marți, 6 august 2013

De acum veti plati mai mult pentru documentele furnizate de Inspectia Muncii. Noi tarife au fost publicate

6 August 2013 Elena Voinea Angajatorii si angajatii vor plati mai mult decat pana in prezent, pentru eliberarea de certificate sau adeverinte de la Inspectia Muncii, precizeaza un act normativ, aplicabil de luni, care modifica tarifele actuale. Potrivit reglementarilor in vigoare, Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, efectueaza prestari de servicii in domeniul relatiilor de munca la cererea persoanelor fizice, juridice, persoanelor fizice autorizate si a altor entitati constituite in conditiile legii. Adica, Inspectia Muncii elibereaza, contra cost, certificate, adeverinte sau alte documente, in urma solicitarilor venite din partea angajatorilor si angajatilor. Taxele aplicate de Inspectia Muncii pentru serviciile prestate erau cuprinse in Normativul cu tarifele pentru plata prestatiilor de servicii in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii, aprobat prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale nr. 1.323/2009. Documentul a fost modificat prin Ordinul Ministerul Muncii nr. 363/2010, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 333, din 19 mai 2010. La acea data nu au fost schimbate tarifele pentru documentele eliberate de Inspectia Muncii, insa au fost eliminate anumite servicii taxate de Inspectia Muncii, dintre care amintim analiza documentatiei şi expertizarea unitatilor in vederea eliberarii autorizatiei de detinere a materialelor explozive, expertiza si analiza documentatiei pentru acordarea vizei anuale a autorizatiei de detinere materii explozive. Ministerul Muncii a emis un nou ordin, care a intrat in vigoare luni 5 august 2013, prin care a modificat taxele aplicate pentru eliberarea de documente de la Inspectia Muncii. Este vorba despre Ordinul ministrului Muncii nr. 1681/2013 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestarilor de servicii efectuate in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 491, din 5 august 2013, care abroga vechiul normativ referitor la tarifele percepute de Inspectia Muncii. Cat costa eliberarea de documente de la Inspectia Muncii? Potrivit noului act normativ, angajatorii sau angajatii care vor solicita documente sau furnizarea de informatii din Registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL) vor plati mai mult decat pana in prezent. Mai exact, pentru eliberarea de certificate/adeverinte/duplicate de adeverinte in baza documentelor existente in arhivele inspectoratelor teritoriale de munca (ITM), solicitantii vor plati un tarif de 50 lei/document, cu 10 lei mai mult decat pana pana acum. De asemenea, pentru eliberarea de certificate cu informatii extrase din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii cu registrele generale de evidenta a salariatilor transmise de angajatori taxa aplicata este de 15 lei/persoana. Anterior intrarii in vigoare a noilor reglementari, tariful practicat de Inspectia Muncii pentru astfel de servicii era de 10 lei/persoana. Sumele de bani, reprezentand tarifele aplicate pentru eliberarea de documente, se vireaza in contul de trezorerie sau la casieria inspectoratului teritorial de munca care efectueaza prestarea serviciului, mentioneaza actul normativ, care mai prevede ca Inspectia Muncii presteaza servicii la cererea angajatorilor si angajatilor numai dupa confirmarea achitarii tarifelor. In acelasi timp, noile reglementari stabilesc ca nu se percep tarife pentru prestarea de servicii catre: institutiile care functioneaza in subordinea, in coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Muncii; instantele de judecata, organele de cercetare penala, organele de urmarire penala, organele fiscale, precum si oricare alte institutii pentru care actele normative prevad scutirea de taxe, tarife si comisioane; institutiile cu care Inspectia Muncii a incheiat protocoale de colaborare privind efectuarea de prestari de servicii cu titlu gratuit, necesare realizarii atributiilor acestora, potrivit legii. Ce tarife se aplica pentru furnizarea datelor din REVISAL? Angajatorii care pierd datele din Revisal au posibilitatea, incepand cu 7 iunie 2013, sa le recupereze de la inspectoratele teritoriale de munca unde se afla in evidenta, dupa cum a anuntat, in iunie, Inspectia Muncii. Acest serviciu, la fel ca si cele de eliberare a documentelor, este oferit contra cost. Noul act normativ prevede doar taxele aplicabile pentru furnizarea datelor din REVISAL prin eliberarea unor extrase pe suport hartie din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii, dupa cum urmeaza: date angajator: 10 lei/pagina; lista tuturor salariatilor: 10 lei/pagina; detalii salariat: 10 lei/salariat sau fost salariat. Totusi, ordinul aplicabil de luni nu mentioneaza si tarifele percepute de inspectoratele de munca pentru furnizarea datelor din REVISAL in format electronic, pentru refacerea continutului sau la angajator, prin preluarea informatiilor din baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii. Aceasta in conditiile in care vechile dispozitii stabileau ca furnizarea electronica a datelor din REVISAL era taxata cu 50 lei/registru de cel mult 1 MB, plus 10 lei pentru fiecare MB suplimentar. Aceste tarife nu mai figureaza in noile reglementari care au intrat, luni, in vigoare. Contactati de AvocatNet.ro, purtatorii de cuvant de la Inspectia Muncii si de la Ministerul Muncii nu au oferit nicio lamurire privind posibilitatea angajatorilor de a-si recupera datele din REVISAL in format electronic si costurile aferente, insa au precizat ca vor reveni cu informatii in zilele urmatoare. Va reamintim ca in luna iunie, cand Inspectia Muncii a anuntat ca angajatorii au posibilitatea sa recupereze datele pierdute din REVISAL de la ITM-uri, AvocatNet.ro a descoperit ca inspectoratele aplicau diferit dispozitiile. Daca unele inspectorate practica un tarif de 50 de lei pentru recuperarea datelor, altele nu percep taxe, in timp ce la un inspectorat, reprezentantii sustin chiar ca datele din Revisal nu mai pot fi deloc recuperate de angajatori. Pentru ca practica era neunitara la nivelul ITM-urilor, AvocatNet.ro a solicitat pozitia oficiala a Inspectiei Muncii, organismul central care are in subordine toate inspectoratele de munca din tara. Reprezentantii institutiei ne-au raspuns, la acea data, ca tarifele sunt unice pentru toate tipurile de angajatori, indiferent de marimea acestora si sunt reglementate de Ordinul nr.1.323/ 2009 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestatiilor de servicii in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare. Taxele la care au facut referire, la acel moment, reprezentantii Inspectiei Muncii, respectiv acelea de 50 lei/registru de cel mult 1 MB, plus 10 lei pentru fiecare MB suplimentar, sunt chiar cele care nu mai figureaza in noul act normativ.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu