marți, 12 mai 2009

Ordinul MMFPS nr. 309/2009 - aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica Bani pentru formare profesionala

" Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 309/2009 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica "Bani pentru formare profesionala" a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 256, din 17 aprilie 2009."

Avand in vedere:
— Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European in conformitate cu obiectivul „Convergenta” in Romania;
— Regulamentul Comisiei Europene nr. 1998/2006 pentru aplicarea art. 87 si 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379 din 28 decembrie 2006;
— Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca;
— Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Hotararea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Ordonanta Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 249/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 249/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
— Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului economiei si finantelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile in cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”;
— Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”;
— Adresa nr. 907 din 3 martie 2009 privind Avizul Consiliului Concurentei referitor la Informarea privind schema de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica denumita „Bani pentru formare profesionala”, in baza art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul muncii, familiei si protectiei sociale emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Schema de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica „Bani pentru formare profesionala”, aferenta Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”, axa prioritara 2 „Corelarea invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii”, domeniul major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa” si domeniul major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC”, axa prioritara 3 „Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a intreprinderilor”, domeniul major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii”, cuprinsa in anexa.
Art. 2. — Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3. — Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, prin Directia generala Autoritatea de management pentru Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane”, va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

p. Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Alexandru Petru Fratean,
secretar de stat
Bucuresti, 26 martie 2009.
Nr. 309.

ANEXA
Schema de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica
„Bani pentru formare profesionala”


I. Dispozitii generale
Art. 1. — (1) Prezenta procedura instituie o schema transparenta de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica denumita „Bani pentru formare profesionala”, aferenta Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013” pentru:
a) axa prioritara 2 „Corelarea invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii”, domeniul major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa” si domeniul major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC”;
b) axa prioritara 3 „Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a intreprinderilor”, domeniul major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii”.
(2) Acordarea ajutoarelor pentru formare profesionala in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata comuna in aplicarea art. 87 si 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.
(3) Prezenta schema de ajutor de stat este exceptata de la obligatia de notificare catre Comisia Europeana, in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
(4) Prezenta schema de ajutor de stat se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

II. Baza legala

Art. 2. — Prezenta schema de ajutor de stat este elaborata in conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
b) Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social European in conformitate cu obiectivul „Convergenta” in Romania (POS DRU);
c) Hotararea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului economiei si finantelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile in cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”;
e) Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”;
f) Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

III. Definitii

Art. 3. — In intelesul prezentei scheme de ajutor de stat, urmatorii termeni se definesc dupa cum urmeaza:
a) ajutor de stat — orice masura care indeplineste toate criteriile prevazute la art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene;
b) schema de ajutor — orice act pe baza caruia, fara sa fie nevoie de masuri de punere in aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale intreprinderilor definite in cadrul actului intr-un mod general si abstract, precum si orice act pe baza caruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor intreprinderi, pentru o perioada nedefinita de timp si/sau pentru o valoare nedefinita;
c) ajutoare individuale — ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat — Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale prin Autoritatea de management pentru Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane” (AMPOSDRU) sau prin organismele intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat — Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale prin AMPOSDRU;
f) intreprindere — orice entitate implicata intr-o activitate economica, indiferent de forma juridica a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent, asociatii familiale, parteneriate sau asociatii care desfasoara activitati economice, in conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004;
g) intreprinderi mici si mijlocii (IMM) — intreprinderile care indeplinesc criteriile prevazute in anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
h) intreprinderi mari — intreprinderile care nu indeplinesc criteriile prevazute in anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului — cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori inaintea deducerii impozitelor directe;
ajutoarele platite in mai multe transe se actualizeaza la valoarea lor in momentul acordarii ajutorului; rata dobanzii care urmeaza sa fie aplicata in scopul actualizarii este rata de referinta stabilita de Comisia Europeana pe baza unor criterii obiective si publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe internet, aplicabila la momentul acordarii ajutorului;
j) numar de angajati — numarul de unitati de munca pe an (UMA), respectiv numarul de persoane angajate cu norma intreaga pe parcursul unui an, activitatea cu norma redusa si munca sezoniera reprezentand fractiuni ale UMA;
k) formare generala — formare cu un continut care nu este aplicabil exclusiv sau preponderent postului actual ori viitor al angajatului in intreprindere, insa care ofera calificari ce pot fi transferate intr-o mare masura catre alte intreprinderi sau catre alte domenii de activitate. Formarea este considerata „generala” daca, de exemplu:
— este organizata in comun de intreprinderi independente diferite sau daca este disponibila pentru angajati ai unor intreprinderi diferite;
— este recunoscuta, certificata sau validata de autoritati ori organisme publice sau de alte organisme ori institutii carora un stat membru sau Comunitatea Europeana le-a acordat competentele necesare;
l) formare specifica — formare cu un continut aplicabil direct si principal postului actual sau viitor al angajatului in intreprindere si care ofera calificari ce nu pot fi transferate catre alte intreprinderi ori alte domenii de activitate sau care pot fi transferate numai intr-o masura limitata;
m) tanar absolvent — persoana fizica cu varsta cuprinsa intre 15 si 24 de ani, aflata intr-o relatie contractuala de munca cu un angajator, in primele 6 luni de la angajare la primul loc de munca cu contract individual de munca incheiat pe o perioada de minimum 24 de luni;
n) mentor — angajat al unei intreprinderi, cu o experienta de cel putin 2 ani in domeniul calificarii respective, care asista, indruma si evalueaza activitatea profesionala a tinerilor angajati, in vederea adaptarii acestora la cerintele primului loc de munca;
o) program de mentorat — program de asistare, indrumare si evaluare a activitatii profesionale a tinerilor absolventi, destinat adaptarii acestora la cerintele primului loc de munca, cu contract individual de munca incheiat pe o perioada de minimum 24 de luni;
p) personal angajat — personalul cu contract de munca la data inceperii cursului de formare profesionala;
q) lucrator defavorizat — orice persoana care:
— nu a avut un loc de munca regulat remunerat in ultimele 6 luni; sau
— nu a absolvit o forma de invatamant secundar ori nu detine o calificare profesionala (ISCED 3), sau — are varsta de peste 50 de ani; sau
— traieste singura, avand in intretinerea sa una ori mai multe persoane; sau
— lucreaza intr-un sector ori intr-o profesie in care dezechilibrul repartizarii posturilor intre barbati si femei este cu cel putin 25% mai mare decat media dezechilibrului repartizarii posturilor intre barbati si femei in toate sectoarele economice si care apartine grupului de gen minoritar; sau
— este membru al unei minoritati etnice dintr-un stat membru si care are nevoie sa isi dezvolte profilul lingvistic, formarea profesionala ori experienta de munca pentru a-si imbunatati sansele de a obtine un loc de munca stabil;
r) lucrator extrem de defavorizat — orice persoana care a fost in somaj cel putin 24 de luni;
s) lucrator cu handicap — orice persoana:
— recunoscuta ca fiind in situatie de invaliditate, conform legislatiei nationale; sau
— care sufera de o deficienta recunoscuta ca urmare a unui handicap fizic, mental sau psihologic;
t) produse agricole inseamna:
— produsele enumerate in anexa I la tratat, cu exceptia produselor pescaresti si de acvacultura reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura;
— produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 si 4504 (articole din pluta);
— produsele care imita sau inlocuiesc laptele si produsele lactate, mentionate in Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire a unei organizari comune a pietelor agricole si privind dispozitii specifice pentru anumite produse agricole (Regulamentul unic OPC);
u) prelucrarea produselor agricole — orice operatiune efectuata asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu exceptia activitatilor realizate in exploatatii agricole, necesare pentru pregatirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vanzare;
v) comercializarea produselor agricole — detinerea sau expunerea unui produs agricol in vederea vanzarii, a punerii in vanzare, a livrarii sau a oricarei alte forme de introducere pe piata, cu exceptia primei vanzari de catre un producator primar catre revanzatori ori prelucratori si a oricarei alte activitati de pregatire a produsului pentru aceasta prima vanzare; o vanzare efectuata de un producator primar catre consumatorii finali este considerata comercializare in cazul in care aceasta are loc in locatii distincte, rezervate in acest scop;
w) intreprindere aflata in dificultate, in cazul in care:
A. beneficiarul este o intreprindere mica sau mijlocie — intreprinderea care indeplineste urmatoarele conditii:
(i) in cazul societatilor cu raspundere limitata, mai mult de jumatate din capitalul social a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut in ultimele 12 luni;
sau
(ii) in cazul societatilor comerciale in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii, mai mult de jumatate din capitalul propriu asa cum reiese din contabilitatea societatii a disparut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut in ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societatii comerciale in cauza, in cazul in care indeplineste criteriile prevazute de legislatia nationala pentru a face obiectul procedurilor colective de insolventa;
(iv) un IMM cu o vechime de mai putin de 3 ani nu se considera a fi in dificultate in aceasta perioada, in sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu exceptia cazului in care indeplineste conditiile de la pct. (iii);
B. beneficiarul este o intreprindere mare — intreprinderea care fie se regaseste in una din situatiile prevazute la lit. A. pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezinta simultan simptome obisnuite ale unei intreprinderi aflate in dificultate, cum ar fi: cresterea pierderilor, scaderea cifrei de afaceri, cresterea volumului stocurilor, supracapacitate, scaderea fluxului de numerar, indatorare crescuta, cresterea sarcinilor financiare si scaderea sau disparitia valorii activului net.

IV. Scopul si obiectivele schemei de ajutor de stat

Art. 4. — Scopul prezentei scheme de ajutor de stat este promovarea formarii profesionale generale si specifice.
Art. 5. — Principalele obiective ale prezentei scheme de ajutor de stat sunt:
a) imbunatatirea tranzitiei de la scoala la viata activa;
b) dezvoltarea capacitatii intreprinderilor de a sprijini cresterea nivelului de calificare a angajatilor;
c) cresterea nivelului de calificare a angajatilor;
d) cresterea nivelului de perfectionare, respectiv specializare a angajatilor;
e) imbunatatirea accesului si participarii la formare profesionala continua.

V. Domeniul de aplicare

Art. 6. — (1) In cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acorda sprijin financiar intreprinderilor ce activeaza in toate sectoarele economice, cu exceptia ajutoarelor care favorizeaza activitatile in domeniul prelucrarii si comercializarii produselor agricole, in urmatoarele cazuri:
a) atunci cand valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii unor astfel de produse achizitionate de la producatori primari ori comercializate de catre intreprinderile in cauza; sau
b) atunci cand acordarea ajutorului este conditionata de obligatia de a fi directionat, partial sau integral, catre producatorii primari.
(2) De asemenea, in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat nu se acorda ajutoare:
a) destinate activitatilor legate de exporturi, adica ajutoarelor direct legate de cantitatile exportate, de infiintarea si exploatarea unei retele de distributie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) conditionate de utilizarea preferentiala a produselor nationale fata de produsele importate.

VI. Conditii de eligibilitate pentru activitati, beneficiari si cereri de propuneri de proiecte

Art. 7. — (1) Activitatile eligibile in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat sunt activitatile ce vizeaza formarea profesionala generala si specifica.
(2) Activitatile eligibile cuprinse in cadrul domeniului major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa” sunt programele de mentorat care sprijina tinerii angajati in prima etapa a primului lor loc de munca important 1). In acest context, rolul mentorilor este de a facilita procesul de adaptare a tinerilor angajati la cerintele specifice locului de munca si postului ocupat.
(3) Activitatile eligibile cuprinse in cadrul domeniului major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC” sunt:
actualizarea strategiilor/planurilor de dezvoltare a resurselor umane si FPC a angajatilor la initiativa angajatorilor sau de catre acestia din urma.
(4) Activitatea eligibila cuprinsa in domeniul major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii” este formarea profesionala a angajatilor prin programe de perfectionare, respectiv specializare. Conform Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, perfectionarea, respectiv specializarea, reprezinta pregatirea profesionala care conduce la dezvoltarea sau completarea cunostintelor, deprinderilor ori competentelor profesionale ale unei persoane care detine deja o calificare, respectiv dezvoltarea competentelor in cadrul aceleiasi calificari, dobandirea de competente noi in aceeasi arie ocupationala sau
intr-o arie ocupationala noua, dobandirea de competente fundamentale/cheie ori competente tehnice noi, specifice mai multor ocupatii. Formarea profesionala se realizeaza prin programe de formare profesionala care cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica in vederea realizarii obiectivelor de formare de competente pentru un anumit domeniu. Programele de formare profesionala asigura dobandirea unor competente profesionale in conformitate cu standardele ocupationale, respectiv standardele de pregatire profesionala, recunoscute la nivel national. In cazul perfectionarii si specializarii furnizorul de formare profesionala autorizat va elibera certificat de absolvire.
Art. 8. — (1) Beneficiarii ajutorului de stat pentru formare profesionala sunt intreprinderile ai caror angajati participa la cursurile organizate in cadrul proiectelor de formare profesionala, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme de ajutor de stat.
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinzand informatii cu privire la incadrarea unei intreprinderi in categoria IMM-urilor, prevazut in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Poate beneficia de masurile de ajutor de stat prevazute in prezenta schema de ajutor de stat intreprinderea care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este o organizatie legal constituita in Romania si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
b) apartine categoriilor de beneficiari eligibili in conformitate cu Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU si cu Ghidul solicitantului;
c) solicitantul respecta prevederile comunitare si nationale privind informarea si publicitatea;
d) nu se afla in situatia de insolventa sau lichidare, afacerea sa nu este condusa de un administrator judiciar, nu are restrictii asupra activitatilor sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispozitia creditorilor;
e) nu inregistreaza datorii publice, nu are intarzieri la plata taxelor, obligatiilor si a altor contributii la bugetul de stat, bugetele speciale si bugetele locale, prevazute de legislatia in vigoare;
f) nu este intreprindere in dificultate, in conformitate cu definitia de la art. 3 lit. w);
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare in urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal si incompatibil cu piata comuna sau, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobanda de recuperare aferenta;
h) reprezentantul legal al intreprinderii nu a fost supus unei condamnari cu valoare res judicata in ultimele 36 de luni de catre nicio instanta judecatoreasca, din motive profesionale sau de etica profesionala;
i) reprezentantul legal al intreprinderii nu a fost condamnat cu valoare res judicata pentru frauda, coruptie, implicare in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene;
j) reprezentantul legal al intreprinderii nu furnizeaza informatii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregatirea si implementarea proiectului si nu actioneaza ca intermediar pentru proiectul propus a fi finantat;
1) Primele 6 luni ale primului loc de munca pentru care persoana respectiva are incheiat un contract de munca de cel putin 24 de luni.
l) indeplineste si alte conditii specificate in cererea de propuneri de proiecte si in Ghidul solicitantului, fara a aduce atingere prevederilor legale in materie de ajutor de stat.
Art. 9. — Criteriile de eligibilitate ale cererii de finantare sunt urmatoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare si ale domeniului major de interventie;
b) grupul/grupurile-tinta si activitatile proiectului sunt in concordanta cu conditiile axei prioritare si ale domeniului major de interventie, precum si cu cele ale cererii de propuneri de proiecte;
c) bugetul proiectului respecta limitele prevazute de prezenta schema de ajutor de stat;
d) proiectul respecta perioada maxima de implementare si perioada de transmitere a cererilor de finantare;
e) proiectul este implementat in Romania.
Art. 10. — Indeplinirea conditiilor de eligibilitate de la art. 8 si 9 este verificata de catre administratorul schemei de ajutor de stat in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului si ale prezentei scheme de ajutor de stat.

VII. Selectia si evaluarea proiectelor

Art. 11. — Selectia si evaluarea proiectelor se efectueaza de catre administratorul schemei de ajutor de stat in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului.

VIII. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

Art. 12. — Ajutorul se acorda sub forma de finantari nerambursabile in una sau mai multe transe. Transele se actualizeaza la valoarea de la momentul acordarii ajutorului.
Art. 13. — (1) Valoarea minima a unei cereri de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat trebuie sa fie de 10.000 euro (echivalent in lei).
(2) Valoarea maxima a ajutorului acordat unei intreprinderi pentru un proiect de formare profesionala nu va depasi 2.000.000 euro (echivalent in lei)/2 (doi) ani consecutivi.
Art. 14. — (1) Intensitatea ajutoarelor nu va depasi:
a) 25% din cheltuielile eligibile pentru formare specifica;
b) 60% din cheltuielile eligibile pentru formare generala.
(2) Intensitatea ajutorului poate fi majorata, pana la o intensitate maxima de 80% din costurile eligibile, dupa cum urmeaza:
a) cu 10%, daca formarea profesionala este acordata lucratorilor cu handicap sau defavorizati;
b) cu 10%, daca ajutorul este acordat unei intreprinderi mijlocii, si 20%, daca ajutorul este acordat intreprinderilor mici.
(3) Intensitatea ajutoarelor acordate in sectorul transportului maritim poate ajunge la 100% din costurile eligibile, indiferent daca proiectul se refera la o formare specifica sau la una generala, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) beneficiarul formarii nu este membru activ al echipei, ci este supranumerar la bord; si
b) formarea are loc la bordul unor nave inscrise in registrele Comunitatii Europene.
(4) In cazurile in care proiectul de ajutor implica atat componente de formare generala, cat si componente de formare specifica, care nu pot fi separate pentru calcularea intensitatii ajutorului, precum si in cazurile in care caracterul specific sau general al proiectului de ajutor pentru formare nu poate fi stabilit, se aplica intensitatile ajutoarelor aplicabile formarii specifice.
Art. 15. — Contributia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al actionarilor, altii decat organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contributie proprie fondurile obtinute din masuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obtinute ca efect al unor astfel de masuri.

IX. Cheltuieli eligibile
Art. 16. — (1) Cheltuielile eligibile ale proiectului de formare pe baza carora se calculeaza intensitatea ajutorului de stat sunt urmatoarele:
a) costurile de personal ale formatorilor;
b) cheltuielile de deplasare ale formatorilor si participantilor la formare, inclusiv cheltuielile de cazare;
c) alte cheltuieli curente, precum cele pentru materiale si furnituri direct legate de proiect;
d) amortizarea instrumentelor si echipamentelor, in masura in care acestea sunt utilizate exclusiv pentru proiectul de formare in cauza;
e) costurile serviciilor de indrumare si consiliere privind proiectul de formare;
f) costurile de personal ale participantilor la proiectul de formare si costurile indirecte generale (costuri administrative, chirie, cheltuieli generale), pana la maximum totalului celorlalte costuri eligibile mentionate la lit. a)—e). In privinta costurilor de personal ale participantilor la formare, se iau in considerare numai orele in care participantii participa efectiv la formare, dupa deducerea eventualelor ore lucratoare.
(2) Cheltuielile eligibile trebuie dovedite prin documente justificative si trebuie sa fie transparente si grupate pentru fiecare categorie in parte.

X. Efectul stimulativ

Art. 17. — (1) Ajutoarele acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat trebuie sa aiba un efect stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor in baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ daca, inainte de a demara proiectul de formare pentru care solicita ajutor, beneficiarul depune o cerere de finantare.
(3) In cazul ajutoarelor acordate intreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de catre autoritatea care administreaza schema. In acest sens, aceasta verifica, inaintea acordarii ajutorului in cauza, in plus fata de indeplinirea conditiei prevazute la alin. (2), daca cererea de finantare si documentele insotitoare contin date suficiente, din care sa rezulte indeplinirea a cel putin unuia dintre urmatoarele criterii:
a) o crestere substantiala a dimensiunii proiectului/activitatii ca urmare a ajutorului;
b) o crestere substantiala a domeniului de aplicare a proiectului/activitatii ca urmare a ajutorului;
c) o crestere substantiala a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordarii ajutorului;
d) o crestere substantiala a ritmului de finalizare a proiectului/activitatii in cauza.

XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 18. — (1) Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat se pot cumula cu alte tipuri de ajutoare exceptate in temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, in masura in care aceste ajutoare vizeaza diferite costuri eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili daca plafonul maxim al ajutorului si intensitatile maxime ale acestuia sunt respectate, este luata in considerare valoarea totala a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subventionat, indiferent daca ajutorul respectiv este finantat din surse locale, regionale, nationale sau comunitare.
(3) Ajutorul acordat in conformitate cu prezenta schema de ajutor de stat nu va fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat in temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care indeplineste conditiile prevazute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1998/2006 ori cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleasi costuri eligibile — care se suprapun partial sau integral — in cazul in care un astfel de cumul ar conduce la depasirea intensitatii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor in conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat.

XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat
Art. 19. — (1) Pentru a beneficia de ajutor in baza prezentei scheme de ajutor de stat, in conformitate cu Ghidul solicitantului, intreprinderile beneficiare trebuie sa inainteze o cerere de finantare administratorului schemei de ajutor de stat, inainte de a demara proiectul pentru care solicita finantarea.
(2) Cererea de finantare va fi insotita de documente care sa contina:
a) date economico-financiare prin care sa se demonstreze ca beneficiarul nu este intreprindere in dificultate conform definitiei de la art. 3 litera w), precum si o declaratie pe propria raspundere in acest sens;
b) declaratie scrisa pe propria raspundere insotita, daca este cazul, de documente corespunzatoare, in vederea verificarii indeplinirii conditiilor prevazute in art. 8 alin. (3) lit. f) din prezenta schema de ajutor de stat;
c) sectorul/sectoarele in care se acorda ajutorul in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat;
d) activitatile si costurile eligibile aferente proiectului pentru care se solicita ajutor de stat;
e) declaratie scrisa pe propria raspundere a beneficiarului in vederea certificarii efectului stimulativ, conform careia nu a demarat proiectul pentru care solicita ajutor;
f) pentru intreprinderile mari, informatii care sa demonstreze efectul stimulativ, conform cap. X din prezenta schema de ajutor de stat.
(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitantii trebuie sa completeze modelul de declaratie cuprinzand informatii cu privire la calificarea unei intreprinderi ca IMM, prevazut in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Inainte de primirea ajutorului, intreprinderea beneficiara trebuie sa transmita administratorului schemei de ajutor de stat o declaratie pe propria raspundere cu privire la ajutoarele de stat si de minimis primite pentru aceleasi cheltuieli eligibile, in vederea verificarii de catre acesta a respectarii regulii privind cumulul ajutoarelor.
(5) In cazul in care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare specifica in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat si este selectat pentru finantare in urma procesului de evaluare si selectie, administratorul schemei de ajutor de stat ii comunica in scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat in baza schemei de ajutor de stat.
(6) Beneficiarul incheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un contract de finantare.
(7) In cazul in care beneficiarul nu este eligibil sa primeasca o alocare specifica in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, administratorul schemei de ajutor de stat ii comunica in scris acest lucru.
Art. 20. — (1) Procedura de implementare si derulare a schemei de ajutor de stat se desfasoara dupa cum urmeaza:
a) lansarea schemei de ajutor de stat si a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea si inregistrarea cererilor de finantare si a documentelor-suport;
c) verificarea administrativa (verificarea conformitatii cererilor de finantare si a documentelor-suport) — numai cererile de finantare care trec de aceasta etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
d) verificarea eligibilitatii solicitantului, partenerilor si proiectului (inclusiv efectul stimulativ) — numai cererile de finantare care trec de aceasta etapa vor putea face obiectul etapei urmatoare;
e) selectia cererilor de finantare;
f) intocmirea si semnarea contractelor de finantare;
g) depunerea cererii de prefinantare insotite de documentele justificative;
h) acordarea prefinantarii, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare insotite de documentele justificative;
j) acordarea finantarii nerambursabile, dupa verificarea eligibilitatii cheltuielilor;
k) monitorizarea implementarii cererilor de finantare conform prevederilor contractului de finantare.
(2) AMPOSDRU/OIPOSDRU care administreaza schema de ajutor de stat verifica indeplinirea criteriilor de eligibilitate ale solicitantului, partenerilor si proiectelor, in conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat si ale Ghidului solicitantului.

XIII. Durata schemei de ajutor de stat

Art. 21. — Prezenta schema de ajutor de stat se aplica de la data lansarii pana la 31 decembrie 2010, in limita fondurilor alocate pentru aceasta.

XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat

Art. 22. — Sursa de finantare pentru prezenta schema de ajutor de stat este Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007—2013”, dupa cum urmeaza:
1. In cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa”, valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este 9.053.213 lei (echivalent a 2.446.814 euro), defalcata dupa cum urmeaza:






Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 87,86%, diferenta de 12,14% fiind din contributia publica nationala.

2. In cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC”, valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este 143.544.205 lei (echivalent a 38.795.731 euro), defalcata dupa cum urmeaza:






Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 97%, diferenta de 3% fiind din contributia publica nationala.

3. In cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii”, valoarea totala estimata a ajutorului de stat care va fi acordat in cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe intreaga durata de aplicare a acesteia, este de aproximativ 55.500.000 lei (echivalent a 15.000.000 euro):





Contributia Comunitatii Europene la finantarea acordata este de 85%, diferenta de 15% fiind din contributia publica nationala.

XV. Efecte si beneficii

Art. 23. — Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obtine urmatoarele efecte si beneficii:
a) cresterea numarului de tineri absolventi asistati in tranzitia de la scoala la viata activa;
b) cresterea numarului de cursanti certificati pentru actualizarea si imbunatatirea competentelor;
c) cresterea numarului de angajati participanti la cursuri de calificare/recalificare/specializare/perfectionare.
Art. 24. — Numarul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat pentru formare este:
1. 1.222 intreprinderi — in cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa”;
2. 2.025 intreprinderi — in cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 2.3 „Acces si participare la FPC”;
3. 300 intreprinderi — in cazul ajutoarelor acordate in cadrul domeniului major de interventie 3.2 „Formare si sprijin pentru intreprinderi si angajati pentru promovarea adaptabilitatii”.

XVI. Reguli privind raportarea si monitorizarea ajutorului de stat

Art. 25. — Raportarea si monitorizarea ajutoarelor de stat acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat se va realiza in conformitate cu legislatia comunitara si cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 26. — Furnizorul de ajutor de stat pastreaza evidenta detaliata a ajutoarelor acordate in baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durata de cel putin 10 ani de la data la care ultima alocare specifica a fost acordata in baza schemei de ajutor de stat. Aceasta evidenta trebuie sa contina toate informatiile necesare pentru a demonstra respectarea conditiilor de exceptare impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv informatii despre statutul oricarei intreprinderi al carei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul sau de IMM, informatii privind efectul stimulativ al acordarii ajutorului si informatii care fac posibila stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.
Art. 27. — (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate in derulare, si de a dispune masurile care se impun in cazul incalcarii conditiilor impuse prin prezenta schema de ajutor de stat sau prin legislatia nationala ori comunitara aplicabila la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligatia de a transmite Consiliului Concurentei, in formatul si in termenul prevazute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175/2007, toate datele si informatiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel national.
(3) In cazul in care exista indoieli serioase cu privire la datele transmise de catre furnizor, Consiliul Concurentei poate sa solicite date si informatii suplimentare si, dupa caz, sa faca verificari la fata locului.
(4) In cazul in care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative Consiliului Concurentei.
(5) Erorile constatate de furnizor si corectiile legale, anularile, recalcularile, recuperarile, rambursarile se raporteaza Consiliului Concurentei pana la data de 31 martie a anului urmator anului de raportare.
Art. 28. — Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurentei, in termen de 20 de zile lucratoare sau in termenul fixat in cerere, toate informatiile pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru evaluarea respectarii prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
Art. 29. — Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligatia de a pune la dispozitia furnizorului de ajutor de stat, in formatul si in termenul solicitate de acesta, toate datele si informatiile necesare in vederea indeplinirii procedurilor de raportare si monitorizare ce cad in sarcina furnizorului conform art. 25—28.

XVII. Dispozitii finale

Art. 30. — Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurentei o fisa de informatii referitoare la prezenta schema de ajutor de stat, in forma prevazuta in anexa III la Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, in vederea transmiterii catre Comisia Europeana, in termen de 20 de zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste informatii vor fi publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si pe pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat si Ghidul solicitantului se publica integral pe pagina de internet a furnizorului de ajutor de stat, http://www.fseromania.ro, precum si pe pagina de internet a administratorului prezentei scheme de ajutor de stat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu