marți, 6 octombrie 2009

Functionarul public si caracteristicile sale

6 Octombrie 2009Autor: drd. Ana Cioriciu Stefanescu
" Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1], defineste (in art. 2 alin. 2) functionarul public ca fiind „persoana numita, in conditiile legii, intr-o functie publica”.[2]"
1. Notiunea de functionar public
Literatura de specialitate a caracterizat functionarul public astfel:
a) „persoana legal investita prin numire intr-o functie publica din structura unui serviciu public administrativ, in scopul indeplinirii competentei acestuia”3;
b) „persoana fizica ce face parte dintr-o autoritate sau institutie publica, aflata in raporturi ierarhice si care, a fost legal investita cu exercitiul unei functii publice, de regula, pentru o perioada de timp nedeterminata, fiind salarizata pentru activitatea depusa.”4;
c) „cetateanul numit in conditiile legii intr-o functie publica, in serviciul unei autoritati publice centrale sau locale, ori, dupa caz, intr-o institutie publica aflata sub autoritatea organelor centrale ale administratiei publice sau a consiliilor judetene ori locale”5.
Codul penal,6 prin termenul de functionar public are in vedere (art. 161) „orice persoana care exercita permanent sau temporar o insarcinare de orice natura, in serviciul vreuneia dintre unitatile la care se refera art. 159 Cod penal7, precum si „orice persoana care exercita o insarcinare in serviciul unei persoane juridice de drept privat” (art. 162).
Se observa ca intre notiunile de functionar si functionar public s-a realizat o distinctie clara, cea de „functionar” fiind folosita pentru desemnarea angajatilor din sectorul privat. Art. 159 din Codul penal dispune ca termenul public din sintagma functionar public se intelege “tot ce priveste autoritatile publice, institutiile publice sau alte persoane juridice de drept public”.
Definitia functionarului public din Codul penal este deci mult prea vasta si nu este adecvata Legii nr. 188/1999. Art. 6 din acest act normativ stipuleaza ca prevederile sale nu se aplica:
„a) personalului contractual salariat din aparatul propriu al autoritatilor si institutiilor publice, care desfasoara activitati de secretariat, administrative, protocol, gospodarire, intretinere-reparatii si de deservire, paza, precum si altor categorii de personal care nu exercita prerogative de putere publica. Persoanele care ocupa aceste functii nu au calitatea de functionar public si li se aplica legislatia muncii;
b) personalului salariat incadrat, pe baza increderii personale, la cabinetul demnitarului;
c) corpului magistratilor;
d) cadrelor didactice;
e) persoanelor numite sau alese in functii de demnitate publica”.
Personalul contractual din administratia publica este destul de numeros, fiind format nu numai din cei care desfasoara activitati de secretariat, administrative, protocol, gospodarire, intretinere-reparatii si de deservire, paza – in institutiile si autoritatile publice, ci si din alte categorii de personal, in afara celor care nu exercita prerogative de putere publica potrivit art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999. Totusi, diferentierea este discutabila intrucat prerogativele mentionate sunt exercitate similar ca in cazul functionarilor publici si de o anumita categorie de salariati care indeplinesc activitati specializate (economice, juridice etc.) din: Consiliul Economic si Social; Comisia de Supraveghere a Pensiilor Private; Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare; Consiliul National al Audiovizualului; Banca Nationala a Romaniei; Serviciul Public de Radio si de Televiziune; unitatile Ministerului Internelor si Reformei Administrative; Serviciul Roman de Informatii; Serviciul de Informatii Externe; Serviciul de Protectie si Paza; Serviciul de Telecomunicatii Speciale; Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta. De asemenea, prin eludarea legii inca exista, la unele institutii, personal contractual care exercita prerogative de putere publica potrivit legii; la acesta se refera art. 2 alin. 3 coroborat cu art. 111 din Legea nr. 188/1999. 8
Rezulta din vedere cele expuse, ca functionarul public este acea persoana numita, intr-o functie publica din cadrul aparatului de lucru al autoritatilor administratiei publice centrale si locale, al autoritatilor administrative autonome, pentru realizarea de catre acestea a competentelor conferite de lege.

2. Trasaturile caracteristice ale functionarului public
Pe baza definitiilor legale si doctrinare, au fost evidentiate urmatoarele trasaturi ale functionarului public9:
a) functionar public nu poate fi decat o persoana fizica, nu si o persoana juridica;
b) investirea functie publica se face cu respectarea prevederilor legale, printr-un act de numire, de regula precedat de un concurs si urmat de depunerea juramantului;
c) persoana numita functie publica trebuie sa desfasoare o activitate continua permanenta pe o durata, de regula, nedeterminata;
d) functionarul public indeplineste atributiile functiei publice in scopul realizarii competentei autoritatii publice din care face parte functia;
e) pe intreaga perioada a ocuparii functiei publice, functionarul are anumite drepturi si obligatii, expres prevazute de dispozitiile legale in materie;
f) pentru activitatea prestata in functia publica, functionarii sunt remunerati sub forma unui salariu.



--------------------------------------------------------------------------------

1 Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, modificata ulterior.
2 Romeo - Paul Postelnicu, Statutul functionarilor publici, Editura Universitara, „Carol Davila”, Bucuresti, 2006, p. 103.
3 Verginia Vedinas, Statutul functionarilor publici, Editura Nemira, Bucuresti, 1998, p. 405.
4 Romeo - Paul Postelnicu, Statutul functionarilor publici, op. cit., p. 107.
5 Antonie Iorgovan, Valentina Gilescu, Drept administrativ si stiinta administratiei, Bucuresti,
1986, p. 224.
6 Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 29.06.2004 modificata si completata ulterior.
7 Art. 159 din Codul penal - prin termenul public se intelege tot ce priveste autoritatile publice, institutiile publice sau alte persoane juridice de drept public.
8 Ionel Petrea, Ana Cioriciu Stefanescu, Consideratii teoretice si practice privind promovarea in administratia publica, in „Revista romana de dreptul muncii”, nr. 4/2008, p. 67-68.
9 Ioan Alexandru, Tratat de administratie publica, Editura Universul juridic, Bucuresti, 2008, p. 513-514.


Articolul urmator (2 din 603)

--------------------------------------------------------------------------------

Print YM Articol interesant (1)

--------------------------------------------------------------------------------


Publicitate RapidaDescarca gratuit Bara Avocatnet.ro
Stiri, forum, muzica, vreme,cautare. Toate in timp real. Gratuit. Peste 10.000 de oameni au descarcat deja Bara Avocatnet.ro. Incearca si tu!

Vreau si eu reclama aici!
Comenteaza si tu!
Utilizator:

Mesaj:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu