucru evidentiat si de faptul ca ei gazduiesc site-uri web pentru societati diferite. Este de asemenea clar ca intrucat site-ul web prin care o societate isi desfasoara activitatea nu este in sine o «persoana», conform definitiei prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 20 din Codul fiscal, art. 8 alin. (5) din Codul fiscal nu se poate aplica pentru a considera ca exista un sediu permanent, in virtutea faptului ca site-ul web este un agent al societatii, in sensul acelui alineat. Data aparitiei: 29 Iulie 2013

POSDRU. Implicatii fiscale

POSDRU. Implicatii fiscale SalarizareContributii.ro, valabil la 25-Iul-2013 Tags: POSDRU Intrebare: 1.Care sunt persoanele care pot fi incadreate ca personalul administrativ, la modul general? 2. Care sunt persoanele care pot fi incadreate ca personalul administrativ in cadrul proiectelor POSDRU altele decat secretara si soferul? 3. In cadrul proiectelor POSDRU in parteneriat, contabilul autorizatcontabilul al partenerului care realizeaza inregistrari contabile, intocmeste evidenta cheltuielilor si cererea de rambursare pe care o transmite liderului de parteneriat se incadreaza la cheltuieli directe sau cheltuieli indirecteadministrare? 4.Contabilul autorizat contabilul mentionat la punctul 3. face parte din echipa de management? Raspuns: 1. In general, personalul administrativ este incadrat intr-o anumita unitate in compartimentele suport, care ofera sprijin tehnic personalului de spcialitate din cadrul respectivei unitati, cum ar fi: compartimentul resurse umane, compartimentul economic, compartimentul salarizare, compartimentul achizitii, activitatile de secretariat, si alte asemenea activitati. Astfel, dupa cum se poate observa, activitatile aferente personalului administrativ nu sunt activitati de specialitate, ele doar sprijina derularea activitatilor de baza ale unitatii, sunt cunoscute si sub denumirea de activitati auxiliare. 2. In ceea ce priveste domeniul POSDRU, precizam ca referirile la personalul administrativ sunt cuprinse in Ghidul solicitantului – conditii generale, dar si in ghidurile specifice in functie de domeniul major de interventie si axa prioritara respectiva si care sunt finantate din capitolul bugetar cheltuieli generale de administratie/indirecte. Cu titlu de exemplu precizam ca poate fi considerat personal administrativ, acel tip de personal care indeplineste activitati suport cum ar fi: responsabilul resurse umane, responsabilul salarizare, secretariat, etc. 3. Astfel, apreciem ca in functie de cele inscrise in cererea de finantare aprobata, persoana responsabila cu evidenta facturilor si inscrierea in conturile analitice a cheltuielilor efectuate de partener/contabilul este asimilata personalui administrativ si va fi declarata si decontata din cadrul cheltuielilor generale de administrare/indirecte. 4. Conform Ghidului solicitantului – Conditii generale, managementul proiectului trebuie sa acopere cel putin urmatoarele domenii/functiuni: - coordonarea generala a proiectului; - coordonarea financiara a proiectului (inregistrari contabile, raportari financiare); - realizarea achizitiilor aferente proiectului Astfel, pentru asigurarea calitatii cererilor de rambursare depuse pe parcursul implementarii proiectului precum si a corectitudinii cheltuielilor efectuate sunt necesare serviciile asigurate de un expert contabil/ contabil autorizat si a unui auditor financiar independent. Beneficiarul trebuie sa tina o evidenta contabila analitica distincta a Proiectului, utilizand conturi analitice distincte pentru reflectarea tuturor operatiunilor referitoare la implementarea Proiectului in conformitate cu dispozitiile legale. Certificarea completitudinii, corectitudinii si realitatii informatiilor continute in cererile de rambursare, precum si a inregistrarii in sistemul contabil a tuturor operatiunilor declarate in cererile de rambursare, va fi efectuata de un expert contabil/contabil autorizat. Inregistrarile contabile aferente proiectului vor fi verificate de catre un expert contabil in conditiile legii, care va semna, va parafa si va data documentele contabile aferente operatiunilor din cadrul proiectului. Pentru certificarea completitudinii, corectitudinii si realitatii informatiilor continute in cererile de rambursare, precum si a inregistrarii in sistemul contabil a tuturor operatiunilor declarate in cererile de rambursare, evidenta cheltuielilor generata de aplicatia ActionWeb va fi stampilata si semnata de catre expertul contabil/contabil autorizat. Expertul contabil va fi selectat cu respectarea prevederilor legislatiei in vigoare privind achizitiile publice. Expertul contabil va fi selectat de catre Beneficiar din cadrul membrilor activi ai Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. Prin exceptie, pentru beneficiarii institutii publice care au constituit la nivelul institutiei un compartiment de contabilitate, expertul contabil poate fi reprezentat de catre seful compartimentului contabilitate/contabilul desemnat sa asigure evidenta contabila a proiectului. Chetuielile cu expertul contabil/contabilul autorizat se fundamenteaza in bugetul estimat al proiectului la capitolul bugetar „Resurse umane” (pentru institutii publice) sau la capitolul bugetar „Alte tipuri de costuri” (subcontractare). Asadar, conform celor mentionate mai sus, rezulta ca raspunderea pentru gestionarea activitatii de expertiza contabila apartine in integralitate liderului de parteneriat/beneficiarului care are obligatia selectarii si contractarii serviciilor de expertiza contabila. In concluzie, apreciem ca in cadrul unui proiect va fi incadrat un singur expert contabil/contabil autorizat care nu face parte din echipa de management a proiectului, fiind selectat dupa regulile mentionate anterior. Astfel, apreciem ca, in functie de cele inscrise si aprobate in cererea de finantare a proiectului finantat din POSDRU partenerii pot sa aiba desemnata o persoana responsabila cu evidenta activitatii financiare/contabil in cadrul proiectului, considerata personal suport, inclusa in categoria personalului administrativ si remunerata la nivelul prevazut pentru aceasta categorie de personal, fiind declarate si decontate din capitolul cheltuieli generale de administrare/indirecte.

vineri, 26 iulie 2013

Reminder Noile reguli privind tariful de risc pentru accidente de munca si boli profesionale au intrat in vigoare. Cat platesti la stat pentru contributia de asigurare?

3 Iunie 2013 Mirela Oprea Tariful de risc pentru accidente de munca si boli profesionale, corespunzator codului CAEN al activitatii principale a unei companii, s-a modificat incepand din 1 iunie. In functie de acest tarif de risc se calculeaza contributia pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat. Normele metodologice de calcul a contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, valabile incepand cu anul 2008, vor fi modificate, dupa ce un act normativ in acest sens a fost publicat recent in Monitorul Oficial. Este vorba despre Hotararea Guvernului nr. 225/2013 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 144/2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 275, din 16 mai 2013, ce a intrat in vigoare in 1 iunie 2013. Actul normativ mentionat modifica perioada de referinta pentru stabilirea contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat. Astfel, daca pana acum perioada de referinta a fost anul 2005, noile dispozitii stabilesc ca perioada de referinta va fi 2009-2011. "Stabilirea tarifelor de risc prin raportare la perioada de referinta 2009–2011 presupune, in fapt, actualizarea acestor tarife", a mentionat, pentru AvocatNet.ro, Alina Musat, Payroll Manager in cadrul Finexpert. Concret, prin HG nr. 225/2013 s-au stabilit clasele de risc pentru categoriile de activitati ale economiei nationale in baza a 4 indici de frecventa, care reprezinta: I1 - numarul de cazuri asigurate care au fost declarate accident de munca, raportat la 1.000 de salariati; I2 - numarul cazurilor asigurate carora li s-a declarat accident de munca soldat cu invaliditate si/sau deces, raportat la 1.000 de salariati; I3 - numarul cazurilor asigurate de boli profesionale raportat, la 1.000 de salariati; I4 – numarul mediu anual al salariatilor care lucreaza in conditii de munca speciale si deosebite, raportat la 1.000 de salariati. Atentie! Fiecarei clase de risc ii corespunde un tarif de risc. Prin urmare, a explicat specialistul Finexpert, ceea ce aduce nou HG nr. 225/2013 este modificarea, din 1 iunie 2013, a tarifului de risc pentru accidente de munca si boli profesionale corespunzator codului CAEN al activitatii principale a unei companii. Creste sau nu contributia de asigurare datorata de angajator? Hotararea intrata deja in vigoare pastreaza aceeasi formula ca si pana acum in ceea ce priveste stabilirea contributiei de asigurare. Mai exact, conform reglementarilor, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata lunar de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat se determina prin urmatoarea formula: C=(TR*BC)/100, unde: * TR - tariful de risc aferent clasei CAEN declarata de angajator; * BC - baza lunara de calcul corespunzatoare lunii anterioare perioadei de plata a contributiei. Conform Alinei Musat, desi formula a ramas neschimbata, exista atat situatii in care tariful de risc a crescut, cat si situatii in care procentul luat in calcul pentru contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale s-a diminuat. Prin urmare, in primul caz, cheltuielile cu taxele salariale suportate si platite de angajator vor creste, iar in cel de-al doilea caz cheltuielile cu aceste taxe salariale se vor reduce, a explicat expertul contactat de AvocatNet.ro. Vezi in fisierul atasat un tabel explicativ in acest sens (tabelul reprezinta Anexa nr. 2 la HG nr. 225/2013) "Totusi, avand in vedere faptul ca procentul in baza caruia se calculeaza contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale este subunitar, cresterile sau diminuarile, dupa caz, sunt nesemnificative", mentioneaza Alina Musat, care adauga ca sunt si angajatori pentru care tariful de risc a ramas neschimbat. Concret, pentru codul CAEN 6209 "Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei", tariful de risc a crescut de la 0.178% la 0.205%, in timp ce pentru CAEN 7022 "Activitati de consultanta pentru afaceri si management" procentul scade de la 0.214% la 0.168%, a exemplificat Musat. In acelasi timp, in cazul CAEN 6920 "Activitati de contabilitate si audit financiar, consultanta in domeniul fiscal" se pastreaza neschimbat procentul de 0.150%. "Angajatorii care isi modifica activitatea principala si codul CAEN aferent vor plati cota de contributie aferenta noului tarif de risc incepand cu luna urmatoare schimbarii activitatii principale, in baza depunerii unei declaratii pe propria raspundere", atentioneaza reprezentantul Finexpert. Textul integral al HG nr. 225/2013, precum si anexele aferente, pot fi consultate in sectiunea de Legislatie de pe avocatnet.ro

Nu uita! Doua declaratii fiscale au noi formulare electronice incepand din aceasta luna

25 Iulie 2013 Elena Voinea Formularele electronice pentru doua declaratii fiscale au fost actualizate in aceasta luna de Fisc, iar acestea trebuie depuse in noua varianta pana pe 25 iulie. 1) Formularul electronic al declaratiei 100 Formularul electronic al declaratiei 100, in care se raporteaza obligatiile de plata la bugetul de stat, a fost actualizat in 9 iulie si este disponibil in sectiunea Descarcare Declaratii, de pe pagina de internet a ANAF. Actualizarea a fost necesara dupa ce, la inceputul lunii iunie, Fiscul a modificat modul de declarare a unei creante datorata bugetului de stat. Mai exact, agentia a actualizat Instructiunile de completare ale declaratiei 100, astfel incat dividendele de virat de catre companiile de stat sa nu mai fie declarate in formularul 100 in tabelul I, ci in tabelul 2, cel corespunzator obligatiilor fiscale datorate bugetului de stat, care nu se achita in contul unic. Aceasta modificare a venit la pachet si cu actualizarea listei creantelor fiscale care se achita de contribuabili in contul unic. Contribuabilii vor incepe sa depuna la Fisc noul formular electronic pentru obligatiile fiscale aferente lunii iunie, pana cel tarziu in 25 iulie. 2) Formularul electronic al declaratiei 112 Formularul electronic al declaratiei unice 112 a fost actualizat in 26 iunie si este disponibil in sectiunea Descarcare Declaratii, de pe site-ul ANAF. Fiscul a hotarat sa actualizeze formularul dupa ce, de la 1 iulie, au intrat in vigoare noi reguli legislative referitoare la calculul contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale. Mai exact, la debutul lunii iunie, s-a modificat tariful de risc pentru accidente de munca si boli profesionale corespunzator codului CAEN al activitatii principale a unei companii. Contribuabilii vor depune la Fisc noul formular electronic pentru obligatiile fiscale aferente lunii iunie, care trebuie raportate pana cel tarziu in 25 iulie. Mai multe informatii despre actualizarea formularului electronic al declaratiei 112 puteti citi AICI. De asemenea, puteti afla detalii despre noile reguli privind tariful de risc pentru accidente de munca si boli profesionale accesand avocatnet.ro

Angajezi tineri fara familie sau cu dizabilitati? Afla de ce facilitati poti beneficia din partea statului incepand din octombrie

25 Iulie 2013 Mirela Oprea Noi reguli in sistemul asigurarilor de somaj vor intra in vigoare in toamna, dupa ce un act normativ in acest sens a a fost publicat miercuri in Monitorul Oficial. Conform reglementarilor, una dintre principalele masuri vizeaza stimularea incadrarii pe piata muncii a tinerilor fara familie sau a celor cu diverse dizabilitati, denumiti tineri cu risc de marginalizare sociala. Legea nr. 250/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca si pentru modificarea Legii nr. 116/2002 privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 457, din 24 iulie 2013. Actul normativ aduce o serie de modificari legislatiei in domeniu, una dintre principalele masuri fiind stimularea incadrarii pe piata muncii a tinerilor fara familie sau a celor cu diverse dizabilitati. In acest sens, legea introduce notiunea de tanar cu risc de marginalizare sociala, ce se defineste dupa cum urmeaza: Tanar cu risc de marginalizare sociala - persoana cu varsta cuprinsa intre 16-26 de ani, care se inregistreaza la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta si se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii: se afla in sistemul de protectie a copilului sau provine din acest sistem; are dizabilitati; nu are familie sau a carui familie nu ii poate asigura intretinerea; are copii in intretinere; a executat una sau mai multe pedepse privative de libertate; este victima a traficului de persoane. Ca si in cazul celorlalti someri, tanarul cu risc de marginalizare sociala trebuie sa fie in cautarea unui loc de munca, sa fie apt , din punct de vedere fizic si psihic, pentru prestarea unei munci si sa fie disponibil sa inceapa lucrul in perioada imediat urmatoare, daca s-ar gasi un loc de munca. Conform noilor dispozitii introduse recent, promovarea participarii pe piata muncii a acestor tineri se va realiza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prin: acompaniament social personalizat; activitati de informare si promovare a intereselor tinerilor cu risc de marginalizare sociala in randul angajatorilor; subventionarea locului de munca. Acompaniamentul social personalizat Acompaniamentul social personalizat se va realiza prin intermediul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca teritoriale, in baza unui contract de solidaritate, si constituie un ansamblu de servicii care se acorda in mod gratuit tinerilor: informare si consiliere profesionala mediere a muncii plasare in munca la un angajator a carui oferta de loc de munca a fost selectata ca fiind corespunzatoare pregatirii profesionale si altor conditii cuprinse in dosarul intocmit la inregistrarea ca persoana in cautarea unui loc de munca Contractul de solidaritate se incheie intre agentia pentru ocuparea fortei de munca teritoriala si tanar pe o durata de pana la 3 ani, dar nu mai putin de un an, in conditiile in care, la data incheierii contractului de solidaritate, tanarul nu a implinit varsta de 26 de ani. Activitatile de informare si promovare a intereselor tinerilor Activitatile de informare si promovare a intereselor tinerilor cu risc de marginalizare sociala in randul angajatorilor vizeaza: constientizarea si promovarea prevederilor legii in randul actorilor regionali, locali si al partenerilor sociali diseminarea informatiilor privind avantajele incadrarii in munca a acestor categorii de persoane interactiunea directa cu angajatorii care dispun de locuri de munca vacante identificarea de angajatori de insertie Angajatorii de insertie sunt acei angajatori care incadreaza tineri cu risc de marginalizare sociala si care beneficiaza de acompaniament social personalizat in baza unui contract de solidaritate. Conform noilor dispozitii, acesti angajatori vor beneficia, lunar, pentru fiecare tanar incadrat in munca, de o suma egala cu salariul de baza stabilit la data angajarii tinerilor (dar nu mai mult de doua ori valoarea indicatorului social de referinta), pana la expirarea duratei contractului de solidaritate. * Amintim ca, in momentul de fata, valoarea indicatorului social de referinta este 500 lei. Aceasta facilitate se acorda doar daca sunt indeplinite anumite conditii: incadrarea in munca se realizeaza in baza unui contract individual de munca pe perioada determinata, pana la expirarea duratei contractului de solidaritate sau a unui contract individual de munca pe perioada nedeterminata; locul de munca pe care este incadrat tanarul este un loc de munca vacant, care a fost comunicat agentiei pentru ocuparea fortei de munca teritoriale; sunt indeplinite si alte conditii prevazute de legislatia in vigoare pentru acordarea acestei sume. Pe de alta parte, in cazul in care angajatorii inceteaza raporturile de munca ale tinerilor inainte de expirarea contractului de solidaritate, acestia vor fi obligati sa restituie, in totalitate, sumele incasate de la bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru fiecare tanar pentru care a incetat raportul de munca. Mai mult, angajatorul va restitui inclusiv dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in vigoare la data incetarii raporturilor de munca, daca incetarea acestora a avut loc din urmatoarele motive, prevazute de Codul muncii: ca urmare a acordului partilor, la data convenita de acestea ca urmare a admiterii cererii de reintegrare in functia ocupata de salariat a unei persoane concediate nelegal sau pentru motive neintemeiate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de reintegrare ca urmare a condamnarii la executarea unei pedepse privative de libertate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia. In schimb, daca la data expirarii contractului de solidaritate, angajatorul de insertie mentine raportul de munca cu tanarul, atunci va beneficia de o alta facilitate din partea statului. Concret, angajatorul va primi lunar, din bugetul asigurarilor pentru somaj, o suma in cuantum de 50% din indemnizatia de somaj pe care tanarul ar fi primit-o daca raporturile de munca ar fi incetat la acea data. "Suma se acorda angajatorului pe perioada mentinerii raporturilor de munca, dar nu mai mult de 2 ani", se precizeaza in Legea nr. 250/2013. Atentie! Conform prevederilor legale, facilitatile financiare se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in luna respectiva de persoana pentru care se acorda aceste sume, inclusiv pe perioada concediului de odihna. In schimb, angajatorii nu primesc banii pentru perioada in care raporturile de munca ale tanarului sunt suspendate. Tinerii pot avea si doi angajatori de insertie Conform dispozitiilor introduse recent, tinerii cu risc de marginalizare sociala care au incheiat un contract de solidaritate si carora, anterior datei de expirare a acestuia, le inceteaza raportul de munca la primul angajator de insertie, se pot incadra la un alt angajator de insertie cu contract individual de munca pe perioada determinata, pana la expirarea duratei contractului de solidaritate, sau cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata. In acest caz, actul normativ stabileste ca si al doilea angajator de insertie va beneficia de un sprijin financiar pentru fiecare dintre tinerii angajati. Mai precis, suma va fi egala cu salariul de baza stabilit la data angajarii tinerilor si se va acorda lunar, pana la expirarea duratei contractului de solidaritate. Important! Prevederile referitoare la tinerii cu risc de marginalizare sociala vor intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, adica in 22 octombrie 2013. Alte modificari cuprinse de Legea nr. 250/2013 In plus fata de reglementarile privind stimularea incadrarii pe piata muncii a tinerilor cu risc de marginalizare sociala, actul normativ publicat recent opereaza o serie de modificari la nivelul sistemului asigurarilor de somaj. Astfel, conform noilor prevederi, in sistemul asigurarilor pentru somaj se pot asigura de-acum si persoanele fizice autorizate, intreprinzatorii persoane fizice, titularii intreprinderilor individuale, precum si membrii intreprinderilor familiale. Pana acum, legislatia nu era foarte clara, stabilind doar ca se pot asigura "persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente". Si in ceea ce priveste obligatiile angajatorilor, noul act normativ aduce schimbari. Astfel, daca, pana in prezent, angajatorii trebuiau sa comunice lunar numarul somerilor mediati si incadrati in munca, de-acum, ei vor fi obligati sa comunice ocuparea locurilor de munca vacante in termen de o zi de la data ocuparii acestora. Legea publicata miercuri mai stabileste ca nu vor beneficia de indemnizatie de somaj absolventii licentiati ai facultatilor de medicina, medicina dentara si farmacie care, la data solicitarii dreptului, au promovat concursul national de rezidentiat pe locuri sau pe posturi. Totodata, au fost introduse noi cazuri in care inceteaza plata indemnizatiei de somaj. Astfel, beneficiarii nu vor mai primi somaj in urmatoarele situatii: la data de la care isi incepe desfasurarea activitatii in functii elective sau la data la care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului; la data angajarii, conform legii, pe baza de contract, in situatia soldatilor si gradatilor voluntari; la data promovarii concursului national de rezidentiat pe locuri sau pe posturi, in conditiile legii; de la data la care desfasoara o activitate pentru o perioada mai mare de 12 luni, in baza unui raport juridic in considerarea caruia se realizeaza venituri din drepturi de autor si drepturi conexe. Primele de mobilitate se vor acorda si somerilor de lunga durata Prima de incadrare si prima de instalare (denumite si prime de mobilitate) se pot acorda, la cerere, si somerilor de lunga durata inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, care nu beneficiaza de indemnizatie de somaj. Prima de incadrare - Persoanele care in perioada in care beneficiaza de indemnizatie de somaj se incadreaza, potrivit legii, intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 50 km de localitatea in care isi au domiciliul stabil, beneficiaza de o prima de incadrare acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj egala cu de doua ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data acordarii. Prima de instalare - Persoanele care in perioada in care beneficiaza de indemnizatie de somaj se incadreaza, potrivit legii, intr-o alta localitate si, ca urmare a acestui fapt, isi schimba domiciliul primesc o prima de instalare, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, egala cu de sapte ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data instalarii. (extras din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca) Potrivit Legii nr. 250/2013, de primele de mobilitate vor beneficia doar persoanele care se incadreaza in munca pentru o perioada de cel putin 12 luni. In schimb, nu vor beneficia de primele de mobilitate: persoanele care au mai beneficiat de o prima de incadrare sau de o prima de instalare in ultimele 36 de luni premergatoare solicitarii primei de mobilitate; persoanele care se incadreaza la angajatori cu care au fost in raporturi de munca sau de serviciu in ultimii 2 ani; persoanele pentru care plata indemnizatiei de somaj a fost suspendata potrivit art. 45 alin. (1) lit. c), iar ulterior, ca urmare a schimbarii duratei contractului individual de munca, plata indemnizatiei de somaj inceteaza potrivit art. 44 lit. a); absolventii licentiati ai facultatilor de medicina, medicina dentara si farmacie care, la data solicitarii dreptului, au promovat concursul national de rezidentiat pe locuri sau pe posturi in conditiile legii; absolventii institutiilor de invatamant fata de care angajatorii au obligatia, potrivit legii, de a-i incadra in munca "Persoanele care beneficiaza de prime de mobilitate au dreptul la mentinerea acestora si in cazul in care, in perioada de 12 luni de la angajare, le inceteaza raportul de munca sau de serviciu la primul angajator si se incadreaza in termen de 30 de zile la un alt angajator, in aceleasi conditii, respectiv pentru o perioada mai mare de 12 luni, intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 50 de km de localitatea in care isi au domiciliul sau, dupa caz, in aceeasi localitate in care a fost si primul angajator la care persoana s-a incadrat in munca si, ca urmare, si-a schimbat domiciliul in acea localitate", se mai precizeaza in Legea nr. 250/2013. Nota: Conform prevederilor, primele de mobilitate se vor acorda somerilor de lunga durata incepand din 22 octombrie 2013. Legea nr. 250/2013 va putea fi consultata in perioada urmatoare in sectiunea noastra de Legislatie.

Noutati legislative. Decizii privind salarizarea in institutiile publice

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 si nr. 457 din 24 iulie 2013 au fost publicate o serie de acte normative si decizii ale Curtii Constitutionale de interes pentru domeniul dreptului muncii si securitatii sociale. Monitorul Oficial nr. 454 Decizia Curtii Constitutionale nr. 326 din 25 iunie 2013 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului platit din fonduri publice. Decizia Curtii Constitutionale nr. 331 din 25 iunie 2013 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 2408 din 12 iulie 2013 pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 4.040/2012 privind aprobarea listei documentelor necesare pentru obtinerea avizului Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, precum si a modalitatii de transmitere a acestora de catre autoritatile si institutiile publice si pentru aprobarea modelului-cadru de stat de functii. Monitorul Oficial nr. 457 Legea nr. 250 din 19 iulie 2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca si pentru modificarea Legii nr. 116/2002 privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale Decretul Presedintelui Romaniei nr. 693 din 19 iulie 2013 privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca si pentru modificarea Legii nr. 116/2002 privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale.

joi, 25 iulie 2013

"ajutor de somaj"

Intrebare Un salariat care este concediat si are stagiu de cotizare la firma care-l concediaza un stagiu de 11 luni si mai are inca stagiu de cotizare la o alta firma la care a fost angajat anterior 6 luni ,insa are intrerupere nedepasindu se 24 luni de la concedierea antrioara. Raspuns: expert Marina- Alexandra Cruciu a raspuns la intrebare la 19 Iul. 2013 Buna ziua, Legislatia spune ca trebuie sa ai venituri realizate 12 luni in ultimele 24 de luni anterioare datei cand te inregistrezi la somaj. Legal ar trebui sa poata beneficia de somaj, in cazul in care concedierea nu a intervenit din motive ce tine de salariat. Cel mai bine ar fi sa se intereseze direct la agentia de somaj de care apartine.

miercuri, 24 iulie 2013

Angajat incetat nepreluat in Revisal

Buna ziua! Am preluat o societate in 01.2013 si am creat baza de date cu toate contractele active , am operat majorarile de salarii si l-am transmis la ITM. Acum am aflat ca a mai fost un contract incetat cu 31.12.2012, (data angajarii fiind 06.05.2011), care a fost operat in acea zi in Revisal de catre vechea contabila si transmis la ITM, deci in baza lor de date apare ca fiind incetat. Intrebarea este, daca eu trebuia sa ,mai inregistrez odata acel contract in Revisalul meu cu toate modificarile, apoi incetat si trimis odata cu celelalte contracte la ITM? Multumesc inteleg ca ai verificat in Revisal (pe portalul lor) si in baza de date aferenta firmei nu apare salariatul cu CIM incetat ... daca ai verificat si nu apare, va trebui sa mai trimiti o data baza de date, cu datele aferente salariatului lipsa. La ITM, apare, a fost trimis salariatul incetat, la data corecta, totul a fost facut corect la data incetarii acelui contract, numai ca, dupa aceea eu am refacut baza si am inregistrat toti angajatii, in afara de acel contract incetat si am transmis in continuare modificarile fara el. Este corect sau trebuia obligatoriu si el, chiar daca era incetat si deja transmis? Aveti idee, in caz de vreun control, as risca vreo amenda? daca apare in baza de date a ITM, despre ce mai vb ?? ca omu' figureaza acolo ... deci, nu e lipsa ! ca sa fii mai linistita, eu te sfatuiesc sa il introduci si pe el in baza ta de date (ca fie si la tine) si sa-l raportezi (cu totul) la prima operatiune de Revisal. cat despre amenda, de ce sa iei amenda daca persoana figureaza la ITM, corect - indiferent ca tu l-ai retransmis sau nu ? :biggrin:

"drepturi detasare"

Va rog frumos sa imi spuneti daca drepturile aferente detasarii le primesc si salariatii cu contract de munca pe perioada determinata, pentru ca in urma controlului avut de la Finante acestia mi-au spus ca nu aveam voie sa acordam aceste drepturi salariatilor cu contracte de munca pe perioade determinate. Eventual, daca se poate, m-ar interesa cadrul legal in urma caruia pot sau nu sa acord aceste drepturi Multumesc Ioana Popa a raspuns userului Ioana Popa la 23 Iul. 2013 Art. 87 (1) Referitor la conditiile de angajare si de munca, salariatii cu contract individual de munca pe durata determinata nu vor fi tratati mai putin favorabil decat salariatii permanenti comparabili, numai pe motivul duratei contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor in care tratamentul diferit este justificat de motive obiective. (2) In sensul alin. (1), salariatul permanent comparabil reprezinta salariatul al carui contract individual de munca este incheiat pe durata nedeterminata si care desfasoara aceeasi activitate sau una similara, in aceeasi unitate, avandu-se in vedere calificarea/aptitudinile profesionale. (3) Atunci cand nu exista un salariat cu contract individual de munca incheiat pe durata nedeterminata comparabil in aceeasi unitate, se au in vedere dispozitiile din contractul colectiv de munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, reglementarile legale in domeniu. Ioana Popa a raspuns la intrebare la 23 Iul. 2013 Nu este nicaieri prevazut acest lucru. Salariatii incadrati pe perioada determinata au aceleasi drepturi ca si cei incadrati pe perioada nedeterminata, cu exceptia faptului ca in cazul primilor CIM inceteaza de drept la data stabilita in contractul de munca incheiat cu angajatorul care l-a detasat, incetarea putand avea loc si pe perioada detasarii. Extras din Codul muncii republicat referitor la detasare: Art. 42 (1) Locul muncii poate fi modificat unilateral de catre angajator prin delegarea sau detasarea salariatului intr-un alt loc de munca decat cel prevazut in contractul individual de munca. (2) Pe durata delegarii, respectiv a detasarii, salariatul isi pastreaza functia si toate celelalte drepturi prevazute in contractul individual de munca. Art. 45 Detasarea este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. In mod exceptional, prin detasare se poate modifica si felul muncii, dar numai cu consimtamantul scris al salariatului. Art. 46 (1) Detasarea poate fi dispusa pe o perioada de cel mult un an. (2) In mod exceptional, perioada detasarii poate fi prelungita pentru motive obiective ce impun prezenta salariatului la angajatorul la care s-a dispus detasarea, cu acordul ambelor parti, din 6 in 6 luni. (3) Salariatul poate refuza detasarea dispusa de angajatorul sau numai in mod exceptional si pentru motive personale temeinice. (4) Salariatul detasat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de detasare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil. Art. 47 (1) Drepturile cuvenite salariatului detasat se acorda de angajatorul la care s-a dispus detasarea. (2) Pe durata detasarii salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat. (3) Angajatorul care detaseaza are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detasarea sa isi indeplineasca integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat. (4) Daca angajatorul la care s-a dispus detasarea nu isi indeplineste integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat, acestea vor fi indeplinite de angajatorul care a dispus detasarea. (5) In cazul in care exista divergenta intre cei doi angajatori sau niciunul dintre ei nu isi indeplineste obligatiile potrivit prevederilor alin. (1) si (2), salariatul detasat are dreptul de a reveni la locul sau de munca de la angajatorul care l-a detasat, de a se indrepta impotriva oricaruia dintre cei doi angajatori si de a cere executarea silita a obligatiilor neindeplinite.

Cum se completeaza fisa de instruire individuala privind SSM-ul

Traseul si durata de deplasare de la serviciu Intrebare: Cum se completeaza fisa de instruire individuala privind securitatea si sanatatea in munca la rubrica "Traseul si durata de deplasare de la serviciu" daca persoana respectiva are in proprietate mai mult de o locuinta de la care face deplasarea periodic, sezonier sau ocazional, la de la serviciu? Se poate considera accident de munca (traseu) daca persoana respectiva este implicata intr-un eveniment pe timpul deplasarii la de la serviciu de la locuinta proprietate a carei adresa nu este mentionata in cartea de identitate? Raspuns: Conform HG nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, cu modificarile si completarile ulterioare, accidentul de munca de traseu are urmatoarele semnificatii: a) accident survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers si care a antrenat vatamarea sau decesul; b) accident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul; c) accident care a antrenat vatamarea sau decesul, petrecut pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde isi incaseaza salariul si invers, daca acesta este organizat de angajator in afara unitatii. Prin semnarea fisei de instruire individuala, angajatul isi asuma veridicitatea tuturor informatiilor, inclusiv cele inscrise la rubricile "Domiciliul" si "Traseul de deplasare la/de la serviciu". Este indicat, totusi, sa solicitati fiecarui angajat sa declare in scris care este/sunt traseul/traseele de deplasare la/de la serviciu catre domiciliul stabil, deci cel din buletin, si acesta/acestea va/vor fi trecute la rubrica "Traseul de deplasare la/de la serviciu". Atentie, rubrica din fisa de instruire individuala privind securitatea si sanatatea in munca este "Traseul de deplasare la/de la serviciu" si nu "Traseul si durata de deplasare la de la serviciu"! In cazul in care un lucrator prezinta un certificat medical cu cod «accident de munca», angajatorul care si-a asumat atributiile in domeniul securitatii si sanatatii in munca/lucratorul desemnat/serviciul intern de prevenire si protectie/serviciul extern de prevenire si protectie va solicita acestuia o declaratie scrisa privind data, locul, modul si imprejurarile in care s-a produs evenimentul in urma caruia s-a accidentat. In baza acestei declaratii si in functie de data, locul, modul si imprejurarile producerii evenimentului, angajatorul care si-a asumat atributiile in domeniul securitatii si sanatatii in munca/lucratorul desemnat/serviciul intern de prevenire si protectie/serviciul extern de prevenire si protectie va comunica si cerceta evenimentul sau, in situatia in care evenimentul nu a avut loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu ori in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers, va arhiva declaratia originala impreuna cu o copie a certificatului medical.

Categorii de personal administrativ. Cum pot fi incadrate pentru proiecte POSDRU?

Prin cele ce urmeaza, in ce priveste unele categorii de personal administrativ, vom raspunde urmatoarelor intrebari: 1.Care sunt persoanele care pot fi incadreate ca personalul administrativ, la modul general? 2. Care sunt persoanele care pot fi incadreate ca personalul administrativ in cadrul proiectelor POSDRU? 3. In cadrul proiectelor POSDRU in parteneriat, contabilul autorizat/contabilul al partenerului care realizeaza inregistrari contabile intocmeste evidenta cheltuielilor si cererea de rambursare pe care o transmite liderului de parteneriat. Se incadreaza la cheltuieli directe sau cheltuieli indirecte/administrare? 4.Contabilul autorizat/contabilul mentionat la punctul 3) face parte din echipa de management? Solutia consultantului: In general, personalul administrativ este incadrat intr-o anumita unitate in compartimentele suport, care ofera sprijin tehnic personalului de spcialitate din cadrul respectivei unitati, cum ar fi: compartimentul resurse umane, compartimentul economic, compartimentul salarizare, compartimentul achizitii, activitatile de secretariat, si alte asemenea activitati. Astfel, dupa cum se poate observa, activitatile aferente personalului administrativ nu sunt activitati de specialitate, ele doar sprijina derularea activitatilor de baza ale unitatii, sunt cunoscute si sub denumirea de activitati auxiliare. 2. In ceea ce priveste domeniul POSDRU, precizam ca referirile la personalul administrativ sunt cuprinse in Ghidul solicitantului - conditii generale, dar si in ghidurile specifice in functie de domeniul major de interventie si axa prioritara respectiva si care sunt finantate din capitolul bugetar cheltuieli generale de administratie/indirecte. Cu titlu de exemplu precizam ca poate fi considerat personal administrativ, acel tip de personal care indeplineste activitati suport cum ar fi: responsabilul resurse umane, responsabilul salarizare, secretariat, etc. 3. Astfel, apreciem ca in functie de cele inscrise in cererea de finantare aprobata, persoana responsabila cu evidenta facturilor si inscrierea in conturile analitice a cheltuielilor efectuate de partener/contabilul este asimilata personalui administrativ si va fi declarata si decontata din cadrul cheltuielilor generale de administrare/indirecte. 4. Conform Ghidului solicitantului - Conditii generale, managementul proiectului trebuie sa acopere cel putin urmatoarele domenii/functiuni: - coordonarea generala a proiectului; - coordonarea financiara a proiectului (inregistrari contabile, raportari financiare); - realizarea achizitiilor aferente proiectului Astfel, pentru asigurarea calitatii cererilor de rambursare depuse pe parcursul implementarii proiectului precum si a corectitudinii cheltuielilor efectuate sunt necesare serviciile asigurate de un expert contabil/ contabil autorizat si a unui auditor financiar independent. Beneficiarul trebuie sa tina o evidenta contabila analitica distincta a Proiectului, utilizand conturi analitice distincte pentru reflectarea tuturor operatiunilor referitoare la implementarea Proiectului in conformitate cu dispozitiile legale. Certificarea completitudinii, corectitudinii si realitatii informatiilor continute in cererile de rambursare, precum si a inregistrarii in sistemul contabil a tuturor operatiunilor declarate in cererile de rambursare, va fi efectuata de un expert contabil/contabil autorizat. Inregistrarile contabile aferente proiectului vor fi verificate de catre un expert contabil in conditiile legii, care va semna, va parafa si va data documentele contabile aferente operatiunilor din cadrul proiectului. Pentru certificarea completitudinii, corectitudinii si realitatii informatiilor continute in cererile de rambursare, precum si a inregistrarii in sistemul contabil a tuturor operatiunilor declarate in cererile de rambursare, evidenta cheltuielilor generata de aplicatia ActionWeb va fi stampilata si semnata de catre expertul contabil/contabil autorizat. Expertul contabil va fi selectat cu respectarea prevederilor legislatiei in vigoare privind achizitiile publice. Expertul contabil va fi selectat de catre Beneficiar din cadrul membrilor activi ai Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. Prin exceptie, pentru beneficiarii institutii publice care au constituit la nivelul institutiei un compartiment de contabilitate, expertul contabil poate fi reprezentat de catre seful compartimentului contabilitate/contabilul desemnat sa asigure evidenta contabila a proiectului. Chetuielile cu expertul contabil/contabilul autorizat se fundamenteaza in bugetul estimat al proiectului la capitolul bugetar "Resurse umane" (pentru institutii publice) sau la capitolul bugetar "Alte tipuri de costuri" (subcontractare). Asadar, conform celor mentionate mai sus, rezulta ca raspunderea pentru gestionarea activitatii de expertiza contabila apartine in integralitate liderului de parteneriat/beneficiarului care are obligatia selectarii si contractarii serviciilor de expertiza contabila. In concluzie, apreciem ca in cadrul unui proiect va fi incadrat un singur expert contabil/contabil autorizat care nu face parte din echipa de management a proiectului, fiind selectat dupa regulile mentionate anterior. Astfel, apreciem ca, in functie de cele inscrise si aprobate in cererea de finantare a proiectului finantat din POSDRU partenerii pot sa aiba desemnata o persoana responsabila cu evidenta activitatii financiare/contabil in cadrul proiectului, considerata personal suport, inclusa in categoria personalului administrativ si remunerata la nivelul prevazut pentru aceasta categorie de personal, fiind declarate si decontate din capitolul cheltuieli generale de administrare/indirecte.

Munca in ture de 12 cu 24. Sporul de noapte si repausul saptamanal

Legiuitorul a prevazut posibilitatea duratei timpului zilnic de lucru mai mare decat 8 ore/zi, de exemplu programul de lucru de 12 ore. In acest sens art. 112 alin. (2) din Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste ca durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore. Indiferent de organizarea timpului de lucru salariatii au dreptul la acordarea in natura a repausului saptamanal de doua zile consecutive. Potrivit art. 137 alin. (1) din Codul muncii, republicat, repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica. Atata timp cat in privinta salariatilor ce lucreaza dupa un program de lucru in ture nu este prevazuta vreo exceptie de la aplicarea acestor dispozitii legale, apreciem ca si acestia au dreptul la repaus saptamanal. Asadar, indiferent de modalitatea de organizare a timpului de lucru salariatii au dreptul la acordarea in natura a repausului saptamanal in doua zile consecutive din cadrul saptamanii. In doua situatii prevazute de art. 137 alin. (2) din Codul muncii, republicat, repausul saptamanal se poate acorda in alte zile decat sambata si duminica: a) in cazul in care ar prejudicia interesul public; b) in cazul in care ar prejudicia desfasurarea normala a activitatii. In aceste situatii repausul saptamanal poate fi acordat in alte zile consecutive decat sambata si duminica si precizate in contractul colectiv de munca sau in regulamentul intern, in conformitate cu dispozitiile art. 137 alin. (2) din Codul muncii, republicat. In cazul in care angajatorul nu poate acorda repausul saptamanal in zilele de sambata si duminica atunci, in conformitate cu dispozitiile art. 137 alin. (3) din Codul muncii, republicat, salariatii vor beneficia de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de munca sau, dupa caz, prin contractul individual de munca. De asemenea, la stabilirea programului de lucru veti tine seama ca perioadele de lucru de 12 ore sa fie urmate de perioade de repaus de 24 de ore. Totodata, veti respecta regula impusa de Codul muncii la art. 112 conform careia durata normala a timpului de lucru este 40 de ore pe saptamana. In consecinta, veti stabili programul de lucru al salariatilor care presteaza activitate “in ture”, astfel incat, durata muncii sa nu depaseasca 40 de ore pe saptamana, salariatii sa beneficieze de doua zile de repaus saptamanal conform celor mai sus expuse, precum si de perioade de repaus de 24 de ore atunci cand ziua de lucru este de 12 ore. Cu privire la sporul de noapte, munca prestata intre orele 22.00 – 6.00 (cu posibilitatea abaterii cu o ora in plus sau in minus fata de aceste limite) este considerata munca de noapte, conform dispozitiilor art. 122 alin. (1) din Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit dispozitiilor art. 123 din Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare salariatii de noapte beneficiaza: a) fie de program redus cu o ora fata de durata normala a zilei de munca, pentru zilele in care efectueaza cel putin 3 ore de munca de noapte, fara ca aceasta sa duca la scaderea salariului de baza; b) fie de un spor la salariu de minimum 25% din salariul de baza pentru fiecare ora de munca de noapte prestata. Astfel sporul pentru munca de noapte se calculeaza in raport de fiecare ora de munca prestata in intervalul 22.00 – 6.00. Daca, de exemplu, salariatul lucreaza de la ora 22.00 la ora 10.00, atunci poate beneficia de spor pentru munca de noapte pentru cele 8 ore prestate in intervalul 22.00 – 6.00.

Reducerea saptamanii de lucru

Intrebare: Angajatorul pe luna iunie a luat decizia de a reduce saptamana de lucru de la 40 de ore la 32 ore din motive obiective care sunt implicatiile in: - calcul nr. mediu de salariati; - se reduce nr. de zile de concediu de odihna avand in vedere acordarea concediului la timpul efectiv lucrat; - este corect evidentierea in fisa de prezenta zilnica a acestor zile nelucrate ca si concediu fara plata in conditiile in care CIM poate fi suspendat Raspuns: Din datele furnizate de dvs. apreciem ca angajatorul a luat decizia reducerii saptamanii de lucru de la 5 la 4 zile in temeiul prevederilor art. 52 alin. (3) din Legea 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz. Astfel, conform prevederilor legale mentionate, in cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul are posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz. Asadar, angajatorul are dreptul sa elimine o zi de lucru din durata normala de lucru a salariatilor stabilita saptamanal la 5 zile exclusiv in cazul reducerii temporare a activitatii pentru motivele si cu respectarea perioadei prevazute de lege. Daca nu exista astfel de motive economice, tehnologice, structurale sau similare care sa duca la reducerea temporara a activitatii angajatorului, acesta nu poate dispune reducerea programului de lucru. Totodata, conform dispozitiilor art. 52 alin. (3) din Codul muncii, republicat, angajatorul are posibilitatea luarii deciziei de reducere a programului de lucru de la 5 la 4 zile numai dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz. Asadar, consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz, este obligatorie. Anterior consultarii, angajatorul trebuie sa transmita date sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau reprezentantilor salariatilor, dupa caz, pentru a le permite sa se familiarizeze cu problematica dezbaterii si sa o examineze in cunostinta de cauza. Informarea si consultarea salariatilor se realizeaza in conformitate cu prevederile Legii 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor. Pentru a face dovada indeplinirii obligatiei care incumba angajatorului, comunicarile catre salariatii reprezentati potrivit legii apreciem ca vor fi incheiate in forma scrisa. Ulterior consultarii sindicatului reprezentativ sau reprezentantilor salariatilor, daca nu s-au gasit alte solutii pentru rezolvarea situatiei, reducerea programului de lucru va fi aprobata de organul competent potrivit actului constitutiv al societatii. In cazul luarii masurii prevazute in art. 52 alin. (3) se produce o suspendare a contractelor individuale de munca ale salariatilor pentru ziua redusa, astfel incat angajatorul va emite decizii de suspendare pentru fiecare salariat in parte, care trebuie comunicate acestora. Precizam ca in aceasta situatie nu se incheie acte aditionale la contractele individuale de munca ale salariatilor, deoarece actul aditional modifica definitiv elementele contractului individual de munca, pe cand reducerea unei zile de lucru si a salariului este o masura temporara (dureaza la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului) prin care se modifica programul de lucru in sensul prevazut de lege si salariul in mod corespunzator zilei nelucrate. Masura se poate lua numai in baza deciziei angajatorului. Asadar, aceasta zi eliminata din durata normala de lucru a salariatilor stabilita saptamanal la 5 zile reprezinta in fapt o zi libera neplatita, intrucat salariatii nu presteaza activitate, iar angajatorul nu plateste drepturile salariale. In concluzie, aceste zile reduse din programul normal de lucru al salariatului vor aparea evidentiate atat in pontaj, cat si in registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) ca zile suspendate, respectiv zile libere neplatite. Reducerea saptamanii de lucru in temeiul art. 52 alin. (3) din Codul muncii, republicat, produce efecte si asupra cocediului de odihna, intrucat potrivit prevederilor art. 145 alin (2) din Codul muncii, republicat durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste in contractul individual de munca, cu respectarea legii si a contractelor colective aplicabile, si se acorda proportional cu activitatea prestata intr-un an calendaristic. Asadar, intrucat in zilele eliminate in temeiul art. 52 alin. (3) salariatii nu presteaza activitate, iar angajatorul nu plateste drepturile salariale, acestea nu vor fi luate in calcul la stabilirea duratei efective a concediului de odihna. In ceea ce priveste calculul numarului mediu al salariatilor precizam ca nu exista o reglementare legala cu caracter general cu privire la modul de calcul al numarului mediu de salariati. Ca regula generala, numarul mediu de salariati se calculeaza ca o medie aritmetica simpla a efectivului zilnic de salariati. Numarul mediu de salariati se poate calcula lunar, trimestrial, semestrial sau anual. Prevederi speciale cu privire la calculul numarului mediu de salariati se regasesc in diverse act normative sau metodologii. Un exemplu de astfel de act normativ este Legea 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, care, la art. 5, stabileste modul de calcul al numarului mediu de salariati in functie de care intreprinderile sunt clasificate in microintreprinderi, intreprinderi mici si intreprinderi mijlocii. Un alt exemplu este Legea 571/2003 – Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, potrivit prevederilor art. 296^19 alin. (1^3) din acest act normativ, numarul mediu de salariati se calculeaza ca medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile 112 depuse pentru fiecare luna din anul anterior. La stabilirea numarului de salariati se iau in calcul numai persoanele cu contracte individuale de munca, atat cu norma intreaga, cat si cu timp partial. De asemenea, din punct de vedere statistic la calculul numarului mediu de salariati poate fi avute in vedere si Metodologia stabilita de Institutul National de Statistica, privind calculul numarului mediu de salariati, care se gaseste pe site-ul acestui Institut, si care determina numarul mediu de salariati, pentru bilant tinand cont inclusiv de numarul de zile libere neplatite.

vineri, 19 iulie 2013

"concediere pe durata unui contract de munca cu durata determinata de 6 luni"

In ce conditii pot fi concediata pe perioada desfasurarii unui contrac de munca pe perioada determinata de 6 luni? As putea fi data afara oricand din motive ce tin numai de angajator? Multumesc Ioana Popa a raspuns la intrebare la 17 Iul. 2013 Da, se poate dispune concedierea oricand pe parcursul contractului. Salariatii care sunt incadrati pe perioada determinata au aceleasi drepturi si obligatii ca cei incadrati pe perioada nedeterminata si li se aplica aceleasi reguli, cu singura diferenta ca cel incheiat pe perioada determinata poate expira de drept.

"risc maternal"

Buna ziua, sunt in risc maternal, preluata de casa de asigurari (contractul meu expirand in luna mai) la data de 117 mai 2013. Este normal sa-mi opreasca din riscul maternal in afara de CAS si cartea de munca in jur de 200 lei, si daca da, pana cand trebuie sa platesc eu cartea de munca, sa-mi mearga vechimea in continuare? Trebuie sa o platesc si cand sunt in concediu prenatal? Multumesc! Iacob Madalina a raspuns userului Ioana Popa la 18 Iul. 2013 asa mi s-a spus,ca nu mai plateste angajatorul cartea de munca si ca trebuie sa o platesc eu ,ca sa-mi mearga vechimea Ioana Popa a raspuns la intrebare la 17 Iul. 2013 Carti de munca nu mai exista deci nu stiu ce taxa vi se retine cu acest titlu si in ce scop. Vi se retine doar contributia la CAS, iar perioada se va asimila ca vechime in munca la momentul pensionarii. Ceva nu este clar sau nu este corect calculat. Verificati ce reprezinta de fapt acea taxa de fapt.

Venituri din chirii. Cum dobandim calitatea de angajator?

Prin cele ce urmeaza, vom analiza cazul unei persoane fizice straine cu venituri din inchirieri in sistem real (mai mult de 5 apartamente). Vom stabili cum poate angaja o alta persoana in functia de administrator, precum si care vor fi obligatiile celor doua parti din punct de vedere fiscal. Solutia consultantului: Conform art. 14 alin. (1) din Codul muncii , in sensul prezentului cod, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica ce poate, potrivit legii, sa angajeze forta de munca pe baza de contract individual de munca. Asadar, o persoana fizica poate avea calitatea de angajator. In acest sens va incheia contract individual de munca cu viitorul salariat. Contractul individual de munca va fi inregistrat in registrul general de evidenta a salariatilor, de catre angajator, cu cel putin o zi inainte de inceperea activitatii conform art. 4 alin. (1) lit. a) din HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) potrivit caruia, completarea, respectiv inregistrarea in registru a elementelor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a)-g) si transmiterea registrului, la angajarea fiecarui salariat, elementele prevazute se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza. Persoana fizica are obligatia sa se inregistreze fiscal in termen de 30 de zile de la data dobandirii calitatii de angajator prin completarea si depunerea formularului 020 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane". Ulterior, persoana fizica in calitate de angajator va calcula salariul, contributiile sociale si impozitul pe venit pe care le va declara in formularul 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", precum si anexele nr. 1.1 "Anexa angajator" si nr. 1.2 "Anexa asigurat" la aceasta, al caruie model si continut sunt prevazute in anexa nr. 1 la OMFP 1045/2012 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate". De asemenea, in calitate de angajator, persoana fizica va completa si depune formularul 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit. Salariatul datoreaza contributiile individuale aferente veniturilor salariale. Aceste contributii le calculeaza, retine si vireaza angajatorul. Totodata, angajatorul calculeaza si vireaza contributiile sociale datorate de angajator aferente veniturilor salariale.

Audit: Model Scrisoare de declaratie a conducerii

Scrisoare de declaratie a conducerii Urmatoarea scrisoare nu intentioneaza a fi o scrisoare standard. Declaratiile facute de conducere vor varia de la o entitate la alta si de la o perioada la urmatoarea. (Antetul entitatii) (Auditorului) (Data) Aceasta scrisoare de declaratie este furnizata in legatura cu auditul desfasurat de Dumneavoastra asupra situatiilor financiare ale societatii ........................... pentru anul incheiat la 31 decembrie .........................., in scopul exprimarii unei opinii asupra situatiilor financiare, si anume daca acestea ofera o imagine fidela (sau prezinta in mod corect, sub toate aspectele semnificative) a pozitiei financiare a societatii ...................... la data de 31 decembrie ................. si a rezultatelor operatiunilor si fluxurilor sale de numerar pentru anul incheiat la aceasta data, in conformitate cu O.M.F.P. nr. 3.055/2009 (se mentioneaza cadrul general relevant de raportare financiara). Noi ne asumam responsabilitatea pentru prezentarea fidela a situatiilor financiare in conformitate cu O.M.F.P. nr. 3.055/2009 (se mentioneaza cadrul general relevant de raportare financiara). Confirmam, in cunostinta de cauza si cu incredere, urmatoarele declaratii: - Nu au existat neregularitati care sa implice conducerea sau angajatii cu un rol important in sistemul contabil si in sistemul de control intern sau care ar fi putut avea un efect semnificativ asupra situatiilor financiare - V-am pus la dispozitie toate registrele contabile si documentatia auxiliara si toate procesele verbale ale intrunirilor actionarilor si consiliului director (si anume cele din data de ......................si, respectiv data de ..........................). - Confirmam caracterul complet al informatiilor furnizate cu privire la identificarea partilor afiliate. - Situatiile financiare nu contin denaturari semnificative, incluzand si omisiunile. - Societatea a respectat toate aspectele acordurilor contractuale care ar putea avea un efect semnificativ asupra situatiilor financiare in eventualitatea neconformitatii. Nu a existat nici o neconformitate cu cerintele autoritatilor de reglementare care ar fi putut avea un efect semnificativ asupra situatiilor financiare in eventualitatea neconformitatii. - Urmatoarele au fost inregistrate corect si, acolo unde este cazul, au fost prezentate adecvat in situatiile financiare: (a) Identitatea partilor afiliate, precum si soldurile si tranzactiile cu acestea. (b) Pierderile aparute din contracte de vanzare si cumparare. (c) Acordurile si optiunile de recumparare a activele vandute anterior. (d) Activele acordate ca garantie. - Nu avem planuri sau intentii care pot modifica in mod semnificativ valoarea contabila sau clasificarea activelor si datoriilor reflectate in situatiile financiare. - Nu avem planuri de a abandona linii de productie sau alte planuri sau intentii care vor avea ca rezultat stocuri excedentare ori uzate moral si nici un stoc nu este stabilit la o valoare in exces fata de valoarea realizabila neta. - Societatea are titluri corespunzatoare asupra tuturor activelor si nu exista nici ipoteci, nici sechestre asupra activelor companiei, cu exceptia celor care sunt prezentate in nota ........................ la situatiile financiare. - Am inregistrat sau prezentat, dupa caz, toate datoriile atat cele efective, cat si cele contingente si am prezentat in nota .................... la situatiile financiare toate garantiile pe care noi le-am acordat tertilor. - Pe langa ...................... descrise in nota .............................. la situatiile financiare, nu exista evenimente ulterioare sfarsitului perioadei care sa necesite ajustarea sau prezentarea in situatiile financiare sau in notele la acestea. - Datoria ............................ revendicata de societatea ......................... a fost stinsa pentru suma totala de .......................... care a fost corespunzator prezentata in situatiile financiare. Nu s-a preconizat si nu se preconizeaza sa se primeasca alte revendicari cu privire la litigiile in cauza. - Nu exista contracte oficiale sau neoficiale privind compensarea soldurilor cu oricare din conturile noastre in numerar sau de investitii. Cu exceptia celor prezentate in nota ....................... la situatiile financiare, nu avem contracte pentru o alta linie de credit. - Am inregistrat sau am prezentat corect in situatiile financiare optiunile si acordurile de rascumparare a capitalului social si a capitalului social rezervat pentru optiuni, warant-uri, conversii si alte cerinte. ................................ (Director Executiv) ............................... (Director Financiar)

Cand poate fi redusa varsta de pensionare?

In anumite situatii varsta standard de pensionare poate fi redusa. Beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare asiguratii care au realizat stagii de cotizare in una sau mai multe din urmatoarele situatii: - au desfasurat activitate in conditii de munca speciale (fosta grupa I); - au desfasurat activitate in conditii de munca deosebite (fosta grupa II); - au desfasurat activitate in alte conditii de munca; - au realizat un stagiu de cotizare in conditii de handicap preexistent calitatii de asigurat; - nevazatorii care au realizat ca nevazator cel putin o treime din stagiul complet de cotizare; - beneficiari ai Decretului-lege nr. 118/1990. Persoanele care au prestat activitate in grupele speciale de munca anterior date de 01 aprilie 2001, dar si persoanele care au realizat ulterior acestei date stagiu de cotizare in conditii deosebite sau speciale de munca beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare. Perioadele de vechime in munca realizate in grupele I si a II-a de munca pana la data de 1 aprilie 2001 constituie stagiu de cotizare in conditii deosebite, in vederea reducerii varstelor de pensionare, cu exceptia celor realizate in activitatile care, conform prevederilor art. 30 alin. (1), sunt incadrate in conditii speciale. Sunt incadrate in conditii speciale conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 locurile de munca din: - unitatile miniere, pentru personalul care isi desfasoara activitatea in subteran cel putin 50% din timpul normal de munca in luna respectiva; - activitatile de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I si II de expunere la radiatii; - activitatile din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, prevazute de actele normative cu regim clasificat emise pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi; - aviatia civila, pentru personalul navigant prevazut in anexa nr. 1 la Legea nr. 263/2000 privind sistemul unitar de pensii publice (vezi anexa 3); - activitatile si unitatile prevazute in anexele nr. 2 si 3 la Legea nr. 263/2000 privind sistemul unitar de pensii publice (vezi anexa nr. 4); - activitatea artistica desfasurata in profesiile prevazute in anexa nr. 4 la Legea nr. 263/2000 privind sistemul unitar de pensii publice (vezi anexa nr. 5). Asadar, perioada de vechime in munca realizata in grupele I si a II-a de munca, daca nu se incadreaza in prevederile art. 30 din Legea 263/2010, constituie stagiu de cotizare in conditii deosebite.

Noile modificari din Codul fiscal aduse de Legea 168 din 2013. Vezi tabelul comparativ!

Prin cele ce urmeaza, va prezentam mai jos noile modificari din Codul fiscal aduse de Legea nr.168/2013 sub forma unui tabel comparativ. Puteti consulta aici tabelul comparativ. MODIFICARI PRIVIND CODUL FISCAL aduse de Legea 168/2013* pentru aprobarea OG 8/2013* TABEL COMPARATIV Forma Codului fiscal fara modificarile aduse prin O.G. nr. 8/2013 Art. 8 Definitia sediului permanent Alin.(7^1) Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Contractele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii. Pentru incadrarea ca sediu permanent a unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau a activitatilor de supraveghere legate de acestea si a altor activitati similare se va avea in vedere data de incepere a activitatii din contractele incheiate sau orice alte informatii ce probeaza inceperea activitatii. Perioadele consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate in mod direct cu primul contract ce a fost executat se adauga la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de baza. Forma Codului fiscal cu modificarile aduse de Legea nr. 168/2013 In vigoare de la 01.07.2013 La articolul I, dupa punctul 1 se introduce un nou punct, punctul 11, cu urmatorul cuprins: 1^1. La articolul 8, alineatul (7^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: Alin.(7^1) Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania apartinand persoanelor juridice straine beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Contractele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii. Pentru incadrarea ca sediu permanent a unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau a activitatilor de supraveghere legate de acestea si a altor activitati similare se va avea in vedere data de incepere a activitatii din contractele incheiate sau orice alte informatii ce probeaza inceperea activitatii. Perioadele consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate in mod direct cu primul contract ce a fost executat se adauga la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de baza. Se introduce notiunea de sediu permanent desemnat definit la art. 29^1 potrivit caruia daca o persoana juridica straina isi desfasoara activitatea in Romania prin intermediul mai multor sedii permanente are obligatia sa stabileasca unul dintre ele ca sediu permanent desemnat pentru indeplinirea obligatiilor fiscale in Romania. La nivelul sediului permanent desemnat se cumuleaza veniturile si cheltuielile tuturor sediilor permanente in Romania. Se modifica corespunzator si art. 13 lit. b), art. 14 lit. b), art. 26 alin. (3) si art. 29 alin. (4), art. 115 alin (1) lit. c), e),g) si alin. (2) lit.a). Sursa: DGFP Valcea Data aparitiei: 28 Iunie 2013

Atentie! S-a schimbat legea privind penalitatile de intarziere

Dorim sa va informam ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 320/3.06.2013, a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, prin care, incepand cu 1 iulie 2013, se modifica procedura perceperii penalitatilor de intarziere pentru neachitarea in termen legal a obligatiilor fiscale. La stabilirea nivelului penalitatilor de intarziere s-a avut in vedere obiectivul cresterii performantei colectarii veniturilor bugetare in cadrul caruia un rol important revine si masurilor de constrangere pentru neconformarea la plata a obligatiilor fiscale si pentru crearea premiselor relansarii economice prin reducerea poverii fiscale din sarcina contribuabilului. Penalitatile de intarziere reprezinta sanctiunea pentru neindeplinirea obligatiilor de plata la scadenta si se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv. Incepand cu 1 iulie 2013, nivelul penalitatilor de intarziere va fi de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, pentru obligatiile de plata scadente dupa 01.07.2013, respectiv 7,3% pe an. Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, care raman aplicabile in proportie de 0,04% pentru fiecare zi de intarziere. Dobanzile reprezinta echivalentul prejudiciului creat titularului creantei fiscale ca urmare a neachitarii de catre debitor a obligatiilor de plata la scadenta si se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv. Pentru obligatiile de plata cu scadenta pana la 1 iulie 2013, care se sting dupa aceasta data, se aplica nivelul de penalitate de intarziere potrivit legislatiei in vigoare pana la aceasta data, respectiv: - daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse; - daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse; - dupa implinirea termenului de 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse. Sursa: DGFP Valcea Data aparitiei: 25 Iunie 2013

Cine va depune declaratii pana la 25 iulie?

Va reamintim ca pana joi, 25 iulie, va trebui sa depuneti la Fisc mai multe formulare si declaratii, dupa caz, tinand cont de informatiile prezentate mai jos: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. Sedepune de catre persoanele impozabile inregistrate conform art. 153 si care se afla inscrise in "Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare" a caror perioada fiscala este luna sau trimestrul si care au depasit cifra de afaceri de 2.250.000 lei in luna iunie sau trimestrul II 2013. Reglementare: OPANAF nr. 1.529/2012; - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar/trimestrialpentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii iunie/trimestrului II 2013, formular 100. Reglementare: OPANAF nr. 1950/2012; - Declaratia privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor, formular 104, cu termen trimestrialse completeaza de catre contribuabilii prevazuti la art. 13 lit. c) si e) Cod Fiscal, respectiv de catre persoanele juridice straine si persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere cu sau fara personalitate juridica si de catre persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania, cat si in strainatate din asocieri fara personalitate juridica. Reglementare: OPANAF nr. 1.950/2012; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, cu termen lunar/trimestrial pentru obligatiile aferente lunii iunie/trimestrului II 2013, formular 112. Reglementare: OMFP nr. 1.045/2012; - Declaratia privind veniturile sub forma de salarii din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania si de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii iunie 2013, formular 224. Reglementare: OPANAF nr. 52/2012; - Decontul de taxa pe valoarea adaugata, cu termen lunar/trimestrial, pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii iunie/trimestrului II 2013 formular 300. Reglementare: art. 156^2 Cod Fiscal; OPANAF nr. 1.790/2012. Atentie! Decontul se depune si de contribuabilii care au solicitat scoaterea din evidenta ca platitor de TVA conform art. 152 alin. (7) Cod Fiscal pana la 10 iunie 2013; - Decontul special de taxa pe valoarea adaugata, formular 301, pentru contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA, conform art. 153^1 Cod Fiscal si care au efectuat: achizitii intracomunitare in luna precedenta, achizitii intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt considerate noi conform art. 125^1 alin. (3), contribuabilii care au efectuat achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA, precum si pentru contribuabilii neinregistrati si care nu au obligatia inregistrarii, care au efectuat achizitii intracomunitare de mijloace de transport noi sau produse accizabile.Reglementare: art. 156^3 Cod Fiscal; OPANAF nr. 30/2011; - Declaratia privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, formular 307. Se depune de catre persoanele impozabile: pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (7) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal; pentru ajustarea TVA de catre locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achizitionate printr-un contract de leasing, daca transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc dupa scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a locatarului/utilizatorului in baza prevederilor art. 152 alin. (7) Cod Fiscal; pentru ajustarea TVA de catre persoana impozabila pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) sau lit. g) Cod Fiscal, care nu a efectuat ajustarile de taxa conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 Cod Fiscal in ultimul decont depus inaintea scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA sau care a efectuat ajustari incorecte. Reglementare: art. 156^3 Cod Fiscal; OPANAF nr. 640/2012; - Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153, alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal, formular 311.Se depune de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. a) - e) Cod Fiscal si care efectueaza in perioada in care nu au cod valid de TVA livrari de bunuri/prestari de servicii si/sau achizitii de bunuri si/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata taxei pe valoarea adaugata. Reglementare: OPANAF nr. 418/2012; - Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare pentru obligatiile de declarare aferente operatiunilor desfasurate in luna iunie 2013, formular 390 VIES. Reglementare:art. 156^4 Cod Fiscal; OPANAF nr. 76/2010; - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national, formular 394, pentru declararea operatiunilor desfasurate in luna iunie 2013 de catre platitorii de TVA cu perioada fiscala lunara sau trimestriala. Reglementare: OPANAF nr. 3.596/2011. - Declaratia informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, formular 208. Se depune de catre notarii publici care au obligatia calcularii, incasarii si virarii impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal efectuate in semestrul I al anului 2013. Reglementare: OPANAF nr. 892/2012. Data aparitiei: 18 Iulie 2013

miercuri, 17 iulie 2013

Atentie! Se modifica regimul tichetelor de masa

O noua propunere legislativa privind modificarea si completarea Legii nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa a fost inaintata Camerei Deputatilor pentru dezbatere. Expunerea de motive a propunerii legislative mentioneaza ca in contextul economic actual, combaterea evaziunii fiscale este o prioritate pentru guvern, asumata oficial prin programul de guvernare 2013-2016. Un instrument eficient de lupta impotriva evaziunii fiscale, care inlatura obstacolele birocratice, este emiterea de tichete de masa in format electronic. Tichetele de masa in format electronic reprezinta un sistem nou, modern, de repartizare si de decontare a acestui beneficiu. Studiile efectuate la nivelul economiilor europene au dovedit eficienta acestui instrument in diminuare evaziunii fiscale si dezvoltarea unui cadru competitiv. Acelasi document precizeaza ca "In Romania, actualul cadru legislativ (Legea 142/1998) permite distributia acestui beneficiu doar pe suport de hartie si numai de companii care sunt special autorizate de Ministerul de Finante pentru acest scop. Actuala initiativa legislativa de modificare a Legii 142/1998 isi propune sa introduca, pe langa varianta suportului de hartie si posibilitatea de plata pe card bancar a beneficiilor sociale oferite pentru acoperirea costurilor zilnice de masa. Pentru aceasta este necesara includerea in cadrul normativ a unor prevederi suplimentare referitoare la posibilitatea ca bancile existente pe piata romaneasca sa poata emite tichete de masa sub forma de carduri bancare concepute special pentru acest scop." Acest card va avea destinatia exclusiva a acordarii beneficiului aferent tichetului de masa si va putea fi folosit doar in conditiile prezentei legi. Posesorul cardului va putea primi lunar de la angajator echivalentul in bani al tichetelor de masa cuvenite pentru numarul de zile lucrate. Puteti consulta proiectul integral AICI

Care sunt principalele riscuri si probleme de sanatate pentru lucratorii dintr-un birou

Munca intr-un birou este adesea privita ca avand un nivel redus de risc, dar exista de fapt un numar de riscuri la care lucratorii din birou sunt expusi: Probleme posturale: datorita muncii sedentare, posturii statice prelungite si lucrului in pozitii fortate rezultate din amenajarea inadecvata a postului de lucru. Probleme privind durata si intensitatea muncii de birou: lucrul pentru perioade lungi utilizand tastatura, cu miscari frecvente si repetitive ale mainii si articulatiei pumnului, cu nivel ridicat de concentrare si supraincarcare cu informatii. Factori psihologici (perceptia lucratorilor referitoare la organizarea muncii): se munceste cu perceptia ca munca este solicitanta, ori sub presiunea timpului, cu un nivel scazut de autocontrol asupra programului de lucru, suport necorespunzator din partea conducatorilor si colegilor. Mediu: munca la temperaturi nepotrivite, iluminat inadecvat, zgomot, acces restrictiv si obstructii. De exemplu, planul biroului poate crea dificultati lucratorilor in privinta comunicarii si concentrarii. Principalele probleme de sanatate care pot fi create de aceste riscuri din mediul biroului sunt: Afectiunile musculo-scheletice (AMS): pot fi afectati muschii, tendoanele, ligamentele, nervii si alte tesuturi moi, articulatiile gatului, membrelor superioare (umeri, brat, mana, articulatia pumnului, degete), spate sau membrele inferioare (genunchi, glezna, picior). Simptomele includ dureri, umflaturi, furnicaturi, amorteli si pot rezulta dificultati in miscare sau dizabilitati pe termen lung, daca nu sunt luate masuri de protectie. Durerile la nivelul gatului, membrelor superioare si spatelui afecteaza in mod special lucratorii din birouri datorita naturii repetitive, statice si intensive a muncii lor.

Tichete de vacanta. Tratament fiscal

Intrebare: Tichetele de vacanta acordate angajatilor, cu contract cu timp partial de 1 ora pe zi , cum se impoziteaza ? (atat din partea salariatilor cat si din partea al societatii ). Raspuns: In ceea ce priveste impozitul pe venit, veniturile din salarii sau considerate asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate ca urmare a unei relatii contractuale de munca, precum si orice sume de natura salariala primite in baza unor legi speciale, indiferent de perioada la care se efera, si care sunt realizate din: - valoarea nominala a tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor de vacanta, acordate potrivit legii; Astfel cum este prevazut la punctul 109 indice 1 din aceleasi norme valoarea tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, tichetelor de vacanta, acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite. Asadar, contravaloarea tichetelor cadou se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite. In ceea ce priveste contributiile sociale, potrivit art 296 indice 15 lit o) din Codul fiscal tichetele de vacanta acordate potrivit legii, nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii. Astfel, tichetele de vacanta nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii daca sunt acordate potrivit legii. Actele normative care reglementeaza acordarea tichetelor de vacanta sunt OUG 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta si HG 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea tichetelor de vacanta. In consecinta, daca tichetele de vacanta sunt acordate in conformitate cu aceste acte normative sunt scutite de la plata contributiilor sociale. Una dintre conditiile impuse de HG 215/2009 este ca angajatorul sa fii obtinut profit sau venit, dupa caz, in anul fiscal anterior.

ANAF: Cand platim datoriile la stat? Noile reguli de calcul al penalitatilor

Agentia Nationala de Administrare Fiscala publica trimestrial pe pagina sa de internet o lista cu toate societatile comerciale care au datorii la bugetul general al statului. Lista datornicilor este publicata trimestrial, pana in ultima zi a primei luni din trimestrul urmator celui de raportare, in baza Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei. Potrivit acestui act normativ, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a aduce la cunostinta publica lista contribuabililor, persoane juridice, "care inregistreaza obligatii restante la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul Fondului national unic pentru asigurari sociale de sanatate si la bugetele locale, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, totalul obligatiilor bugetare datorate in anii fiscali precedenti in care s-au inregistrat obligatii restante, cuantumul obligatiilor restante, precum si modalitatea de colectare a acestora aplicata de organele competente ale autoritatilor publice sus-mentionate". Inainte de a fi aduse la cunostinta publica, sumele reprezentand obligatii bugetare restante vor fi notificate debitorilor de catre organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si ale autoritatilor administratiei publice locale, dupa caz, unde acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe. Pana la finalul lunii iulie, Fiscul trebuie sa publice lista debitorilor si a obligatiilor restante inregistrate de catre acestia la 30 iunie 2013. Pentru a evita publicarea pe "lista datornicilor", contribuabilii cu debitele restante la bugetul de stat trebuie sa si le achite integral cat mai curand pana la finalul lunii, avand in vedere ca, potrivit Legii nr. 161/2003, informatiile despre debitor sunt actualizate abia in termen de 15 zile de la achitarea restantelor. Incepand din 1 iulie, penalitatile sunt calculate diferit, astfel ca, pentru datoriile neachitate la timp, penalitatile nu mai sunt fixe, ci se calculeaza procentual pentru fiecare zi de intarziere, fiind datorate chiar din ziua urmatoare scadentei. Concret, contribuabilii datoreaza, incepand din iulie, o penalitate de 0,02% pe fiecare zi de intarziere, ceea ce insemna o penalitate de 7,3% anual. Totusi, noile reguli de calcul al penalitatilor nu sunt aplicabile si debitelor restante inregistrate la 30 iunie 2013, din moment ce, conform Codului de procedura fiscala, noua modalitate de percepere a penalitatilor este valabila numai pentru obligatiile de plata scadente dupa data de 1 iulie 2013.