marți, 9 iunie 2009

Concediile de formare profesionala pentru functionarii publici

9 Iunie 2009Autor: drd. Ana Cioriciu Stefanescu
" Acordarea acestor concedii se justifica doar in situatia in care cursurile de pregatire profesionala se desfasoara la initiativa functionarilor publici, nu si atunci cand ele au loc la solicitarea autoritatii publice."


In situatia functionarilor publici, daca tinem cont de art. 14 lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesionala a functionarilor publici1 care stipuleaza ca “pentru programele de formare urmate la initiativa functionarului public, cu acordul conducatorului autoritatii sau institutiei publice, in alte domenii decat cele care se regasesc in fisa postului si cele identificate ca necesare la evaluarea performantelor profesionale individuale si care nici nu se regasesc in planul anual de perfectionare elaborat si aprobat in conditiile legii, finantarea se asigura integral de catre functionarul public participant”, dar acesta “beneficiaza pe perioada in care urmeaza forme de perfectionare profesionala de toate drepturile salariale cuvenite, in conditiile legii”, conform art. 14 alin. (3) din aceeasi hotarare, reiese ca in aceste cazuri nu se beneficiaza de concedii pentru formarea profesionala ci de drepturi salariale.

Se acorda concediile de formare profesionala/de studii doar pentru acele programe – studii universitare de licenta, de masterat si de doctorat (evident, urmate la initiativa functionarilor publici) - , care nu intra in categoria formarii profesionale potrivit legislatiei specifice functionarilor publici2 ci doar potrivit legislatiei muncii si care sunt urmate pentru dezvoltarea carierei celor interesati.

Dreptul la concedii de studii, cu sau fara plata pentru functionarii publici, este reglementat ca specie a dreptului la „alte concedii” in art. 35 alin. (1) din Legea nr. 188/1999: „functionarii publici au dreptul, in conditiile legii, la concediu de odihna, la concedii medicale si la alte concedii”.

Prima reglementare speciala care detaliaza dispozitiile de mai sus se afla in art. 30 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 20073, care stipuleaza: “Functionarii publici care isi continua studiile in vederea promovarii in clasa beneficiaza de concediu de studii potrivit legii. In cazul in care conducatorul autoritatii sau institutiei publice apreciaza ca studiile sunt utile autoritatii sau institutiei publice in care functionarul public isi desfasoara activitatea, pe perioada concediului de studii acordat, in limita a 30 de zile lucratoare anual din acesta, functionarului public respectiv i se platesc salariul de baza corespunzator functiei publice detinute si, dupa caz, sporul de vechime”.

Observam ca fata de anul 2006, reglementarea actuala a concediului destudii cu plata, aduce in discutie o semnificativa schimbare (limitativa), in sensul ca profita doar celor ce isi continua studiile in vederea promovarii in clasa.

In art. 30 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 20064, se stipula ca in cazul in care conducatorul autoritatii sau institutieipublice apreciaza ca studiile continuate de functionarii publici sunt utile autoritatiisau institutiei publice, poate acorda concediu de studii cu plata in limita a 30 de zile lucratoare anual.
Nefacandu-se precizari cu privire la semnificatia continuarii studiilor, se interpreta in favoarea functionarilor publici ca puteau beneficia toti cei care urmau cursuri universitare, in sens larg, indiferent ca spre acestea se indreptau cei interesati pentru prima, a doua, sau chiar a treia oara.
In prezent art. 30 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 se refera doar la functionarii publici care isi continua studiile in vederea promovarii in clasa. Cum, potrivit art. 9 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, functiile publice se impart in 3 clase, definite in raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii functiei publice (astfel, clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii universitare de licenta absolvite cu diploma, respectiv studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta; clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata, absolvite cu diploma; clasa a III-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diploma de bacalaureat), se poate desprinde ideea ca promovarea in clasa, in sensul prevederii analizate se refera doar la cei care isi continua studiile liceale. Cu alte cuvinte, cei care urmeaza, pentru a doua oara, studii universitare – de licenta, de masterat si de doctorat, in specialitatea functiei publice detinute sau intr-o specialitate complementara acestora – chiar foarte utile institutiei (administrative, juridice si economice) – nu se mai pot bucura de dreptul la concediu de studii platit.5
Este foarte interesanta aceasta „solutie”, avand in vedere considerentul ca actele de numire in anumite functii, pentru care nu a fost indeplinita conditia specifica a studiilor administrative sau complementare – juridice si economice – sunt lovite de nulitate, acoperirea nulitatii putandu-se face tocmai prin cerinta legala a absolvirii cursurilor necesare.6
Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 nu reglementeaza concediul de studii fara plata in mod direct, ci prin intermediul normei art. 22 alin. (7), face trimitere la dispozitiile art. 25 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor dinadministratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare7.
Potrivit acestei norme, care deroga de la prevederile art. 298 alin. (2) din Codul muncii, privite in “lumina” principiului de drept actul secundar urmeaza soarta actului principal, hotararea este partial in vigoare.
Dispozitia la care suntem „trimisi” stipuleaza ca salariatii din administratia publica (deci, si salariatii functionari publici) au dreptul la concedii fara plata ale caror durate insumate nu pot depasi 90 de zile lucratoare anual, pentru rezolvarea unor situatii personale.
Printre situatiile personale, legate de formarea profesionala, gasim mentionate expres urmatoarele:
a) sustinerea examenului de bacalaureat, a examenului de admitere in institutiile de invatamant superior, curs seral sau fara frecventa, a examenelor de an universitar, cat si a examenului de diploma, pentru salariatii care urmeaza o forma de invatamant superior, curs seral sau fara frecventa;
b) sustinerea examenului de admitere la doctorat, a examenelor de doctorat sau a tezei de doctorat, in cazul salariatilor care nu beneficiaza de burse de doctorat8.
Legiuitorul nu face distinctie a cata oara are loc admiterea in institutiile de invatamant superior – curs seral sau fara frecventa – , respectiv daca examenele de an universitar si examenul de diploma se refera doar la prima facultate. Deci nici noi nu vom distinge.

Deci, in cazul in care nu se aproba concedii de studii cu plata, ramane posibilitatea pentru functionarii publici de a beneficia de concedii de studii fara plata, de drept, in situatiile aratate mai sus.
Si pentru cei care urmeaza studii universitare de masterat se aplica prevederile Hotararii Guvernului nr. 250/1992. Astfel, art. 20 din Hotararea Guvernului nr. 404/2006 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de masterat9 stipuleaza ca “masteranzii care urmeaza studiile la forma de invatamant fara frecventa si sunt salariati in administratia publica, in regiile autonome cu specific deosebit sau in alte unitati bugetare au dreptul la concedii de studii fara plata, potrivit legislatiei in vigoare”.
Mai mult, si in cazul functionarilor publici, devine aplicabil art. 152 alin. (1) din Codul muncii, potrivit caruia “in cazul in care angajatorul nu si-a respectat obligatia de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesionala in conditiile prevazute de lege, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesionala, platit de angajator, de pana la 10 zile lucratoare sau de pana la 80 de ore”.

NOTE:

1Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 665 din 24 septembrie 2008.
2Art. 52 din Legea nr. 188/1999188/1999 privind Statutul functionarilor publici (republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, modificata si completata ulterior) dispune laconic ca “nu constituie forme de perfectionare profesionala si nu pot fi finantate din bugetul de stat sau din bugetul local studiile universitare sau studiile de doctorat”.
3Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 29.01.2007, mentinuta cu modificari in anul 2008 de Ordonanta Guvernului nr. 9/2008 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2008) iar in anul 2009 de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009) pentru perioada 1 ianuarie-31martie 2009, apoi de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009).
4Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 417/2006 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2009). S-a aplicat numai in anul 2006.
5Ionel Petrea, Ana Cioriciu, Concediul de studii, in Tribuna economica, nr. 26/2007, p. 32.
6Ibidem, p. 33.
7Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 13 iunie 1995.
8 In acest sens sunt si dispozitiile art. 23 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 567/2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 540 din 24 iunie 1995, modificata si completata ulterior): “doctoranzii care urmeaza studiile la forma de invatamant fara frecventa si sunt salariati in administratia publica, in regiile autonome cu specific deosebit sau in alte unitati bugetare au dreptul la concedii de studii fara plata, potrivit legislatiei in vigoare”.
9Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 319 din 10 aprilie 2006.
Articolul urmator (2 din 539

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu