luni, 2 martie 2009

Detasarea functionarilor publici pe functie de executie/conducere. Durata maxima - conditii. Drepturi salariale - cele mai favorabile

" Potrivit art. 87 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1] detasarea reprezinta una din modalitatile de modificare a raporturilor de serviciu ale functionarilor publici de executie si functionarilor publici de conducere. "

Scopului detasarii este acela de a asigura mobilitatea in cadrul corpului functionarilor publici, pentru interesul public. In acest sens, art. 89 alin. (1) din aceeasi lege stipuleaza ca detasarea se dispune in interesul autoritatii sau institutiei publice in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul public. Interesanta este durata detasarii, pentru ca aceleasi prevederi stipuleaza ca ea se dispune pentru o perioada de cel mult 6 luni, in cursul unui an calendaristic, functionarul public putand fi detasat mai mult de 6 luni numai cu acordul sau scris. Insa nimic nu interzice ca in cursul altui an calendaristic (chiar in anul urmator) sa se dispuna iar detasarea pe cel mult 6 luni iar cu acordul functionarului public perioada sa fie prelungita… Astfel ca, se ajunge la situatia similara reglementata de Codul muncii2. Legat de aceasta, se arata3 ca, potrivit art. 46 alin. (2) din acelasi cod, detasarea poate fi prelungita pentru motive obiective ce impun prezenta salariatului la angajatorul la care s-a dispus detasarea din 6 in 6 luni, fara nici o limita, incat se ajunge, implicit, la un veritabil transfer. Conform art. 89 alin. (2) din Legea nr. 188/1999, detasarea se poate dispune daca pregatirea profesionala a functionarului public corespunde atributiilor si responsabilitatilor functiei publice, cu respectarea categoriei, clasei si gradului profesional al functionarului public. Detasarea se poate dispune si pe o functie publica de conducere, cu aplicarea dispozitiilor art. 92 alin. (2) din Statut, daca functionarul public indeplineste conditiile de studii si vechime in specialitatea studiilor si daca nu exista in cadrul autoritatii sau institutiei publice functionari publici care sa exercite cu caracter temporar functia publica. Functionarul public poate fi detasat pe o functie publica inferioara, numai cu acordul sau scris. Precizam ca art. 92 alin. (2) din Statut stipuleaza ca masura detasarii intr-o functie de conducere (masura cu caracter temporar) se dispune, pe o perioada de maximum 6 luni intr-un an calendaristic, astfel: a) cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, pentru functiile din cadrul autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala; b) cu obligatia instiintarii inainte cu cel putin 10 zile a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, pentru functiile publice din cadrul autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica locala. In situatia in care Agentia Nationala a Functionarilor Publici constata ca nu sunt indeplinite conditiile legale privind exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, dispune neefectuarea masurii sau, dupa caz, incetarea acesteia. In mod exceptional, perioada mentionata mai sus poate fi prelungita cu maximum 3 luni, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, daca autoritatea sau institutia publica a organizat concurs de recrutare sau promovare si functia publica nu a fost ocupata, in conditiile legii [art. 92 alin. (3) din Statut]. Intelegem astfel ca detasarea pe functii de conducere poate ajunge si ea sa imbrace forma unui veritabil transfer, insa cu conditia ca autoritatea sau institutia publica sa fi organizat concurs de recrutare sau promovare si functia publica sa nu fi fost ocupata, in conditiile legii. Conform art. 89 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, functionarul public poate refuza detasarea daca se afla in una dintre urmatoarele situatii: a) graviditate; b) isi creste singur copilul minor; c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata detasarea; d) detasarea se face intr-o localitate in care nu i se asigura conditii corespunzatoare de cazare; e) este singurul intretinator de familie; f) motive familiale temeinice justifica refuzul de a da curs detasarii. In privinta salariului alin. (4) al aceluiasi articol stipuleaza ca pe perioada detasarii functionarul public isi pastreaza functia publica si salariul. Daca salariul corespunzator functiei publice pe care este detasat este mai mare, el are dreptul la acest salariu. Intelegem astfel ca, daca functionarul public a fost detasat de pe o functie de executie de la o autoritate sau institutie publica (pentru care, potrivit legii este prevazut un salariu de incadrare mai mare) la o autoritate sau institutie publica pe o functie de conducere, pe perioada detasarii, va beneficia de salariul mai mare de incadrare (al functiei de executie de pe care a fost detasat) si de indemizatia de conducere care se acorda pentru functia de conducere la autoritatea sau institutia publica unde a fost detasat. _____1Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007. 2Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 05.02.2003), modificata si completata ulterior. 3A se vedea A. Ticlea, Omisiuni ale Codului muncii, in „Revista romana de dreptul muncii” nr. 4/2003, p.11

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu