joi, 15 iulie 2010

Modificari 01.07.2010

===========================================
INFO CONCEDII, INDEMNIZATII, CONTRIBUTII
newsletter specializat editat de
RENTROP & STRATON
Grup de Editura si Consultanta in Afaceri,
transmis exclusiv abonatilor lucrarii
"Consilier - Concedii, Indemnizatii, Contributii "
===========================================
Nr. 89 / Anul III - joi, 15 iulie 2010
===========================================
Prezenta publicatie electronica este transmisa gratuit, exclusiv
abonatilor lucrarii "Consilier - Concedii, Indemnizatii, Contributii".
===========================================
Bine v-am regasit!

"Consilier - Concedii, Indemnizatii, Contributii " doreste sa
va tina la curent cu toate informatiile in domeniu.

Iata ce v-am pregatit saptamana aceasta:


* Masuri in domeniul pensiilor
* Inscrierea la pensie anticipata si pensie
anticipata partiala nu se mai aplica
* Indemnizatie pentru cresterea copilului
* Beneficiarii veniturilor dependente
* Impozitul pe venitul din transferul
proprietatilor imobiliare
* Contracte de mandat. Obligatii ale platitorilor
de venituri dupa 01.07.2010
* Activitati prestate de pensionari pe baza de
conventii civile. Caracterul activitatii
* Esalonarea la plata a drepturilor restante,
cuvenite cu titlu de indemnizatii in temeiul
Legii nr. 341/2004
* Noi strategii privind ocuparea fortei de munca
si combaterea excluziunii sociale
===========================================
NOUTATI LEGISLATIVE

Masuri in domeniul pensiilor

Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi,
urmatoarele categorii de pensii, stabilite pe baza
legislatiei anterioare, devin pensii in intelesul
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare:
a) pensiile militare de stat;
b) pensiile de stat ale politistilor si ale
functionarilor publici cu statut special din sistemul
administratiei penitenciarelor;
c) pensiile de serviciu ale personalului auxiliar
de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea;
d) pensiile de serviciu ale personalului
diplomatic si consular;
e) pensiile de serviciu ale functionarilor
publici parlamentari;
f) pensiile de serviciu ale deputatilor si
senatorilor;
g) pensiile de serviciu ale personalului
aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila;
h) pensiile de serviciu ale personalului Curtii de Conturi.
===========================================
(Legea nr. 119 din 30 iunie 2010 privind stabilirea
unor masuri in domeniul pensiilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 441 din 30 iunie 2010)
===========================================
Inscrierea la pensie anticipata si pensie anticipata
partiala nu se mai aplica

Incepand cu data de 1 iulie 2010, in sistemul public
de pensii, precum si in sistemele de pensii neintegrate
acestuia, dispozitiile legale privind inscrierea la
pensie anticipata si pensie anticipata partiala
nu se mai aplica.
Cererile de inscriere la pensie anticipata si pensie
anticipata partiala, depuse in conditiile legii,
pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
se vor solutiona cu respectarea dispozitiilor legale
in vigoare la data depunerii.
Tot de la aceeasi data este diminuata indemnizatia
de somaj cu 15% si indemnizatia pentru cresterea copilului
care se afla in plata la data de 1 iulie a.c. se
diminueaza cu 15%. Daca din calcul rezulta un cuantum
mai mic de 600 lei, se acorda 600 lei.
===========================================
(Legea nr. 118 din 30 iunie 2010 privind unele
masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului
bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010)
**********************************************
Cele mai frecvente 59 de greseli in aplicarea Codului muncii!
Si modalitatea super-comoda prin care le puteti evita/rezolva
Clic aici chiar acum:
http://www.studiidecaz.codulmuncii.eu/?cs=289708
***************************************************
===========================================
Indemnizatie pentru cresterea copilului

Beneficiaza de indemnizatie pentru cresterea
copilului si persana care urmeaza cursuri cu
frecventa de masterat in tara sau intr-un alt
stat membru al Uniunii Europene, intr-un
domeniu recunoscut de Ministerul Educatiei,
Cercetarii, Tineretului si Sportului, si cel
putin unul dintre parintii copilului are
cetatenie romana. Nu beneficiaza de
indemnizatie de crestere a copilului
cursantii care o primesc din partea altui
stat membru al Uniunii Europene.
===========================================
(Legea nr. 117 din 24 iunie 2010 pentru
completarea alin. (2) al art. 1 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind
sustinerea familiei in vederea cresterii
copilului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 432 din 28 iunie 2010)
===========================================
Beneficiarii veniturilor dependente

Orice activitate poate fi reconsiderata ca
activitate dependenta daca indeplineste cel
putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie
de subordonare fata de platitorul de venit,
respectiv organele de conducere ale platitorului
de venit, si respecta conditiile de munca impuse
de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si
modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii
activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de
venit foloseste baza materiala a platitorului
de venit, respectiv spatii cu inzestrare
corespunzatoare, echipament special de lucru sau
de protectie, unelte de munca si altele asemenea;
c) beneficiarul de venit contribuie numai cu
prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala,
nu si cu capitalul propriu;
d) platitorul de venit suporta in interesul
desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare
ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia
de delegare-detasare in tara si in strainatate,
precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
e) platitorul de venit suporta indemnizatia de
concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate
temporara de munca, in contul beneficiarului de venit;
f) orice alte elemente care reflecta natura
dependenta a activitatii.
In cazul reconsiderarii unei activitati ca
activitate dependenta, impozitul pe venit si
contributiile sociale obligatorii, stabilite
potrivit legii, vor fi recalculate si virate,
fiind datorate solidar de catre platitorul si
beneficiarul de venit. In acest caz se aplica
regulile de determinare a impozitului pentru
veniturile din salarii realizate in afara
functiei de baza.
===========================================
(Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58 din
26 iunie 2010 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 571/1003 privind Codul fiscal si alte
masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 28 iunie 2010)
===========================================
Impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare

Impozitul pe venitul din transferul proprietatilor
imobiliare din patrimoniul personal, retinut de
notarii publici, aferent operatiunilor translative
ale dreptului de proprietate incheiate pana la data
de 13 mai 2010 inclusiv, se vireaza in continuare
in contul unic de venituri ale bugetului de stat
20.47.01.01 "Venituri ale bugetului de stat -
sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic".
Impozitul pe venitul din transferul proprietatilor
imobiliare din patrimoniul personal, retinut de
notarii publici, aferent operatiunilor translative
ale dreptului de proprietate incheiate incepand
cu data de 14 mai 2010, se vireaza in contul
devenituri ale bugetului de stat 20.03.01.18
"Veniturile bugetului de stat - impozit pe
venituri din transferul proprietatilor imobiliare
din patrimoniul personal", deschis la unitatile
Trezoreriei Statului in a caror raza birourile
notarilor publici sunt inregistrate fiscal,
codificat cu codul de identificare fiscala
al birourilor notariale.
===========================================
(Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala nr. 2.104 din 24 iunie 2010
pentru reglementarea unor aspecte legate de plata
si distribuirea impozitului pe venitul din
transferul proprietatilor imobiliare din
patrimoniul personal, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425
din 24 iunie 2010)
===========================================
SOLUTII PRACTICE LA PROBLEMELE DVS.

Contracte de mandat. Obligatii ale platitorilor
de venituri dupa 01.07.2010

Intrebare:
Un SRL -broker de asigurari - foloseste
persoane fizice (neautorizate) - ca agenti
de asigurare (in baza contractului de mandat).
Pana acum retineam 10 % din veniturile agentului
si le viram la bigetul de stat. Cum procedam
dupa 1 iulie ? Retinem si contributiile
individuale (CAS, sanatate, somaj) , le
declaram prin D.102?

Raspuns:
Incepand cu data de 01.07.2010, in conformitate cu
prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal si alte masuri financiar-fiscale, orice
venituri de natura profesionala, altele decat cele
salariale, se impoziteaza cu cota de impozit pe
venit. Asupra acestor venituri se datoreaza
contributiile individuale de asigurari sociale,
asigurari sociale de sanatate si asigurari de
somaj. Obligatia declararii, calculului, retinerii
si platii contributiilor revine platitorului de
venit, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Asadar, conform prevederilor legale citate,
platitorii veniturilor de natura profesionala,
altele decat cele salariale, au obligatia
declararii, calculului, retinerii si platii
contributiilor individuale de asigurari sociale,
asigurari sociale de sanatate si asigurari de somaj.
O.U.G nr. 58/2010 nu prevede ce se intelege,
in sensul acestui act normativ, prin venituri
de natura profesionala. Asa fiind, calificarea
veniturilor obtinute in baza unui contract de
mandat drept venituri de natura profesionala,
urmeaza sa fie facuta in functie dispozitiile
normelor metodologice de aplicare a O.U.G nr. 58/2010,
ce urmeaza a fi elaborate in termen de 30 de
zile de la data publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei a ordonantei.

Din punctul nostru de vedere, veniturile obtinute
in baza unui contract de mandat sunt venituri
profesionale intrucat mandatarul presteaza
activitatile generatoare ale acestor venituri
in baza pregatirii sale profesionale. Insa, un
termen poate avea un anumit inteles in sensul
unui act normativ si alt inteles in sensul altui
act normativ. De aceea, consideram ca, aceasta
problema urmeaza sa fie clarificata de normele
metodologice de aplicare a O.U.G nr. 58/2010.
In ceea ce priveste declararea contributiilor,
de asemenea, consideram ca sunt necesare completari
si modificari ale procedurii de declarare a
contributiilor. In prezent, actele normative
care reglementeaza aceste proceduri nu fac referire
si la modalitatea de declarare a contributiilor
datorate in baza O.U.G nr.58/2010.
===========================================
*****************************************************************
Cate capcane ascunde Codul muncii?
http://www.2010.codulmuncii.eu/?cs=289808
*****************************************************************
===========================================
Activitati prestate de pensionari pe baza de conventii civile. Caracterul activitatii

Intrebare:
Sunt un o.n.g dar nu am putut selecta in lista
asa ca am ales selectarea unui s.r.l.
Am pensionari colaboratori cu conventie civila in
baza codului civil, lucreaza sub 2 ore pe zi ,
prestand servicii de frizerie , cizmarie, legator
arhiva , curierat ( un fel de ) , insotitor al
casierei la banca etc.
Sunt venituri de natura profesionala?
De la 01.07.2010 trebuie sa le opresc 10.5% cas si 0.5% somaj?
Le opream 5.5% cass si 16% impozit pana la 01.07.2010.
Despre somaj cred ca este o absurditate, dar
cas? daca nu doresc recalcularea pensiei?

Raspuns:
In prezent, munca independenta poate fi prestata de catre:
- persoane fizice autorizate, in temeiul
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 328 din 25 aprilie 2008;
- liber-profesionisti, care isi desfasoara
activitatea in temeiul unor legi speciale de
reglementare a profesiei.
Pana la modificarea Codului muncii adusa prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 55/2006 s-a
mai putut presta activitate in afara contractului
individual de munca, prin conventie civila de
prestari servicii cu durata de pana in doua ore pe zi.
Astfel, daca pana la aceasta modificare astfel de
conventii erau posibile pentru prestatii de pana la
doua ore pe zi, la ora actuala tinand cont ca nu mai
exista o limita in ceea ce priveste fractiunea de
norma minima pentru care se pot incheia contracte
individuale cu timp partial, nu se mai poate presta
activitati in temeiul unei conventii civile decat cu
caracter ocazional, pur intamplator, ocazional si
care exclud subordonarea prestatorului muncii fata
de beneficiarul acestuia.

Incepand cu data de 01.07.2010, in conformitate
cu prevederile art. III din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
si alte masuri financiar-fiscale, orice venituri
de natura profesionala, altele decat cele salariale,
se impoziteaza cu cota de impozit pe venit. Asupra
acestor venituri se datoreaza contributiile individuale
de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate
si asigurari de somaj. Obligatia declararii, calculului,
retinerii si platii contributiilor revine platitorului
de venit, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

O.U.G nr. 58/2010 nu prevede ce se intelege, in sensul
acestui act normativ, prin venituri de natura profesionala.
In dictionarul explicativ al limbii romane profesia este
definita ca fiind o indeletnicire cu caracter permanent,
pe care o exercita cineva in baza unei calificari
corespunzatoare; complex de cunostinte teoretice si de
deprinderi practice care definesc pregatirea cuiva;
meserie. Pornind de la aceasta definitie prin venituri
de natura profesionala s-ar intelege acele venituri
obtinute ca urmare a prestarii de catre o persoana a
unor servicii folosind cunostintele si deprinderile
practice care definesc pregatirea sa.

Insa, ce se intelege prin venituri de natura
profesionala in sensul O.U.G nr. 58/2010, urmeaza
sa precizeze normele metodologice de aplicare, ce
urmeaza a fi elaborate in termen de 30 de zile de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei
a ordonantei.

In situatia expusa, activitatile de frizerie, cizmarie,
legator arhiva, curierat, nu sunt pur intamplatoare,
conjucturale astfel ca, nu indeplinesc criteriile
legale pentru a fi considerate venituri din activitati
independente, ci dimpotriva, au caracterul unor
activitati dependente.
Codul fiscal la art.7 alin. (1) defineste activitate
dependenta ca fiind orice activitate desfasurata de o
persoana fizica intr-o relatie de angajare.

La pct. 2.1 al aceluiasi articol se prevede ca, orice
activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta
daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de
subordonare fata de platitorul de venit, respectiv
organele de conducere ale platitorului de venit, si
respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi:
atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora,
locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste
baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii
cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de
lucru sau de protectie, unelte de munca si altele asemenea;
c) beneficiarul de venit contribuie numai cu prestatia
fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu
capitalul propriu;
d) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii
activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului
de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in
tara si in strainatate, cat si alte cheltuieli de aceasta natura;
e) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu
de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara
de munca, in contul beneficiarului de venit;
f) orice alte elemente care reflecta natura
dependenta a activitatii.

Activitatile de frizerie, cizmarie, legator arhiva,
curierat, cu siguranta, indeplinesc unul din
criteriile mai sus prevazute.
Potrivit art. 7 alin. (1) pct. 2.2, in cazul reconsiderarii
unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe
venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite
potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind
datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de
venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a
impozitului pentru veniturile din salarii realizate in
afara functiei de baza.
Pensionarii nu platesc contributii la sistemul asigurarilor
pentru somaj indiferent ca daca veniturile sunt obtinute din
activitati dependente sau independente.
Astfel, in baza dispozitiilor art. 18 alin. (3) din
Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj
si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile
si completarile ulterioare, obligatia de a plati
contributiile de asigurari pentru somaj revine
asiguratilor in sistemul asigurarilor pentru somaj.
Asiguratii in sistemul asigurarilor pentru somaj
pot fi cetatenii romani care sunt incadrati in munca
sau realizeaza venituri in Romania, in conditiile
legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de
pensionari (art. 18 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 76/2002).
Solutia este justa avand in vedere faptul ca un
pensionar nu poate beneficia de indemnizatie de
somaj dat fiind prevederile Legii nr. 76/2002.

Astfel, in conformitate cu prevederile art. 5 pct. IV
din acest act normativ somer este persoana care
indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este in cautarea unui loc de munca de la varsta
de minimum 16 ani si pana la indeplinirea conditiilor
de pensionare;
b) starea de sanatate si capacitatile fizice si
psihice o fac apta pentru prestarea unei munci;
c) nu are loc de munca, nu realizeaza venituri sau
realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii,
venituri mai mici decat valoarea indicatorului social
de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii
ocuparii fortei de munca, in vigoare;
d) este disponibila sa inceapa lucrul in perioada
imediat urmatoare, daca s-ar gasi un loc de munca.
De asemenea, potrivit art.34 alin.(1) lit.c), una din
conditiile necesare pentru ca o persoana sa poata
beneficia de indemnizatie de somaj este aceea de nu
indeplini conditiile de pensionare.
Calitate de pensionar nu exclude obligatia de plata
a contributiei la sistemul asigurarilor sociale.
Daca dupa pensionare, pensionarul obtine venituri
asupra carora se datoreaza contributia la sistemul
asigurarilor sociale, el redevine contribuabil in
sistemul public de pensii, avand dreptul la
recalcularea pensiei.
Nu exista posibilitatea ca pensionarul sa renunte
la recalcurarea pensiei pentru a nu mai plati
contributia la sistemul asigurarilor sociale.
*****************************************************************
Ati luat toate masurile pe linie de protectia muncii
pentru a evita cea mai grava sanctiune: INCHISOAREA?
http://www.protectiamuncii.eprotectiamuncii.ro/?cs=289808
*****************************************************************
===========================================
PRESA NOASTRA DESPRE ASIGURARI SOCIALE

Esalonarea la plata a drepturilor restante, cuvenite cu
titlu de indemnizatii in temeiul Legii nr. 341/2004

Comunicat MMFPS

In dorinta informarii corecte a beneficiarilor de
„indemnizatii pentru revolutionari si urmasii acestora"
in ceea ce priveste esalonarea la plata a drepturilor
restante, cuvenite cu titlu de indemnizatii in temeiul
Legii nr.341/2004, Casa Nationala de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale formuleaza urmatoarele precizari:
http://www.legislatiamuncii.ro/Stiri/n2/3373/esalonarea-la-plata-a-drepturilor-restante-cuvenite-cu-titlu-de-indemnizatii-in-temeiul-legii-nr-341_2004.html
===========================================
Noi strategii privind ocuparea fortei de munca
si combaterea excluziunii sociale
Comunicat MMFPS

In perioada 8 - 9 iulie 2010, in organizarea Presedintiei
semestriale a Belgiei la Uniunea Europeana - inceputa la
data de 1 iulie a.c. - s-a desfasurat reuniunea informala
a Ministrilor pentru Ocupare si Politica Sociala din
statele membre ale Uniunii Europene (Consiliul sectorial
Ocupare, Politica Sociala, Sanatate si Afacerile
Consumatorului - EPSCO).

Romania a fost reprezentata la lucrarile reuniunii
informale de domnul Nicolae IVASCHESCU, secretar de
stat in Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, seful delegatiei.
http://www.legislatiamuncii.ro/Stiri/n2/3372/noi-strategii-privind-ocuparea-fortei-de-munca-si-combaterea-excluziunii-sociale.html
==========================================
Cam atat pentru saptamana aceasta. Nu uitati sa ne
urmariti in continuare pentru a va transmite cat mai
multe vesti importante si la timp!
===========================================
Newsletter specializat editat de Rentrop & Straton -
Grup de Editura si Consultanta in Afaceri, dedicat exclusiv abonatilor la

=======================================================================
(c)copyright 2010, RENTROP & STRATON - Grup de Editura si Consultanta in Afaceri
Nr. 89 din 15 iulie 2010 ISSN: 1841-4621 asigurarisociale@rs.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu