marți, 11 iunie 2013

Certificatul de inregistrare pentru cetatenii straini care lucreaza in Romania

Certificatul de inregistrare este necesar persoanelor care au cetatenia unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European ori cetatenia Confederatiei Elvetiene pentru a dovedi dreptul de rezidenta in Romania. Astfel, aceste persoane au drept de rezidenta pe teritoriul Romaniei timp de 3 luni fara indeplinirea vreunei formalitati suplimentare. In acest sens, art. 11 alin. (1) din OUG 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene stabileste ca cetatenii Uniunii Europene care intra pe teritoriul Romaniei beneficiaza de drept de rezidenta pentru o perioada de pana la 3 luni de la data intrarii in tara, fara indeplinirea vreunei conditii suplimentare. Potrivit dispozitiilor art. 12 alin. (1) lit. a) din acelasi act normativ, cetatenii Uniunii Europene care au statut de lucrator au dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni. Prin urmare, dupa expirarea termenului de 3 luni pentru a-se mentine dreptul de rezidenta in Romania un cetatean al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European ori cetatenia Confederatiei Elvetiene va trebui sa solicite drept de rezidenta in Romania prin eliberarea certificatului de inregistrare. Documentele care atesta rezidenta in Romania a cetatenilor mai sus enumerati sunt: 1.certificat de inregistrare (pentru cetatenii UE/SEE/Confederatiei Elvetiene), 2.carte de rezidenta (pentru membrii de familie ai cetatenilor UE/SEE/Confederatia Elvetiana), 3.carte de rezidenta permanenta (atat pentru cetatenii UE/SEE/Confederatia Elvetiana, cat si pentru membrii lor de familie). Certificatul de inregistrare este necesar cetatenilor UE/SEE/Confederatia Elvetiana detasati in Romania nu numai in situatia in care incheie un contract individual de munca in Romania ci si in situatia in care sunt detasati sunt administratori sau desfasoara o activitate independenta in Romania. Incheierea unui CIM in Romania a) cerere tip; b) carte de identitate /pasaport (original si copie), c) contract de munca (original si copie) sau adeverinta eliberata de angajator (original), d)„ print screen” din registrul general de evidenta a salariatilor, la sectiunea unde se regasesc datele referitoare la contractul de munca, stampilat si semnat de catre angajator pentru confirmarea veridicitatii documentului prezentat; e) taxe. Detasare in Romania a) cerere tip; b) carte de identitate sau pasaport (original si copie); c) contractul de detasare, adresa de detasare traduse si legalizate în conditiile legii si adresa din partea filialei / societatii din Romania prin care sa confirme faptul ca este detasat pe perioada stipulata in contractul de detasare; e) taxe. Administratori/directori a) cerere tip; b) carte de identitate sau pasaport (original si copie), c) certificatul constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului, denumit in continuare ONRC prin care se poate face dovada ca desfasoara activitati comerciale in conditiile legii – are calitatea de administrator; d) taxe. Activitati economice a) cerere tip; b) carte de identitate sau pasaport (original si copie); c) dovada faptului ca solicitantul poate exercita activitatea economica în conditiile stabilite de OUG nr.44/2008 cu modificarile si completarile ulterioare - Certificat constatator eliberat de O.N.R.C. (original si copie); d) taxe. In consecinta, certificatul de inregistrare este necesar pentru cetatenii UE/SEE/Confederatiei Elvetiene in scopul obtinerii dreptului de rezidenta in Romania atunci cand au calitatea de salariat, detasat, administrator, director, persoana fizica autorizata, presteaza alte activitati profesionale, etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu