joi, 31 martie 2011

Formularul 112 - consideratii ANAF

DECLARAŢIA PRIVIND OBLIGAŢIILE DE PLATĂ A CONTRIBUŢIILOR SOCIALE, IMPOZITULUI PE VENIT ŞI EVIDENŢA NOMINALĂ A PERSOANELOR ASIGURATE - FORMULAR 112





BAZA LEGALĂ:

Hotărârea Guvernului nr. 1397 / 2010 privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" publicată în Monitorul Oficial nr. 897/2010A





CINE DEPUNE FORMULARUL 112?

Formularul 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se depune de către:



v Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori,

v Entităţile asimilate angajatorului care au calitatea de plătitori de venituri din activităţi dependente, atât pe perioada în care se desfaşoară activitate, cât şi pe perioada în care se beneficiază de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate pentru:

1. persoanele fizice rezidente care realizează venituri din desfăşurarea unor activităţi în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevăzut de lege;

2. persoanele fizice nerezidente care realizează venituri de natura celor menţionate la punctul 1 , cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internaţionale la care România este parte;

v Plătitorii de venituri pentru persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele de natură salarială, şi pentru care, potrivit art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte măsuri financiar-fiscale, cu modificările ulterioare, există obligaţia plăţii contribuţiei individuale de asigurări sociale si asigurări pentru şomaj;

v Persoanele asimilate angajatorului, respectiv:

- Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecţie socială ori de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate care se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, potrivit legii, şi pentru care dispoziţiile legale prevăd plata de contribuţii sociale din bugetul asigurărilor pentru şomaj;

- Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale, care administrează si gestionează prestaţiile sociale acordate de la bugetul de stat, pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie pentru cresterea copilului în varstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobată cu modificări şi completari prin Legea nr. 7/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie pentru copilul cu handicap cu vârsta cuprinsă între 3 si 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecţia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

- autorităţile administraţiei publice locale, pentru persoanele care beneficiază de ajutor social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările si completările ulterioare, precum şi pentru persoanele, cetăţeni români care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni, dacă nu au venituri;

- Casa Naţională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, prin casele judeţene de pensii, pentru pensionarii cu venituri din pensii care depasesc 740 lei;

- entităţile care plătesc venituri din pensii, altele decât cele care sunt plătite de către Casa Naţională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale, pentru pensionarii cu venituri din pensii care depăşesc 740 lei;

- Ministerul Justiţiei, pentru persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv, precum şi pentru persoanele care se află în executarea măsurilor prevăzute la art. 105, 113, 114 din Codul penal, respectiv persoanele care se află in perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri;

- Ministerul Administraţiei şi Internelor, pentru străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazaţi în centrele special amenajate potrivit legii;

- Secretariatul de Stat pentru Culte, pentru personalul monahal al cultelor recunoscute, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte surse;

- Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin casele de asigurări de sănătate subordonate, pentru persoanele prevăzute la art. 1 alin. (2), la art. 23 alin. (2) si la art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 339/2006, cu modificările si completările ulterioare;

- unităţile trimiţătoare, pentru personalul român trimis în misiune permanentă în străinătate, pentru soţul/soţia care însoţeşte personalul trimis în misiune permanentă în străinătate şi căruia/căreia i se suspendă raporturile de muncă sau raporturile de serviciu şi pentru membrii Corpului diplomatic si consular al României, cărora li se suspendă raporturile de muncă, ca urmare a participării la cursuri ori alte forme de pregătire în străinătate, pe o durată care depăşeşte 90 de zile calendaristice;

- autorităţile administraţiei publice locale, orice plătitor de venituri de natură salarială sau asimilate salariilor.

v Orice plătitor de venituri de natură salarială sau asimilate salariilor.



CONCLUZIE:

Vor depune declaraţie toţi cei care au obligaţiile de plată prevăzute în Nomenclatorul “ Creanţe fiscale” din Hotărârea Guvernului nr. 1397 / 2010 privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" publicată în Monitorul Oficial nr. 897/2010.

Nu se depune declaraţia 112 pentru diferenţele de impozit pe venit şi contribuţii sociale stabilite în urma inspecţiei fiscale.





PENTRU CE CATEGORII DE IMPOZITE ŞI CONTRIBUŢII SE DEPUNE DECLARAŢIA 112 ?

FORMULARUL 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se depune de angajatori sau entităţi asimilate acestora, pentru urmatoarele categorii de impozite şi contribuţii:

- impozit pe venitul din salarii;

- contribuţia individuală de asigurări sociale reţinută de la asiguraţi;

- contribuţia de asigurări sociale datorată pentru persoanele pentru care plata drepturilor se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj;

- contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale pentru şomeri;

- contribuţia de asigurări sociale datorată de angajator;

- contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale datorată de angajator;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate reţinută de la asiguraţi;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorată pentru persoanele pentru care plata drepturilor se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care se află în concediu medical pentru incapacitate de muncă din cauză de accident de muncă sau boală profesională suportată de angajator şi alte deduceri legale;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorată de pensionari pentru veniturile care depăşesc plafonul legal;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate/arest preventiv;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate pentru persoanele aflate în concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările si completările ulterioare, precum şi pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie pentru copilul cu handicap cu vârsta cuprinsă între 3 si 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările si completările ulterioare;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorate de angajator;

- contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii datorată de persoanele aflate în şomaj;

- contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de la persoanele juridice sau fizice care au calitatea de angajator;

- contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj reţinută de la asiguraţi;

- contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj datorată de angajator;

- contribuţia angajatorilor la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale;

- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate datorată pentru persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările si completările ulterioare;

- contribuţia individuală de sănătate datorată pentru persoanele, cetăţeni străini, aflate în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi pentru persoanele, cetăţeni străini, victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazate în centrele special amenajate, potrivit legii;

- contribuţia individuală de sănătate datorată pentru persoanele care se află în executarea măsurilor prevăzute la art. 105, 113 si 114 din Codul penal, precum şi pentru persoanele care se află în perioada de amânare sau întrerupere a executarii pedepsei privative de libertate;

- contribuţia individuală de sănătate datorată pentru personalul monahal al cultelor recunoscute;

- contribuţia individuală de sănătate datorată pentru persoanele, cetăţeni români, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni;

- contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de angajator pentru persoanele care se află în concediu medical pentru incapacitate de muncă, din cauza unui accident de muncă sau boală profesională suportată din Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale (FAAMBP), conform Legii nr. 95/2006, cu modificările si completările ulterioare;

- contribuţia individuală de asigurări sociale datorată de persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele de natură salarială;

- contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj datorată de persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele de natură salarială;

- impozit pe veniturile din pensii;

- impozit pe veniturile din drepturi de autor şi drepturi conexe, definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare;

- impozit pe veniturile rezultate din activităţi profesionale desfăşurate în baza contractelor/convenţiilor încheiate potrivit Codului civil;



CARE ESTE MODUL DE DEPUNERE AL DECLARAŢIEI 112 ?

FORMULARUL 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se depune prin mijloace electonice de transmitere la distanţă, pe portalul e-România.

Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul trebuie să deţină un certificat calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.

Pentru a transmite o declaraţie fiscală prin Internet trebuie să deţineţi o semnătură electronică , obţinută printr-un certificat digital. Conform OMEF nr.858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, publicat in Monitorul Oficial nr. 242/2008, certificatele digitale se obţin de la furnizorii de servicii de certificare acreditaţi .

Conform Legii 455/2001 Registrul furnizorilor de servicii de certificare acreditaţi, este stabilită şi publicată de Ministerul Comunicaţiilor si Societaţii Informaţionale pe site-ul www.mcsi.ro



Dupa obţinerea certificatului digital calificat de la un furnizor acreditat, persoana împuternicită se va înregistra ca utilizator al serviciului de depunere on-line pe site MFP (www.mfinante.ro)-portal ANAF(declaratii electronice) , astfel:

- completează şi transmite “Documentul de confirmare” al certificatului digital pe care îl descarcă de pe pagina Asistenţă contribuabili-modulul Toate formularele cu explicaţii, pe adresa furnizorului acreditat.

- primeşte de la furnizorul acreditat documentul confirmat prin semnatura electronică a autorităţii de certificare;

- transmite documentul de confirmare certificat de furnizor pe portal ANAF « înregistrare certificate ».Se va afişa pe ecran Formularul 150 “Cerere pentru utilizarea unui certificat digital certificat” ce se va completa şi lista.

Exemplarul listat, semnat şi ştampilat de către contribuabil se va depune în termen de 30 zile, de la data tiparită pe formularul 150 ,la organul fiscal, impreuna cu:

- documentul de identitate al solicitantului (original si copie);

- împuternicire notarială din partea contribuabilului, din care rezultă dreptul solicitantului de a semna declaraţii fiscale;

- se va primi “Confirmarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaraţii on-line” prin poşta electronică, la adresa menţionată în cererea 150. Din acest moment, declaraţiile fiscale se pot depune on-line.

Pentru mai multe detalii,accesaţi site-ul www.mfinante.ro portal ANAF – declaraţii electronice subcapitolul „ instrucţiuni de utilizare”.



În vederea încadrării în termenul prevăzut, se recomandă începerea din timp a procedurilor de obţinere a certificatului digital.

Prin excepţie de la cele menţionate anterior, până la data de 1 iulie 2011 "Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se poate depune, şi în format hârtie, semnat şi ştampilat, conform legii, însoţit de declaraţia în format electronic, pe suport electronic :

- direct la registratura organului fiscal competent;

- la oficiile acreditate de Ministerul Finanţelor Publice;

Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate se completează/validează cu ajutorul programelor de asistenţă.

Programele de asistenţă sunt puse la dispoziţia contribuabililor, gratuit, de unităţile fiscale subordonate sau pot fi descărcate de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro, secţiunea Declaraţii electronice/ Descărcare declaraţii.



CARE ESTE TERMENUL DE DEPUNERE A DECLARAŢIEI 112 ?

FORMULARUL 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" se depune lunar, până la data de 25 ,inclusiv, a lunii următoare celei pentru care se datorează impozitul pe venit şi contribuţiile sociale, începând cu data de 25 februarie 2011, la organul fiscal în a cărui evidenţă contribuabilul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii .



Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

Direcţia Generală de Metodologii Fiscale, Îndrumare şi Asistenţă a Contribuabililor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu